Saturday, 13 December 2014

Ciprian Hopirtean | Έργα που ολοκληρώνονται στον νου και μιλάνε στην ψυχή

Μέσα από μια κατά βάση αφαιρετική, γεωμετρική γλυπτική μικρής και μεγάλης κλίμακας, ο Ρουμάνος Ciprian Hopirtean κατορθώνει να ψηλαφίσει τον κόσμο των συμβόλων και να υπογραμμίσει τη δυνατότητα της τέχνης να σημαίνει περισσότερα από αυτά που δείχνει.

Τα γλυπτά του με τη ρυθμική διαχείριση των όγκων και των σχημάτων, των γραμμών και της κάθε φόρμας, καθώς και με την αρμονική συμπαράθεση συχνά δυαδικών σχημάτων και δομών φανερώνουν την αγάπη του δημιουργού τους για τη συμμετρία, αλλά και την ικανότητά του να ανακαλεί συμβολισμούς που παραπέμπουν στην ίδια τη δημιουργία του σύμπαντος και το άπειρο. Με σχήματα μεγάλης συνθετικής καθαρότητας, σχεδόν προαιώνια, τα μεγάλης κλίμακας γλυπτά του αποτελούν απέριττες καλλιτεχνικές προτάσεις, συμπαγείς και δυναμικές.

Ανιχνεύοντας τις δυνατότητες της ανεικονικής γλυπτικής, ο Hopirtean ταυτόχρονα ανιχνεύει τη δυνατότητα της γλυπτικής ως είδους να εκπέμψει μια δυναμική, σχεδόν υπερβατική ενέργεια, που σε μεγάλο βαθμό επιτρέπει την ονειροπόληση. Πολλά από τα μικρής κλίμακας γλυπτά του γίνονται εξαιρετικός υποδοχέας της διάθεσης αυτής, αλλά και την προκαλούν. Από την άποψη αυτή το έργο του εμφανίζεται ήδη με μια μοναδική ιδιότητα: μας παραπέμπει στον κόσμο του ονείρου.

Ακόμη κι εκεί που οι επιφάνειες δεν έχουν όλες λειανθεί, ο Hopirtean ανοίγει και πάλι την πόρτα του ονείρου για αυτό που ‘δεν τελείωσε’, αυτό που παραμένει εκεί για να υπενθυμίζει το ανθρώπινο χέρι, τη δυνατότητα της πλαστικότητας, καθώς και τις πολλές δυνατότητες να ολοκληρωθούν τα έργα μέσα στο νου και τον ψυχικό κόσμο του θεατή τους. 

Θούλη Μισιρλόγλου, 
Ιστορικός της Τέχνης
Επιμελήτρια του ΜΜΣΤ


EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.