Tuesday, 18 November 2014

Βόλτα τέχνης την Πέμπτη στην Θεσσαλονίκη


Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2014 - Η καλύτερη μέρα για γκαλερότσαρκα στην Θεσσαλονίκη είναι σαφώς η Πέμπτη και η καλύτερη ώρα το μεσημέρι της ίδιας μέρας. Με την αγορά ανοικτή αλλά χωρίς την κοσμοσυρροή του Σαββατοκύριακου, μπορείτε να συνδυάσετε επισκέψεις σε εκθέσεις Μουσείων με εικαστικό ενδιαφέρον και γκαλερί, συχνά σε κενές αίθουσες, μόνοι με τους επιμελητές ή τους γκαλερίστες. Σας προτείνω λοιπόν την γκαλερότσαρκα της Πέμπτης από σήμερα Τρίτη, για να κάνετε το πρόγραμμα σας! Η ιδανική βόλτα στην Τέχνη αυτή την Πέμπτη θα ξεκινούσε με μια επίσκεψη
στο Τελλόγλειο (πάνω από το campus του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, στην Αγίου Δημητρίου) και μια έκθεση προς τιμήν του  Tériade. Αν δεν ξέρετε ποιος  είναι παρηγορηθείτε: αφενός κανείς δεν γεννήθηκε ξέροντας τα πάντα, αφετέρου μια καλώς επιμελημένη έκθεση είναι ο καλύτερος βιωματικός τρόπος για να μάθετε. Σαράντα χρόνια μετά την μεγάλη έκθεση στο Grand Palais στο Παρίσι, το Τελλόγλειο Ίδρυμα, τιμά το μυτιληνιό κοσμοπολίτη εκδότη και τεχνοκριτικό Στρατή Ελευθεριάδη-Tériade (1897-1983). Η έκθεση επιδιώκει να παρουσιάσει συνολικά την προσωπικότητα του Τériade, δίνοντας έμφαση στην πρωτοποριακή εκδοτική του δραστηριότητα στο Παρίσι και στην προβολή της μοντέρνας τέχνης, αλλά και στην «ανακάλυψη» του Θεόφιλου, στην οποία ο Tériade συνέβαλε αποφασιστικά. Οι δυο καίριες αυτές πτυχές της συμβολής του φωτίζονται μέσα από αδημοσίευτα τεκμήρια του Αρχείου Σπητέρη. Τα τεύχη του περιοδικού Verve – στα ελληνικά Οίστρος – αλλά και τα περίφημα «Μεγάλα Βιβλία» που οι Picasso, Matisse, Chagall, Mirò κ.ά. εκτίθενται για πρώτη φορά στην Θεσσαλονίκη. Μαζί με τα άλλα έργα του Θεόφιλου από την συλλογή Tériade, παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό έξι θρησκευτικές φορητές εικόνες του, σπανιότατα δείγματα από την πρώτη περίοδο της δημιουργίας του ζωγράφου, στη Σμύρνη. Την γενική επιμέλεια – ευθύνη για την έκθεση έχει η καθηγήτρια Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε ΕΔΩ.

Κατηφορίζοντας προς τον Λευκό Πύργο, κοντά στο τέλος του πεζόδρομου της Γούναρη, στρίβοντας ελαφρά αριστερά στην Εκκλησία και ύστερα δεξιά, στην Νικηφόρου Φωκά, θα έχετε κάνει μια υπέρχοη βόλτα, και, θα έχετε φτάσει στην Myrό Gallery. Την Myrό συναποτελούν 4 διακριτοί υπόγειοι χώροι που φιλοξενούν ισάριθμες εκθέσεις, αλλά και ο ισόγειος χώρος της Βιτρίνας της, ένα “γυάλινο” δωμάτιο 3 Χ 3 μέτρα που φιλοξενεί την εγκατάσταση της γλύπτριας Έφης Παπαργυρίου με τίτλο “Χωρογράφημα”. Κατεβαίνοντας τα 17 μαρμάρινα σκαλοπάτια θα συναντήσετε ακόμη την έκθεση ανθρωποκεντρικής υδατογραφίας του αθηναίου καλλιτέχνη Αριστείδη Χρυσανθόπουλου  στον χώρο ΠΩΛΗΤΗΡΙΟ, την παρουσίαση της νέας σειρά γλυπτών από κεραμικό πηλό του κεραμίστα Κώστα Καρακίτσου στον χώρο “ΚΟΓΧΗ”, και την ατομική έκθεση του Αποστόλη Ιτσκούδη στον χώρο PROJECT ROOM . Στην κεντρική Αίθουσα της Myrό Gallery δεσπόζει ένα “οικογενειακό” project της χαράκτριας Κριστιάνας Ηλιοπούλου – Hopirtean και του συζύγου της και γνωστού ρουμάνου γλύπτη Ciprian Hopirtean, υπό τον τίτλο "Intimacy Unfolding". Οι εκθέσεις διαρκούν μέχρι τις 29 Νοεμβρίου και οι ώρες και μέρες λειτουργίας των χώρων είναι Πέμπτη, Παρασκευή 11.00 – 14.00 & 17.00 – 21.00, και Σάββατο 11.00 – 15.00. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε ΕΔΩ.

Εγκαταλείποντας το οικοσύστημα χώρων της Myrό Gallery θα προσπεράσετε την γκαλερί της Λόλας Νικολάου, αφήνοντας την για αργότερα, και θα κινηθείτε από την Τσιμισκή προς την κάθετο της Π.Π.Γερμανού 5, όπου βρίσκεται η γκαλερί της Ζήνας Αθανασιάδου. Η γκαλερί κλείνει για μεσημέρι, όπως και η Myrό, με αποτέλεσμα, αν δεν την επισκεφτείτε μέχρι της 14.00 να μην μπορέσετε να την εντάξετε στην βόλτα σας. Η γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου παρουσιάζει δύο σημαντικούς καλλιτέχνες που ζουν και εργάζονται στο Βερολίνο, τους Λίνα Θεοδώρου και Γιάννη Σαββίδη. Τα θέματα της Λίνας Θεοδώρου εμπνέονται από ιστορίες από την καθημερινότητα και τον διαδικτυακό τύπο. Στα έργα της η πραγματικότητα αποδομείται και ξαναδιατυπώνεται με ένα καθαρά υποκειμενικό τρόπο επιδιώκοντας μια διαφορετική νοηματοδότηση η ακόμη και μια υπέρβαση του ίδιου του γεγονότος. Οι καθημερινές ιστορίες εικονοποιούνται με διάθεση ονειροπώλησης εκφράζοντας μια εσωτερική αινιγματική κατάσταση ενώ οι δημοσιογραφικές αφηγήσεις κινούνται σε μια διάσταση σχεδόν μυθολογική.  Τα έργα που παρουσιάζει o Γιάννης Σαββίδης αποτελούνται από τρείς ενότητες σχεδίων. Η έκθεση διαρκεί μέχρι τις 3 Δεκεμβρίου 2014 και η γκαλερί βρίσκεται Π.Π.Γερμανού 5. Μέρες/Ώρες λειτουργίας: Δευτ, Τετ, Σαβ:10.30-2 Τρ, Πεμ, Παρ:10.30-2 & 5.30-9.

Τελευταία θα αφήσετε την γκαλερί της Λόλας Νικολάου, που κρατά την πρωτοκαθεδρία ανάμεσα στους ιδιωτικούς χώρους σύγχρονης τέχνης της πόλης. Ο λόγος που θα την αφήσετε τελευταλια σε μια μεσημεριανή γκαλερότσρκα καθημερινής είναι το ωράριο της: 12.00 – 20.00 Τετάρτη, Πέμπτη και Παρασκευή, η γκαλερίστρια Λόλα Νικολάου περιμένει να σας ξεναγήσει στις εκθέσεις της. Η συζήτηση μαζί της είναι ευχάριστη και εποικοδομητική. Αν έχετε χρόνο και ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την τέχνη μην διστάσετε να ανοίξετε κουβέντα: θα γνωρίσετε έναν υπέροχο άνθρωπο και θα μάθετε πολλά. Η γκαλερί παρουσιάζει την έκθεση με τίτλο «Words of Wisdom» και συμμετέχουν με έργα τους οι Σαράντης Γκάγκας, Renee Magnanti,Ζάφος Ξαγοράρης, Bill Pangburn. Την έκθεση έχει οργανώσει η επιμελήτρια με έδρα τη Νέα Υόρκη, Dr. Θάλεια Βραχοπούλου, και θα διαρκέσει έως τις 6 Δεκεμβρίου. Η γενική ιδέα της έκθεσης περικλείεται απόλυτα στα λόγια του Επίκουρου, στον χαιρετισμό του προς τον Μενοικέα « Όσο είναι κανείς νέος ας μην αναβάλλει για το μέλλον την αγάπη για σοφία». Ερωτώμενος ο Αισχύλος εάν η μάθηση είναι αποτέλεσμα εμπειρίας, απαντά «η σοφία έρχεται μόνη της μέσα από πόνο». Η σοφία στο αγγλικό λεξικό ορίζεται ως κρίση, οξύνοια, ευθυκρισία, διορατικότητα. Στα έργα των τεσσάρων καλλιτεχνών που παρουσιάζονται, η σοφία εμφανίζεται σε αναφορές κειμένων που αποτελούν μέρος των έργων τους. Η τέχνη τους είναι γεμάτη ανησυχία για την ανθρωπότητα, υποστηρίζει τη δικαιοσύνη, την ηθική δράση. Επίσης, όπως οι οικοδεσπότες στον κήπο του Επίκουρου, έτσι και εκείνοι δεν ανοίγουν μόνο την όρεξη του θεατή, αλλά και την ικανοποιούν.


Υπάρχουν πολλά ακόμα να δείτε στην Θεσσαλονίκη αυτή την περίοδο, αλλά νομίζω ότι είναι λογικό να αρκεστείτε σε 4 στάσεις τέχνης και 8 εκθέσεις που προτείνω σε μία και μόνη βόλτα για αυτή την Πέμπτη. Άλλωστε, και η Παρασκευή μέρα είναι...

ΥΓ. Αν έχετε πάντως αντοχές για μια ακόμα έκθεση, μπορείτε να ξεναγηθείτε στο ΚΜΣΤ στους Λαζαριστές στις 16.00, το μεσημέρι της Πέμπτης από τους επιμελητές του Μουσείου. Τέσσερις ενδιαφέρουσες εκθέσεις "τρέχουν" στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στους δύο εκθεσιακούς χώρους του, και μαζί διαρκούν μέχρι και τις 10 Ιανουαρίου. Δείτε ΕΔΩ.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.