Monday, 17 November 2014

Art introjection | Στον κοινό τόπο Τέχνης & Ψυχανάλυσης

Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014 - Ένα project με κατάφαση, στην ελκτική δύναμη της εικόνας και της προσφυγής στην τέχνη, απευθυνόμενο σε αποφοίτους ή φοιτητές στα τελευταία έτη, των Τμημάτων Εικαστικών Τεχνών, των Σχολών Καλών Τεχνών, σε συνεργασία με μία ομάδα ειδικών που θα συνευρεθούν με τους καλλιτέχνες σε κοινούς τόπους, παρουσιάζουν Θεωρητικοί της Τέχνης, Εικαστικοί, Ψυχολόγοι και Ψυχίατροι στον φιλόξενο χώρο της εκπαιδευτικής εταιρείας Ψυχολογία - Τέχνη, αρχής γενομένης την ερχόμενη Παρασκευή 20 Νοεμβρίου στις 18:00. 

Πρόκειται για μία απόπειρα ανακούφισης του ελλείμματος, της αδυναμίας να επενδύσουμε σε μια ρεαλιστική εικόνα του εαυτού και του κόσμου, μέσα από την τέχνη.Ένα πρότζεκτ,που αρχικά αποπειράται να ανιχνεύσει, εκκινήσεις, καταγωγικά συστατικά, ταυτοτικά χαρακτηριστικά του μέχρι τώρα εικαστικού ιδιολέκτου και της καλλιτεχνικής πρακτικής, των συμμετεχόντων καλλιτεχνών, οικειοποιούμενο εργαλεία από την ιστορία της τέχνης, την ψυχανάλυση, τη σημειολογία,τον πολιτικό λόγο, τη φιλοσοφία, τη λογοτεχνία και την art therapy, αγγίζοντας οπτικά το ασυνείδητο.


Έπειτα να αποδομήσει και διερευνήσει, το πως, το από πότε και γιατί, των στοιχείων που συγκροτούν την καλλιτεχνική του πρακτική, ως προσπάθεια απέκδυσης του ξένου επιβαλλόμενου, εκκένωσης του εαυτού, προσπάθεια να αφουγκραστεί τον εσωτερικό του θόρυβο χωρίς την άμβλυνση της εξοικείωσης.

Μία απόπειρα, ο κάθε συμμετέχων, να διαπραγματευτεί το οικείο και το ανοίκειο, την ασφάλεια ή την ανασφάλεια, την αναίρεση της αυτονόητης βεβαιότητας της συνείδησης, την αναγνώριση της σημασίας της φαντασίωσης, τη σημασία της απώλειας του τραύματος, τη σύγκρουση, την αντιφατικότητα, τη σύζευξη, την απειλή της αμφιβολίας, την ανθρώπινη εμπειρία, την προσωπική του ιστορία.
Σε επόμενο χρόνο, οι ειδικοί από τα γνωστικά πεδία που προανέφερα, με τις εισηγήσεις τους, θα προσφέρουν συνδέσεις, διεισδύσεις, ερμηνείες και αναγωγές που μπορεί να βοηθήσουν να ανιχνεύσουμε την αληθοφανή εικόνα της υποκειμενικά βιωμένης αισθητηριακής εμπειρίας, ώστε να δούμε από κοντά, την απώθηση, την άρνηση, την προβολή, την μετάθεση, την εκλογίκευση, την μετουσίωση, την παλινδρόμηση, την ενδοβολή, την απώλεια. Χρησιμοποιώντας τη συμβολική λειτουργία πνευματικών λειτουργιών, θα αποπειραθούμε να επαναπροσεγγίσουμε την καλλιτεχνική πρακτική του καθενός μέσα από τη θέαση, ανάδυση, φανέρωση και την αυτοπραγμάτωση επανεύρεσης με τον εαυτό και δυνατότητα εννόησης του Άλλου.

Στη συνέχεια, ως επιστέγασμα-σύνοψη των εισηγήσεων, θα ακολουθήσει με τη συμμετοχή του Εργοταξίου Ιδεών, μια άτυπη συζήτηση μεταξύ των εισηγητών, υπό το συντονισμό του Μ.Θεοδοσίου.

Το τελευταίο στάδιο του πρότζεκτ θα ολοκληρωθεί, με τη συνεπιμέλεια όλων στο εκθεσιακό αποτέλεσμα. Έκθεση με εικαστικά έργα, που θα προκύψουν μέσα από όλη αυτή την όσμωση. Έργα με εσωτερική προέλευση, που να ακουμπούν σε αυτή τη δίψα των αισθήσεων, στην προσπάθεια αναζήτησης κοινών τόπων και αμυντικών μηχανισμών επάρκειας, που να τροφοδοτούν τις αντοχές, μέσα από μία περιπέτεια της επαναανίχνευσης του πραγματικού, μια μετεωρική ακροβασία, ψηλαφώντας την αλήθεια, έξω από όλες τις εκφάνσεις του αυτονόητου.


Μαρία Κενανίδου, ιστορικός τέχνης-επιμελήτρια

Εισηγητές
Κώστας Γεμενετζής, ψυχίατρος- ψυχαναλυτής
Χάρης Καμπουρίδης, ιστορικός τέχνης-σημειολόγος
Χριστίνα Κάτσαρη, εικαστικός
Χλόη Κολύρη, ψυχίατρος- ψυχαναλύτρια
Αλέξανδρος Μιστριώτης, εικαστικός
Μίλτος Θεοδοσίου ,συγγραφέας-μεταφραστής
Νικόλας Σεβαστάκης, Συγγραφέας, Καθηγητής Πολιτικής Φιλοσοφίας, ΑΠΘ
Δημήτρης Τανούδης συγγραφέας
Έλενα Τονικίδη, ψυχολόγος-εικαστικός art-therapist
Θεόφιλος Τραμπούλης επιμελητής-συγγραφέας

Έναρξη 20 Νοεμβρίου, ώρα 18:00
χώρος διεξαγωγής Ψυχολογία-Τέχνη, Π.Μελά 38, 3ος όροφος

Δηλώσεις συμμετοχής 2310 257070, psychologyart@cyta.gr psychotherapyart@yahoo.gr


Σχετικά με την εταιρεία “Ψυχολογία-Τέχνη”
Η “Ψυχολογία - Τέχνη” είναι μια Επιστημονική, μη Kερδοσκοπική εταιρεία που βρίσκεται στην Θεσσαλονίκη, και έχει ως βασικό σκοπό την υλοποίηση ενεργειών και η ευαισθητοποίηση της κοινότητας πάνω σε θέματα ψυχικής υγείας, η ψυχοκοινωνική στήριξη, η ανάπτυξη δημιουργικών δράσεων, η ευαισθητοποίηση του κοινωνικού συνόλου και η προάσπιση των δικαιωμάτων των ατόμων με ψυχικές διαταραχές και η προβολή της δημιουργικότητας των ατόμων με ψυχική διαταραχή. Επίσης, στα αντικείμενα της εταιρείας συγκαταλέγονται ο σχεδιασμός και η υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης, τα οποία παρέχονται μέσα από το Ινστιτούτο Εκπαίδευσης, που εκπροσωπείται από την εταιρεία βάσει αναγνωρισμένων κριτηρίων σύμφωνα με τα Διεθνή ισχύοντα με την Ελληνική Νομοθεσία, και σε συνεργασία με φορείς διεθνούς ανάγνωρισης και πιστοποίησης. Η εταιρεία βρίσκεται Παύλου Μελά 38, 3ος όροφος, Θεσσαλονίκη, ΤΚ 54622.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ