Monday, 22 December 2014

5+1 Αθηναϊκές παραστάσεις που δεν πρέπει να χάσετε

Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2014 - Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα θεατρική "σοδειά" φαίνεται να έχει η Αθήνα και ο Πειραιάς, με παραστάσεις που αξίζει να δείτε τις γιορτινές μέρες. Ο γράφων μπήκε στον πειρασμό να ξεχωρίσει 5+1 παραστάσεις και να προτείνε να τις παρακολουθήσετε...

Theatre Jiri Srnec -Ανθολογία
Εχει ειπωθεί πως ακόμα και τα πιο ανατρεεπτικά πράγμτα στην Τέχνη πάσχουν ακριβώς ως προς την δυνατότητα τους να διατηρούν  αυτή την ιδιότητα επί μακρόν. Εξαίρεση σε αυτό τον κανόνα αποτελεί το "Μαύρο Θεάτρο της Πράγας". Το γνωρίζουν καλά και θα σας το βεβαιώσουν όσοι έχουν ζήσει την εμπειρία. Φέτος τα Χριστούγεννα, το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά (ανακαινισμένο και πραγματικό απόκτημα για την πόλη), υποδέχεται τον υπέροχα μαγικό
και ανατρεπτικά ρομαντικό κόσμο του Jiri Srnec, του εμπνευστή του Μαύρου Θεάτρου της Πράγας και ιδρυτή του θιάσου Black Theatre Jiri Srnec. Στα 53 χρόνια της ιστορίας του, το Black Theatre Jiri SrneC, το πρώτο Μαύρο Θέατρο του κόσμου, έχει κατακτήσει πέντε εκατομμύρια (5.000.000) θεατές κι έχει συμμετάσχει σε 87 διεθνή, θεατρικά φεστιβάλ σε 68 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο. Η θεατρική παράσταση "Ανθολογία" είναι ένα σπονδυλωτό έργο που μας ταξιδεύει με επιλεγμένες σκηνές από τα αριστουργήματα της 53χρονης ιστορίας του Μαύρου Θεάτρου Srnec. Σκηνές από την "Αλίκη στην χώρα των θαυμάτων", το "Ιπτάμενο Ποδήλατο", τον "Πήτερ Πάν" και άλλων διάσημων έργων του Jiri Srec όπως "Φωτογράφος", "Αποσκευές", "Φυλακισμένος", "Θαλασσινά" θα διασκεδάσουν μικρούς και μεγάλους.  Η καταγωγή του Μαύρου Θεάτρου εντοπίζεται στις αυτοκρατορικές αυλές της Ασίας και στην τεχνική του "μαύρου δωματίου" ή μαύρου κουτιού, που είχε αναπτυχθεί εκεί όπου σε μια μικροσκοπική σκηνή επενδυμένη με ύφασμα, αθέατοι μαριονετίστες ντυμένοι στα μαύρα κινούνταν σαν αντικείμενα που φωτίζονταν από κεριά. Η τεχνική εξαπλώθηκε στην Ευρώπη και το 1961 ο Jiri Srnec ίδρυσε το "Μαύρο Θέατρο της Πράγας" για το οποίο του απονεμήθηκε από την Τσέχικη Δημοκρατία, το ανώτατο τιμητικό μετάλλιο για την προσφορά του στις τέχνες και τον πολιτισμό. Το Μαύρο Θέατρο της Πράγας, με την καθοδήγηση κι έμπνευση του Jiri Srnec, εξελίσσει την εποχή του βωβού κινηματογράφου.
> Πληροφορίες και κρατήσεις: 2104194550. Το θέατρο βρίσκεται: Λεωφόρος Ηρώων Πολυτεχνείου 3, στο κέντρο του Πειραιά.

 "Ματωμένος Γάμος" στο Θέατρο Αποθήκη
Το Θέατρο Αποθήκη είναι μια από τις αγαπημένες σκηνές μου. Ποτέ δεν με έχουν απογοητεύσει οι παραστάσεις που έχω ει σε αυτό. Φέτος ανεβάζει τον  πιο διάσημο γάμο της ράμπας, αν και ματωμένο. Εχει χαρακτηριστεί το θεατρικό έργο με τις χίλιες ερμηνείες, και, κρίνωντας από το πόσες φορές έχει ανέβει, σε πόσες χώρες, σε πόσες πόλεις, σε πόσες σκηνές, μάλλον το σχόλιο το αδικεί: θα έπρεπε  να μιλάμε σε εκατομύρια. Ο "Ματωμένος γάμος" είναι το αριστούργημα του Λόρκα. Μία σπουδή για τον έρωτα και τον θάνατο. Στο κείμενο της μετάφρασης του Νίκου Γκάτσου, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα με πρωταγωνίστρια -στον ρόλο της Μάνας- την Εβελίνα Παπούλια, "Νύφη" την Λένα Παπαληγούρα, "Λεονάρντο" τον Δημήτρη Μοθωναίο, η αναθεώρηση του έργου είναι γοητευτική και ελκυστικότατη επιλογή.
> Πληροφορίες και κρατήσεις:210 3253153. Το θέατρο βρίσκεται: Σαρρή 40 στο Ψυρρή.

Ένας κρίνος του υποκόσμου στο Θέατρο Πόρτα
"Λίλιομ" στα ουγγρικά να σημαίνει κρίνο, αλλά στην αργκό είναι ο άνθρωπος του υποκόσμου. Ο Λίλιομ στο έργο του Φέρεντς Μόλναρ είναι ένας μποέμ τύπος, βίαιος, απρόβλεπτος,και αλαζόνας. Ο κόσμος του συναρπαστικός, λαμπερός και εύθραυστος, ακριβώς όπως ο γεμάτος ιλιγγιώδεις ψευδαισθήσεις κόσμος του Λούνα Πάρκ της Βουδαπέστης, της οποίας είναι το απόλυτο "αστέρι". Η απόδοση καιν η σκηνοθεσία είναι του Θωμά Μοσχόπουλου, και ερμηνεύουν οι Λευτέρης Βασιλάκης, Άννα Καλαϊτζίδου, Γιάννης Κλίνης, Έμιλυ Κολιανδρή, Φιλαρέτη Κομνηνού, Ηλίας Μουλάς, Κίττυ Παϊταζόγλου, Σωκράτης Πατσίκας, Γιώργος Χρυσοστόμου. Η παραστάσεις διαρκούν μέχρι τις 11 Ιανουαρίου 2015.
> Πληροφορίες και κρατήσεις: 210 7780 518. Το θέατρο βρίσκεται: Μεσογείων 59 στους Αμπελοκήπους.

Loot - Τα λάφυρα
Το θέατρο του Νέου Κόσμου είναι επίσης ενα από τα Θέατρα που σε ελάχιστες περιπτώσεις μέσα στα σχεδόν είκοσι χρόνια που παρακολουθώ παραστάσεις σε αυτό με έχει απογοητεύσει. Με μια κετρνική σκηνή αριστουργημάτων και μια δεύτερη πειραματική, πολλές παραστάσεις κάθε χρόνο ακόμα και σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που διανύουμε, το θέρατρο κρατά μια εξαίσια ισορροπία ανάμεσα στην πρωτοπορία, τον πειραματισμό και την επανανάγνωση του εγκαθιδρυμένου. Στην κεντρική σκηνή μέχρι τις 7 Απριλίου θα παίζεται το "Loot - Τα λάφυρα" του Τζο Όρτον, σε σκηνοθεσία Μάκη Παπαδημητρίου και ερμηνεία των: Γιώργος Μακρής, Κατερίνα Λυπηρίδου, Δημήτρης Πασσάς, Όμηρος Πουλάκης, Γιάννος Περλέγκας, και guest τον Σπυρο Γραμμένο.
> Πληροφορίες και κρατήσεις: 210 9212900. Το θέατρο βρίσκεται: Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Νέος Κόσμος. 

Φρουτοπία
Από το Σάββατο 20 Δεκεμβρίου  στο Rex Music Theater έρχονται ο Αιμίλιος το μήλο, η Μαρουλίτα το μαρούλι, ο Αρχέλαος το λαχανιασμένο λάχανο, ο Θάνος το κολοκυθάκι και όλοι οι κάτοικοι της Φρουτοπίας. Η Φρουτοπία του Ευγένιου Τριβιζά, το αγαπημένο κόμικ και τηλεοπτικό κουκλοθέατρο της δεκαετίας του ’80, επιστρέφει στη σκηνή του Rex για να κερδίσει τους μικρούς και να θυμίσει στους μεγάλους τον μαγικό της κόσμο.  Τριάντα χρόνια μετά ο διαμόνιος δημοσιογράφος Πίκος Απίκος επιστρέφει στη μακρινή Φρουτοπία, δυτικά του Αβγατηγανιστάν, ανατολικά του Πιπερού και βορειοδυτικά της Χώρα του Χασμουρητού, για να λύσει και πάλι το μυστήριο της εξαφάνισης του Μανόλη του Μανάβη! Με ποιον τρόπο θα αντιμετωπίσει το τρομερό Φρουκτήνος; Θα βοηθήσει τον Ανανία το πεπόνι να βρει τη βούλα του; Θα αποτρέψει τη Μάτα τη ντομάτα να πέσει στις ρόδες κάποιας ολέθριας νταλίκας; Ο Κωνσταντίνος Ρήγος, εννιά χρόνια μετά την πρώτη του επιτυχημένη αναμέτρηση με τους ήρωες της Φρουτοπίας, θα επιχειρήσει ένα δεύτερο ταξίδι στη μαγική αυτή χώρα... Τα τραγούδια της παράστασης είναι σε πρωτότυπη μουσική του Δήμου Αναστασιάδη και στίχους του Ευγένιου Τριβιζά. Στον ρόλο του Πίκου Απίκου ο Λεωνίδας Καλφαγιάννης.
> Πληροφορίες και κρατήσεις:  2103823269, 2103814591. Το θέατρο βρίσκεται: Πανεπιστημίου 48, Κέντρο Αθήνας.

...+1: Ο Καραγκιόζης και το θαύμα των Χριστουγέννων
...με συντελεστές Ημισκούμπρια και Kompania, ο Ηλίας Καρελλάς παρουσιάζει μία παράσταση θεατρου σκιών στο Μέγαρο Μουσικής της Αθήνας, στην Αίθουσα Banquet, σε διάλογο με τον με τον γερο-τσιφούτη Εμπενήζερ Σκρουτζ.
> Πληροφορίες και κρατήσεις:  2107282333. Το ΜΜΑ βρίσκεται: Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας 84, Αμπελοκηποι. 

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ