Tuesday, 18 November 2014

Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης | 20 κεράκια για σβήσιμο

Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2014 - Μια πρωτότυπη εκδήλωση για τα 20 χρόνια του Μουσείου Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, που βρίσκεται στον πεζόδρομο της Κόδρου, προέκταση οδού Βουλής, στην Πλάκα έχει προγραμματιστεί και αξίζει της  προσοχής: πρόκειται για έναν διάλογο ανάμεσα σε παιδιά και ενήλικες ξεδιπλώνεται σε μια συναρπαστική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Ιανός, Σταδίου 24, από αύριο έως και το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου, με την καλλιτεχνική διεύθυνση της Μικρής Αρκτου και την επιμέλεια της Ιριδας Κρητικού, αντιπροέδρου του Μουσείου Ελληνικής Παιδικής Τέχνης. Είκοσι δισδιάστατα και τρισδιάστατα έργα παιδιών από τις πολύτιμες συλλογές του Μουσείου παρουσιάζονται και συνομιλούν εφάμιλλα με είκοσι έργα σημαντικών σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών. Κατά τη διαδικασία προετοιμασίας της έκθεσης, αρχικά επελέγησαν από την επιμελήτρια 20 παιδικά έργα τέχνης από τις συλλογές του Μουσείου, με μέλημα την ποικιλότητα ως προς το θέμα, τη φόρμα, την τεχνική και τα χρησιμοποιούμενα υλικά αλλά και την άμεση ή την έμμεση σύνδεση με διαφορετικά κινήματα τέχνης ή καλλιτεχνικά ευρήματα (art brut, αφαίρεση, μοντερνισμός, εξπρεσιονισμός, objet trouve κ.ά.). Στη συνέχεια, για κάθε έργο παιδιού, επελέγη το έργο ενός ενήλικα εικαστικού, με γνώμονα την προοπτική της συνύπαρξης και της συνομιλίας δύο φαινομενικά διαφορετικών κόσμων με αναπάντεχο ωστόσο και αρμονικό οργανικό διάλογο. Οπως αναφέρει η επιμελήτρια, πρόκειται για «μια αναφορά στην αυτοτελή αξία του θαυμαστού και περιπετειώδους εικαστικού κόσμου των παιδιών, ενός κόσμου με αισθητική ποιότητα ισάξια με εκείνη των ενηλίκων καλλιτεχνών, που χρειάστηκαν, κατά τα λεγόμενα των μεγάλων μοντερνιστών, "πολλά χρόνια για να ξανα-μάθουν να ζωγραφίζουν σαν παιδιά"». Οι εκδηλώσεις θα κορυφωθούν στις 28 Νοεμβρίου με μια μεγάλη γιορταστική εκδήλωση στο Μουσείο Μπενάκη, κτήριο οδού Πειραιώς, με ομιλίες από εγχώριες και διεθνείς προσωπικότητες των Γραμμάτων και των Τεχνών.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.