Monday, 17 November 2014

Be there | Ξεναγήσεις του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στους "Λαζαριστές" & το "Λιμάνι"

Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014 - Τέσσερις ενδιαφέρουσες εκθέσεις "τρέχουν" στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στους δύο εκθεσιακούς χώρους του, και μαζί διαρκούν μέχρι και τις 10 Ιανουαρίου -οπότε καταλήγουν οι εκθέσεις- οι προγραμματισμένες ξεναγήσεις από τους επιμελητές και τους μουσειοπαιδαγωγούς του.  Οι ξεναγήσεις πραγματοποιούνται κάθε Πέμπτη στις 16:00 και κάθε Σάββατο στις 12:00 στο ΚΜΣΤ στη Μονή Λαζαριστών, και κάθε Σάββατο στο ΚΣΤΘ στην Αποθήκη Β1. Η συμμετοχή για το κοινό στις ξεναγήσεις είναι ανοιχτή, με το εισιτήριο εισόδου (ολόκληρο 3€, φοιτητικό-μαθητικό 1,5€, ομαδικό 1€).  Συγκριμένα, κάθε Πέμπτη στις 16:00 και κάθε Σάββατο στις 12:00,
οι επισκέπτες του ΚΜΣΤ στη Μονή Λαζαριστών ξεναγούνται στη δίνη της κρίσιμης ιστορικά για την εξέλιξη του ευρωπαϊκού πολιτισμού ναυμαχίας της Ναυπάκτου (Οκτώβριος 1571), μέσα από 49 σχέδια σινικής μελάνης σε χαρτί του πρωτοπόρου εικαστικού Άλκη Πιερράκου. Μέσα από την εμμονή στην απόδοση της κίνησης, την επανάληψη του θέματος, τη δυναμική των σχημάτων και των γραμμών, την αντίθεση φωτός και σκιάς, λευκού και μαύρου, τα σχέδια του Πιερράκου προσομοιάζουν σε κινηματογραφική προβολή, που παραπέμπει σε ένα νοητό τόπο. Η έκθεση γίνεται με την υποστήριξη της Association pour la Promotion de l’ Oeuvre d’ A. Pierrakos

Έκθεση:
Άλκης Πιερράκος. Lepanto: Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου
Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών)
έως 10.01.2015 / ώρες & μέρες λειτουργίας: Τρίτη-Σάββατο 10:00-18:00.

Τις ίδιες μέρες και ώρες, στον ίδιο χώρο οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν μιαν ιδιαίτερη εικαστική πορεία που χαρτογράφησε και ενεργοποίησε πρωτογενείς εικαστικές διαδικασίες στη συνοριακή περιοχή των Πρεσπών. Μέσα από φωτογραφίες, video, αντικείμενα και εγκαταστάσεις, ο επισκέπτης γίνεται και αυτός περιπατητής και συμμετέχει, ενώ κατά τη διαρκεια της ε΄κεθση αθ υπάρξουν επίσης εκπαιδευτικά εργαστήρια για παιδιά και ενήλικες, βιωματική πορεία προς τον Δενδροπόταμο Θεσσαλονίκης και Συνέδριο στη λήξη της. Η έκθεση διοργανώνεται από το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας (1ο Εργαστήριο Ζωγραφικής).

Έκθεση:
Εικαστική Πορεία προς τις Πρέσπες 2007-2014. Μια διαδικασία βίωσης του τοπίου. Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών)
έως 10.01.2015 / ώρες & μέρες λειτουργίας: Τρίτη-Σάββατο 10:00-18:00.


Τέλος, οι φίλοι του ΚΜΣΤ έχουν πάντα την ευκαιρία να δουν μέρος της συλλογής και του αρχείου Κωστάκη στο ισόγειο του κτιρίου, σε μία νέα, περιοδική έκθεση.

Έκθεση:
Ρωσική Πρωτοπορία. Έργα από τη συλλογή Κωστάκη.
Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών)
έως 10.01.2015 / ώρες & μέρες λειτουργίας: Τρίτη-Σάββατο 10:00-18:00.

Οι επισκέπτες του ΚΣΤΘ στην Αποθήκη Β1 (λιμάνι), ξεναγούνται κάθε Σάββατο στις 12:00 στο έργο του Στέφανου Τσιβόπουλου «Ιστορία Μηδέν», την επίσημη συμμετοχή της Ελλάδας στην 55η Μπιενάλε της Βενετίας το 2013. Μέσα από τη σύνθετη δομή του έργου, το οποίο αποτελείται από ένα φιλμ σε τρία επεισόδια και ένα αρχείο κειμένων και εικόνων, δημιουργείται ένα ενιαίο εικαστικό αφήγημα γύρω από την αξία που αποδίδουμε στο χρήμα ως αντικείμενο καθημερινής συναλλαγής, πλουτισμού και αιτία ένδειας. Η έκθεση πραγματοποιείται με την ευγενική χορηγία του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και της OUTSET.

Έκθεση:
Στέφανος Τσιβόπουλος. Ιστορία Μηδέν
Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης (Αποθήκη Β1-λιμάνι της Θεσσαλονίκης)
έως 10.01.2015 / ώρες & μέρες λειτουργίας: Τρίτη-Σάββατο 10:00-18:00

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.