Tuesday, 18 November 2014

Βόλτα τέχνης την Πέμπτη στην Θεσσαλονίκη


Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2014 - Η καλύτερη μέρα για γκαλερότσαρκα στην Θεσσαλονίκη είναι σαφώς η Πέμπτη και η καλύτερη ώρα το μεσημέρι της ίδιας μέρας. Με την αγορά ανοικτή αλλά χωρίς την κοσμοσυρροή του Σαββατοκύριακου, μπορείτε να συνδυάσετε επισκέψεις σε εκθέσεις Μουσείων με εικαστικό ενδιαφέρον και γκαλερί, συχνά σε κενές αίθουσες, μόνοι με τους επιμελητές ή τους γκαλερίστες. Σας προτείνω λοιπόν την γκαλερότσαρκα της Πέμπτης από σήμερα Τρίτη, για να κάνετε το πρόγραμμα σας! Η ιδανική βόλτα στην Τέχνη αυτή την Πέμπτη θα ξεκινούσε με μια επίσκεψη
στο Τελλόγλειο (πάνω από το campus του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, στην Αγίου Δημητρίου) και μια έκθεση προς τιμήν του  Tériade. Αν δεν ξέρετε ποιος  είναι παρηγορηθείτε: αφενός κανείς δεν γεννήθηκε ξέροντας τα πάντα, αφετέρου μια καλώς επιμελημένη έκθεση είναι ο καλύτερος βιωματικός τρόπος για να μάθετε. Σαράντα χρόνια μετά την μεγάλη έκθεση στο Grand Palais στο Παρίσι, το Τελλόγλειο Ίδρυμα, τιμά το μυτιληνιό κοσμοπολίτη εκδότη και τεχνοκριτικό Στρατή Ελευθεριάδη-Tériade (1897-1983). Η έκθεση επιδιώκει να παρουσιάσει συνολικά την προσωπικότητα του Τériade, δίνοντας έμφαση στην πρωτοποριακή εκδοτική του δραστηριότητα στο Παρίσι και στην προβολή της μοντέρνας τέχνης, αλλά και στην «ανακάλυψη» του Θεόφιλου, στην οποία ο Tériade συνέβαλε αποφασιστικά. Οι δυο καίριες αυτές πτυχές της συμβολής του φωτίζονται μέσα από αδημοσίευτα τεκμήρια του Αρχείου Σπητέρη. Τα τεύχη του περιοδικού Verve – στα ελληνικά Οίστρος – αλλά και τα περίφημα «Μεγάλα Βιβλία» που οι Picasso, Matisse, Chagall, Mirò κ.ά. εκτίθενται για πρώτη φορά στην Θεσσαλονίκη. Μαζί με τα άλλα έργα του Θεόφιλου από την συλλογή Tériade, παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό έξι θρησκευτικές φορητές εικόνες του, σπανιότατα δείγματα από την πρώτη περίοδο της δημιουργίας του ζωγράφου, στη Σμύρνη. Την γενική επιμέλεια – ευθύνη για την έκθεση έχει η καθηγήτρια Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε ΕΔΩ.

Κατηφορίζοντας προς τον Λευκό Πύργο, κοντά στο τέλος του πεζόδρομου της Γούναρη, στρίβοντας ελαφρά αριστερά στην Εκκλησία και ύστερα δεξιά, στην Νικηφόρου Φωκά, θα έχετε κάνει μια υπέρχοη βόλτα, και, θα έχετε φτάσει στην Myrό Gallery. Την Myrό συναποτελούν 4 διακριτοί υπόγειοι χώροι που φιλοξενούν ισάριθμες εκθέσεις, αλλά και ο ισόγειος χώρος της Βιτρίνας της, ένα “γυάλινο” δωμάτιο 3 Χ 3 μέτρα που φιλοξενεί την εγκατάσταση της γλύπτριας Έφης Παπαργυρίου με τίτλο “Χωρογράφημα”. Κατεβαίνοντας τα 17 μαρμάρινα σκαλοπάτια θα συναντήσετε ακόμη την έκθεση ανθρωποκεντρικής υδατογραφίας του αθηναίου καλλιτέχνη Αριστείδη Χρυσανθόπουλου  στον χώρο ΠΩΛΗΤΗΡΙΟ, την παρουσίαση της νέας σειρά γλυπτών από κεραμικό πηλό του κεραμίστα Κώστα Καρακίτσου στον χώρο “ΚΟΓΧΗ”, και την ατομική έκθεση του Αποστόλη Ιτσκούδη στον χώρο PROJECT ROOM . Στην κεντρική Αίθουσα της Myrό Gallery δεσπόζει ένα “οικογενειακό” project της χαράκτριας Κριστιάνας Ηλιοπούλου – Hopirtean και του συζύγου της και γνωστού ρουμάνου γλύπτη Ciprian Hopirtean, υπό τον τίτλο "Intimacy Unfolding". Οι εκθέσεις διαρκούν μέχρι τις 29 Νοεμβρίου και οι ώρες και μέρες λειτουργίας των χώρων είναι Πέμπτη, Παρασκευή 11.00 – 14.00 & 17.00 – 21.00, και Σάββατο 11.00 – 15.00. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε ΕΔΩ.

Εγκαταλείποντας το οικοσύστημα χώρων της Myrό Gallery θα προσπεράσετε την γκαλερί της Λόλας Νικολάου, αφήνοντας την για αργότερα, και θα κινηθείτε από την Τσιμισκή προς την κάθετο της Π.Π.Γερμανού 5, όπου βρίσκεται η γκαλερί της Ζήνας Αθανασιάδου. Η γκαλερί κλείνει για μεσημέρι, όπως και η Myrό, με αποτέλεσμα, αν δεν την επισκεφτείτε μέχρι της 14.00 να μην μπορέσετε να την εντάξετε στην βόλτα σας. Η γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου παρουσιάζει δύο σημαντικούς καλλιτέχνες που ζουν και εργάζονται στο Βερολίνο, τους Λίνα Θεοδώρου και Γιάννη Σαββίδη. Τα θέματα της Λίνας Θεοδώρου εμπνέονται από ιστορίες από την καθημερινότητα και τον διαδικτυακό τύπο. Στα έργα της η πραγματικότητα αποδομείται και ξαναδιατυπώνεται με ένα καθαρά υποκειμενικό τρόπο επιδιώκοντας μια διαφορετική νοηματοδότηση η ακόμη και μια υπέρβαση του ίδιου του γεγονότος. Οι καθημερινές ιστορίες εικονοποιούνται με διάθεση ονειροπώλησης εκφράζοντας μια εσωτερική αινιγματική κατάσταση ενώ οι δημοσιογραφικές αφηγήσεις κινούνται σε μια διάσταση σχεδόν μυθολογική.  Τα έργα που παρουσιάζει o Γιάννης Σαββίδης αποτελούνται από τρείς ενότητες σχεδίων. Η έκθεση διαρκεί μέχρι τις 3 Δεκεμβρίου 2014 και η γκαλερί βρίσκεται Π.Π.Γερμανού 5. Μέρες/Ώρες λειτουργίας: Δευτ, Τετ, Σαβ:10.30-2 Τρ, Πεμ, Παρ:10.30-2 & 5.30-9.

Τελευταία θα αφήσετε την γκαλερί της Λόλας Νικολάου, που κρατά την πρωτοκαθεδρία ανάμεσα στους ιδιωτικούς χώρους σύγχρονης τέχνης της πόλης. Ο λόγος που θα την αφήσετε τελευταλια σε μια μεσημεριανή γκαλερότσρκα καθημερινής είναι το ωράριο της: 12.00 – 20.00 Τετάρτη, Πέμπτη και Παρασκευή, η γκαλερίστρια Λόλα Νικολάου περιμένει να σας ξεναγήσει στις εκθέσεις της. Η συζήτηση μαζί της είναι ευχάριστη και εποικοδομητική. Αν έχετε χρόνο και ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την τέχνη μην διστάσετε να ανοίξετε κουβέντα: θα γνωρίσετε έναν υπέροχο άνθρωπο και θα μάθετε πολλά. Η γκαλερί παρουσιάζει την έκθεση με τίτλο «Words of Wisdom» και συμμετέχουν με έργα τους οι Σαράντης Γκάγκας, Renee Magnanti,Ζάφος Ξαγοράρης, Bill Pangburn. Την έκθεση έχει οργανώσει η επιμελήτρια με έδρα τη Νέα Υόρκη, Dr. Θάλεια Βραχοπούλου, και θα διαρκέσει έως τις 6 Δεκεμβρίου. Η γενική ιδέα της έκθεσης περικλείεται απόλυτα στα λόγια του Επίκουρου, στον χαιρετισμό του προς τον Μενοικέα « Όσο είναι κανείς νέος ας μην αναβάλλει για το μέλλον την αγάπη για σοφία». Ερωτώμενος ο Αισχύλος εάν η μάθηση είναι αποτέλεσμα εμπειρίας, απαντά «η σοφία έρχεται μόνη της μέσα από πόνο». Η σοφία στο αγγλικό λεξικό ορίζεται ως κρίση, οξύνοια, ευθυκρισία, διορατικότητα. Στα έργα των τεσσάρων καλλιτεχνών που παρουσιάζονται, η σοφία εμφανίζεται σε αναφορές κειμένων που αποτελούν μέρος των έργων τους. Η τέχνη τους είναι γεμάτη ανησυχία για την ανθρωπότητα, υποστηρίζει τη δικαιοσύνη, την ηθική δράση. Επίσης, όπως οι οικοδεσπότες στον κήπο του Επίκουρου, έτσι και εκείνοι δεν ανοίγουν μόνο την όρεξη του θεατή, αλλά και την ικανοποιούν.


Υπάρχουν πολλά ακόμα να δείτε στην Θεσσαλονίκη αυτή την περίοδο, αλλά νομίζω ότι είναι λογικό να αρκεστείτε σε 4 στάσεις τέχνης και 8 εκθέσεις που προτείνω σε μία και μόνη βόλτα για αυτή την Πέμπτη. Άλλωστε, και η Παρασκευή μέρα είναι...

ΥΓ. Αν έχετε πάντως αντοχές για μια ακόμα έκθεση, μπορείτε να ξεναγηθείτε στο ΚΜΣΤ στους Λαζαριστές στις 16.00, το μεσημέρι της Πέμπτης από τους επιμελητές του Μουσείου. Τέσσερις ενδιαφέρουσες εκθέσεις "τρέχουν" στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στους δύο εκθεσιακούς χώρους του, και μαζί διαρκούν μέχρι και τις 10 Ιανουαρίου. Δείτε ΕΔΩ.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ