Monday, 9 September 2013

ΜΜΣΤ :: Πρόσκληση συμμετοχής νέων καλλιτεχνών στο εργαστήριο του Inspire 2013




TO Εικαστικό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης «Ιnspire» διανύει τη δεύτερη χρονιά υλοποίησής του, προσκαλώντας τρεις διακεκριμένους καλλιτέχνες: τον Franck Bragigand, τον Peter Kogler και την Μαρία Παπαδημητρίου. Ο καθένας τους θα υλοποιήσει καλλιτεχνικό εργαστήρι διάρκειας μιας εβδομάδας στους χώρους του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, ενώ θα υπάρξουν και κοινές μέρες ανταλλαγής ιδεών και πρακτικών για τους συμμετέχοντες και των τριών εργαστηρίων.Στη διάρκεια του φεστιβάλ θα διενεργηθεί το καλλιτεχνικό εργαστήριο, στρογγυλή τράπεζα, παρουσιάσεις των τριών προσκεκλημένων καλλιτεχνών, έκθεση έργων τους, καθώς και έκθεση των παραγόμενων στο εργαστήριο έργων. Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί από τις 30 Νοεμβρίου έως τις 6 Δεκεμβρίου 2013.





ΘΕΜΑ

H Μεταμόρφωση της εμπειρίας στο χώρο του μουσείου. Η Μεταμόρφωση οικιακών αντικειμένων σε αντικείμενα άμυνας (ή επίθεσης). Η Μεταμόρφωση συλλογικών πρακτικών σε τέχνη: Η Μεταμόρφωση ως καλλιτεχνική τακτική είναι στο επίκεντρο του φεστιβάλ Inspire 2013. Η έννοια της μεταμόρφωσης είναι πολυεπίπεδη και πολύσημη. Από μία άποψη, περιλαμβάνει όλες τις αλλαγές που οδηγούν σε μια νέα κατάσταση. Εστιασμένη στις καλλιτεχνικές πρακτικές, στο φεστιβάλ Inspire 2013 αποτελεί το ιδεολογικό, εννοιολογικό, νοητικό, μεθοδολογικό χαρακτηριστικό, που διατρέχει και ενοποιεί το καλλιτεχνικό έργο και γίνεται το κλειδί της καλλιτεχνικής πράξης και της ερμηνείας της. Στο πλαίσιο αυτό, η μεταμόρφωση δεν προτείνεται ως ατομικό ή στιγμιαίο γεγονός, ως γεγονός εν πολλοίς ανέφικτο, αλλά ως ενεργή δύναμη, ως δυνατότητα αναδόμησης στοιχείων της πραγματικότητας, ως λειτουργία που πραγματώνεται διαρκώς στο παρόν, ανοίγοντας μια άμεση και ισχυρή προοπτική μέλλοντος. Εξελικτικές διαδικασίες, συλλογικές και μη, έργα εν εξελίξει, που φωτίζουν τον απρόβλεπτο, αλλά και στοχευμένο ταυτόχρονα χαρακτήρα της τέχνης, αντιπαραθέσεις ή και συγκρούσεις με το φαντασιακό και πραγματικό σύμπαν αστικών αξιών ή μύθων έχουν ως στόχο να επαναπροσεγγίσουν, μέσα από τις επιμέρους καλλιτεχνικές προσεγγίσεις, τη μεταμόρφωση του ίδιου του εαυτού. Ο Franck Bragigand, ο Peter Kogler και η Μαρία Παπαδημητρίου θα περικυκλώσουν το θέμα και θα προτείνουν διαφορετικές εκδοχές μεταμόρφωσης ως τακτικές που επιτρέπουν να προσεγγίσει ξανά κανείς την τέχνη και μέσα από την τέχνη τη ζωή. Οι ίδιοι θα αναδείξουν νέες καλλιτεχνικές μορφές, αλλά και την κοινωνική διάσταση της καλλιτεχνικής δημιουργίας.



Ο Franck Bragigand (1971) είναι Γάλλος, μ ε έ δρα τ ο Ά μστερνταμ κ αι έ χει π αρουσιάσει έ ργα τ ου σ ε π ολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Το έργο του, ζωγραφικό στη βάση του, ενσωματώνει κοινωνικές διεργασίες, προκειμένου να ανακυκλώσει με δημιουργικό τρόπο αντικείμενα, να διαχύσει τη ζωγραφική στην καθημερινή ζωή και να τη συστήσει ως συγκολλητική ουσία του δημόσιου βίου, μέσα από εγκαταστάσεις ανοιχτού και κλειστού χώρου.

Ο Peter Kogler (1959) κατάγεται από την Αυστρία και έχει παρουσιάσει έργο του σε διεθνείς διοργανώσεις, όπως η Dokumenta, η Biennale Βενετίας κ.ά. Τόσο με τις ψευδαισθητικές εγκαταστάσεις του όσο και με τη διδασκαλία του (Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου) επιχειρεί, μέσω του βίντεο και της γραφιστικής, να προκαλέσει τους μηχανισμούς οπτικής πρόσληψης του έργου τέχνης.

Η Μαρία Παπαδημητρίου (1957) είναι Ελληνίδα, με έδρα την Αθήνα και το Βόλο, και έχει παρουσιάσει έργα της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το έργο της είναι διαδραστικό, ποικιλόμορφο και με σαφείς κοινωνικοπολιτικές αναφορές. Μέσα από ποικίλες καλλιτεχνικές πρωτοβουλίες και πρακτικές (πχ. Τ.Α.Μ.Α., Souzy Tros) ενεργοποιεί συνεργασίες και συλλογικές δραστηριότητες, πουσυνδέουν άμεσα την τέχνη με την κοινωνία.





ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

Στο εργαστήριο είναι σκόπιμο να συμμετάσχουν φοιτητές καλών τεχνών που διανύουν το τελευταίο έτος των σπουδών τους ή απόφοιτοι (που δεν έχουν ξεπεράσει 5 έτη από το έτος αποφοίτησής τους), οι οποίοι πρωτίστως εκδηλώνουν ειδικό ενδιαφέρον για συμμετοχικές, εργαστηριακές εκπαιδευτικές διαδικασίες.


ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΙΤΗΣΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Στο εργαστήριο θα γίνουν δεκτές αιτήσεις υποψήφιων συμμετεχόντων που θα περιλαμβάνουν:



1. φόρμα συμμετοχής: σ’ αυτήν, πέρα από τα στοιχεία επικοινωνίας του υποψηφίου, πρέπει να συμπληρωθεί ένα κείμενο σχετικά με το έργο του υποψηφίου, καθώς και τα κίνητρα συμμετοχής στο Inspire 2013, που θα αξιολογηθεί ιδιαιτέρως. Στην περίπτωση που ο υποψήφιος επιθυμεί να συμμετάσχει στην ομάδα συγκεκριμένου καλλιτέχνη από τους τρεις, είναι σκόπιμο να το δηλώσει στο κείμενό του και να το αιτιολογήσει, χωρίς, ωστόσο, η προτίμησή του αυτή να είναι δεσμευτική για την επιτροπή επιλογής των τελικών υποψηφίων.

Η φόρμα είναι διαθέσιμη online στην ιστοσελίδα του Μουσείου www.mmca.org.gr (>’Ανακοινώσεις’).


2. Οπτικό υλικό πρόσφατης δουλειάς του καλλιτέχνη: έως δέκα (10) φωτογραφίες πρόσφατης δουλειάς σε ηλεκτρονική ή έντυπη μορφή μεγέθους Α4. Προαιρετικά, οι καλλιτέχνες μπορούν να υποβάλουν και portfolio σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή


Οι αιτήσεις παραδίδονται έως τις
20 Οκτωβρίου 2013 στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ή αποστέλλονται ταχυδρομικά στη διεύθυνση: ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ, Εγνατία 154 (εντός ΔΕΘ), 546 23 Θεσσαλονίκη, με την ένδειξη «Φεστιβάλ Inspire». Εναλλακτικά, αποστέλλονται στην ηλεκτρονική διεύθυνση mmcart@mmca.org.gr, με την ένδειξη «Φεστιβάλ Ιnspire».

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ