Thursday, 30 October 2014

Η σύγχρονη Ελληνική Τέχνη σε αναζήτηση νέων δρόμων ανάπτυξης

Εξ αριστερών: η Πρόεδρος του ΜΜΣΤ
Ξανθίππη Σκαρπιά-Χόιπελ, η Ιστορικός της Τέχνης
και Επιμελήτρια του ΜΜΣΤ Θούλη Μισιρλόγλου,
ο ιδιοκτήτης του Myrό Antiques House
Δημοπράτης Σταύρος Μυρωνίδης.
[πατήστε την φωτό για μεγέθυνση]
Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2014 - Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του παρουσιάζει ένα νέο θεσμό διεθνούς προβολής και εξωστρέφειας, που φιλοδοξεί να υποστηρίξει νέους καλλιτέχνες: Για πρώτη φορά στην ιστορία του ΜΜΣΤ διοργανώνεται έκθεση η οποία και θα καταλήξει σε evening sale δημοπρασία. Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 24 Οκτωβρίου μέχρι τις 23 Νοεμβρίου 2014 ενώ την Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2014 και ώρα 21.00 θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια και η evening sale δημοπρασία στο Αμφιθέατρο του ΜΜΣΤ.

Έργα νέων και πολλά υποσχόμενων Ελλήνων εικαστικών θα παρουσιαστούν στο κοινό, προτείνοντας ένα δυναμικό πρόσωπο για τη σύγχρονη τέχνη. Στο πλαίσιο αυτό, η δημοπρασία θα λειτουργήσει ως πλατφόρμα ανάδειξης των καλλιτεχνών, αλλά και θα στηρίξει τις αίθουσες τέχνης στο δύσκολο έργο της προβολής νέων καλλιτεχνών. Ταυτόχρονα, θα προσφέρει στο μέλλον τη δυνατότητα συνεργειών με άλλες πόλεις και χώρες, ενισχύοντας το μητροπολιτικό χαρακτήρα της Θεσσαλονίκης. Η πρωτοβουλία έχει ως στόχο την ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς Τέχνης, και, ειδικότερα, την υιοθέτηση της βέλτιστης διεθνούς πρακτικής της διοργάνωσης Evening Sales, δηλαδή μικρής διάρκειας εκθέσεων που συνοδεύονται από δημοπρασία των έργων. Έτσι, ανοίγονται δρόμοι για την προσέλκυση ξένων και Ελλήνων συλλεκτών στην Θεσσαλονίκη και την προβολή της Ελληνικής Σύγχρονης Τέχνης στο εξωτερικό, με την εγγύηση ποιότητας της επιμέλειας του Μουσείου.


Η χαμηλή τιμή εκκίνησης των έργων κατά τη διάρκεια της δημοπρασίας σε συνδυασμό με τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα της διοργάνωσης θα προσφέρουν στο κοινό μια μοναδική διαδραστική εμπειρία. Τις διαδικασίες της δημοπρασίας αναλαμβάνει ο Οίκος Δημοπρασιών Myrό Antiques House. Ο δημοπράτης, κ. Σταύρος Μυρωνίδης, δηλώνει: «Από την επαφή μας με την αγορά τέχνης στο εξωτερικό γνωρίζουμε τη θέση της πόλης μας και του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης: δεν πρόκειται απλά για έναν γνωστό πολιτιστικό φορέα, αλλά για έναν χώρο που πολλοί καλλιτέχνες από όλες τις χώρες της Ευρώπης θα το θεωρούσαν τιμή τους να εκθέσουν σε αυτό. Σε επόμενες ενέργειες μας στο πλαίσιο της συνεργασίας μας σκοπεύουμε να προωθήσουμε μια ατζέντα διεθνών συνεργασιών”.  Οι εγγραφές θα αρχίσουν στις 20.30 και στις 21.00 θα ξεκινήσει η δημοπρασία.

Για την εγγραφή στην δημοπρασία απαιτείται μονάχα Αστυνομική Ταυτότητα ή Διαβατήριο. Οι αγοραστές θα μπορούν να παραλάβουν τα έργα που τους κατακυρώθηκαν στην διάρκεια της Δημοπρασίας δύο εβδομάδες μετά την λήξη της διαδικασίας και συγκεκριμένα την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2014 (Ώρες: 10.00 – 20.00) και το Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2014 (Ώρες: 10.00 – 14.00).

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ