Monday, 17 November 2014

13η Έκθεση κόμιξ & Παιχνιδιών Στρατηγικής

Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014 - Από τις 20 ως τις 23 Νοεμβρίου 2014 από τις 10.00  μέχρι τις 22.00 η αίθουσα Αλλατίνη -Ντασώ, του Γαλλικού ινστιτούτου Θεσσαλονίκης θα φιλοξενήσει την έκθεση "Μισό λεπτό", που συνδιοργανώνουν η εκδοτική εταιρεία "Ένατη Διάσταση", μαζί με τον Ε.Σ.Φ.Ι.Π.Σ. (Ελληνικός Σύλλογος Φίλων Ιστορίας και Παιχνιδιών Στρατηγικής) και την ομάδα ανεξάρτητων δημιουργών κόμικς Inkorrekt, σε συνεργασία με την σχολή σχεδίου COMINK, το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, την Θεσσαλονίκη-Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Νεολαίας 2014 και με την υποστήριξη του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού. Στην φετινή διοργάνωση θα μπορεί κανείς να δει από κοντά την διαδραστική μακέτα/παιχνίδι του συλλόγου Ε.Σ.Φ.Ι.Π.Σ., με θέμα «Το Μακεδονικό Μέτωπο-1916», με αφορμή την επέτειο των εκατό χρόνων από την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου ή να συμμετάσχει στο τουρνουά μαχών, με μινιατούρες εμπνευσμένες από τον κόσμο φαντασίας του λογοτεχνικού βιβλίου/τηλεοπτικής σειράς «Το παιχνίδι του στέμματος» (Game of Thrones). Στην διάρκεια της εκθέσης θα στηθούν και πολλά ακόμα επιτραπέζια παιχνίδια επίδειξης και συμμετοχής, με πολυάριθμα έπαθλα για τους συμμετέχοντες επισκέπτες και απευθυνόμενα σε όλες τις ηλικίες, με την συμμετοχή των συλλόγων επιτραπέζιων παιχνιδιών "Ωρίωνας" από την Καβάλα, την ομάδα “Dragon Tale” από Σέρρες, την ομάδα “Gamecraft” και την "Ομάδα Παιχνιδιών Ρόλων και Φαντασίας Θέρμης".

Επίσης, στην έκθεση θα λειτουργεί και φέτος παζάρι εκδόσεων και καταστημάτων, από το απόγευμα της Πέμπτης 20 Νοεμβρίου μέχρι και το βράδυ της Κυριακής 23 Νοεμβρίου,(10.00π.μ.-22.00μ.μ.) με ενδιαφέρουσες νέες κυκλοφορίες, βιβλιοπαρουσιάσεις, προσφορές και ευκαιρίες για τους επισκέπτες, στο οποίο θα συμμετέχουν οι εκδόσεις Jemma Press, Web Comics, Ένατη Διάσταση, Τερζόπουλος καθώς και η Λέσχη Φίλων Κόμικς, αλλά και τα βιβλιοπωλεία Comicstrip, Cosmic Realms, Photo Stories-Comic Store και το Λεξικοπωλείο (με γαλλόφωνες κομιξικές εκδόσεις), καθώς και τα καταστήματα Anime House και Ηobby Games με έξυπνα επιτραπέζια παιχνίδια και κατασκευές.

Προάγγελος των εγκαινίων της φετινής έκθεσης κόμικς θα είναι η διάλεξη του καθηγητή κοινωνιολογίας του πανεπιστημίου της Λωραίνης, Jean-Marc Leveratto, με τίτλο «Το πάθος για τα κόμικς. Μια κοινωνιολογική μελέτη για την κουλτούρα των κόμικς και τις διακυβεύσεις της», την Τετάρτη 19 Νοεμβρίου στο Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού (αμφιθέατρο Στέφανος Δραγούμης – 18.00 μ.μ.). Στα γαλλικά με ταυτόχρονη μετάφραση στα ελληνικά.

Η φετινή διοργάνωση θα έχει την τιμή να φιλοξενήσει τους εξής διακεκριμένους δημιουργούς:


> Βασίλη Γκογκτζιλά: με την παράλληλη έκθεση έργων του, με τίτλο “Endless Possibilities” στην γκαλερί Les Yper Yper (πεζόδρομος Γ. Σταύρου 4), από Τετάρτη 19 έως Παρασκευή 28 Νοεμβρίου.
> Soloup: Για την πανελλήνια πρώτη βιβλιοπαρουσίαση του graphic novel του με τίτλο «Αϊβαλί» (Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ), στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (αμφιθέατρο Στέφανος Δραγούμης), Σάββατο 22 Νοεμβρίου (19.00 μ.μ.).
> Τ. Αποστολίδη: Ομιλία με θέμα: «Τεχνική γραφής των σεναρίων μου», στο Γαλλικό Ινστιτούτο (αίθουσα Nehama), Σάββατο 22 Νοεμβρίου (21.00 μ.μ.)
> Will Simpson: O Iρλανδός δημιουργός κόμικς, του οποίου η πένα έπλασε τις εικόνες για τα κείμενα του συγγραφέα G. R. Martin, για την τηλεοπτική σειρά Game of Thrones, με ομιλία του στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (αμφιθέατρο Στέφανος Δραγούμης), Παρασκευή 21 Νοεμβρίου (18.00 μ.μ.) και με εργαστήριο του, την Κυριακή 23 Νοεμβρίου στο Γαλλικό Ινστιτούτο (αίθουσα Nehama) (19.00 μ.μ.). Προλογίζει ο Αβραάμ Κάουα.

Τέλος, η διοργάνωση θα έχει φέτος το προνόμιο της ειδικής προβολής των καλύτερων ταινιών κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους του φετινού “Be there: Corfu Animation festival”, την Δευτέρα 24 Νοεμβρίου, παρουσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του φεστιβάλ Βασίλη Κρουστάλλη, ενώ την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου, ο Γενικός Πρόξενος της Γαλλίας και Διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης, Christophe Le Rigoleur, θα προσκαλέσει τους φίλους του Γαλλικού Ινστιτούτου στην αίθουσα Αλλατίνη-Ντασώ, στις 21.00μ.μ., σε μια βραδιά Beaujolais nouveau – αφιερωμένη στις γεύσεις του φημισμένου κρασιού και υπό την μουσική αργεντίνικου tango με χορευτές της σχολής χορού You can dance- τα έσοδα της οποίας θα διατεθούν για την υποστήριξη των φιλανθρωπικών οργανώσεων «Σύλλογος Φίλων-Εθελοντών της Εταιρίας Προστασίας Ανηλίκων Θεσσαλονίκης» και «Γαλλικός Σύλλογος Αλληλοβοήθειας-Entraide». Την όλη διοργάνωση και φέτος, θα πλαισιώνει και πλήθος εργαστηρίων, με ελεύθερη είσοδο προς το κοινό και που απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες, αλλά και ομιλίες με σχετικές θεματικές. Αναλυτικό πρόγραμμα βρίσκετε ΕΔΩ.



EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ