Monday, 17 November 2014

Be there | Ξεναγήσεις του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στους "Λαζαριστές" & το "Λιμάνι"

Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014 - Τέσσερις ενδιαφέρουσες εκθέσεις "τρέχουν" στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στους δύο εκθεσιακούς χώρους του, και μαζί διαρκούν μέχρι και τις 10 Ιανουαρίου -οπότε καταλήγουν οι εκθέσεις- οι προγραμματισμένες ξεναγήσεις από τους επιμελητές και τους μουσειοπαιδαγωγούς του.  Οι ξεναγήσεις πραγματοποιούνται κάθε Πέμπτη στις 16:00 και κάθε Σάββατο στις 12:00 στο ΚΜΣΤ στη Μονή Λαζαριστών, και κάθε Σάββατο στο ΚΣΤΘ στην Αποθήκη Β1. Η συμμετοχή για το κοινό στις ξεναγήσεις είναι ανοιχτή, με το εισιτήριο εισόδου (ολόκληρο 3€, φοιτητικό-μαθητικό 1,5€, ομαδικό 1€).  Συγκριμένα, κάθε Πέμπτη στις 16:00 και κάθε Σάββατο στις 12:00,
οι επισκέπτες του ΚΜΣΤ στη Μονή Λαζαριστών ξεναγούνται στη δίνη της κρίσιμης ιστορικά για την εξέλιξη του ευρωπαϊκού πολιτισμού ναυμαχίας της Ναυπάκτου (Οκτώβριος 1571), μέσα από 49 σχέδια σινικής μελάνης σε χαρτί του πρωτοπόρου εικαστικού Άλκη Πιερράκου. Μέσα από την εμμονή στην απόδοση της κίνησης, την επανάληψη του θέματος, τη δυναμική των σχημάτων και των γραμμών, την αντίθεση φωτός και σκιάς, λευκού και μαύρου, τα σχέδια του Πιερράκου προσομοιάζουν σε κινηματογραφική προβολή, που παραπέμπει σε ένα νοητό τόπο. Η έκθεση γίνεται με την υποστήριξη της Association pour la Promotion de l’ Oeuvre d’ A. Pierrakos

Έκθεση:
Άλκης Πιερράκος. Lepanto: Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου
Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών)
έως 10.01.2015 / ώρες & μέρες λειτουργίας: Τρίτη-Σάββατο 10:00-18:00.

Τις ίδιες μέρες και ώρες, στον ίδιο χώρο οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν μιαν ιδιαίτερη εικαστική πορεία που χαρτογράφησε και ενεργοποίησε πρωτογενείς εικαστικές διαδικασίες στη συνοριακή περιοχή των Πρεσπών. Μέσα από φωτογραφίες, video, αντικείμενα και εγκαταστάσεις, ο επισκέπτης γίνεται και αυτός περιπατητής και συμμετέχει, ενώ κατά τη διαρκεια της ε΄κεθση αθ υπάρξουν επίσης εκπαιδευτικά εργαστήρια για παιδιά και ενήλικες, βιωματική πορεία προς τον Δενδροπόταμο Θεσσαλονίκης και Συνέδριο στη λήξη της. Η έκθεση διοργανώνεται από το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας (1ο Εργαστήριο Ζωγραφικής).

Έκθεση:
Εικαστική Πορεία προς τις Πρέσπες 2007-2014. Μια διαδικασία βίωσης του τοπίου. Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών)
έως 10.01.2015 / ώρες & μέρες λειτουργίας: Τρίτη-Σάββατο 10:00-18:00.


Τέλος, οι φίλοι του ΚΜΣΤ έχουν πάντα την ευκαιρία να δουν μέρος της συλλογής και του αρχείου Κωστάκη στο ισόγειο του κτιρίου, σε μία νέα, περιοδική έκθεση.

Έκθεση:
Ρωσική Πρωτοπορία. Έργα από τη συλλογή Κωστάκη.
Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών)
έως 10.01.2015 / ώρες & μέρες λειτουργίας: Τρίτη-Σάββατο 10:00-18:00.

Οι επισκέπτες του ΚΣΤΘ στην Αποθήκη Β1 (λιμάνι), ξεναγούνται κάθε Σάββατο στις 12:00 στο έργο του Στέφανου Τσιβόπουλου «Ιστορία Μηδέν», την επίσημη συμμετοχή της Ελλάδας στην 55η Μπιενάλε της Βενετίας το 2013. Μέσα από τη σύνθετη δομή του έργου, το οποίο αποτελείται από ένα φιλμ σε τρία επεισόδια και ένα αρχείο κειμένων και εικόνων, δημιουργείται ένα ενιαίο εικαστικό αφήγημα γύρω από την αξία που αποδίδουμε στο χρήμα ως αντικείμενο καθημερινής συναλλαγής, πλουτισμού και αιτία ένδειας. Η έκθεση πραγματοποιείται με την ευγενική χορηγία του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και της OUTSET.

Έκθεση:
Στέφανος Τσιβόπουλος. Ιστορία Μηδέν
Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης (Αποθήκη Β1-λιμάνι της Θεσσαλονίκης)
έως 10.01.2015 / ώρες & μέρες λειτουργίας: Τρίτη-Σάββατο 10:00-18:00

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ