Tuesday, 17 September 2013

Μία ανανεωμένη πρόσκληση ενδιαφέροντος



ΤΟΝ Ιανουαρίου του 2013 έγραψα την πρώτη πρόσκληση ενδιαφέροντος για συνεργασία στην ηλεκτρονική έκδοση του Arts & Antiques Magazine, το οποίο μέχρι το τρέχον έτος εκδιδόταν σε διμηνιαία, ενώ πλέον εκδίδεται σε τριμηνιαία βάση. Την τοτινή προσκληση ενδιαφέροντος μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ. Εκείνη η προσπάθεια προσέγγιισης μας απέδωσε νέους συνεργάτες, μόνιμους ή προσωπρινούς, και μια ππλειράδα ενδιαφερόντων άρθρων, επιτελώντας τον ουσιαστικό σκοπό της, που ήταν η ανανέωση του περιεχομένου της ηλεκτρονικής έκδοσης, και η δυνατότητα μας να αποτελέσουμε ένα ενεργό απαοθετήριο γνώσης για κάθε τι που δυνητικά ενδιαφέρει έναν καλλιεργημένο αναγνώστη. 

Σε αυτό το πλαίσιο εκτείνω και πάλι την πρόσκληση σε όλους σας. Αυτή απευθύνεται σε καθέναν που έχει κάτι να πει τεκμηριωμένα, να ασκήσει κριτική συνετά, να συμβάλλει γνωστικό περιεχόμενο, ή και σε όποιον αναζητά ένα βήμα να ακουστεί πέραν από τους ανθρώπους του δικού του κύκλου, σε ένα ευρύτερο κοινό. Συχνά φίλοι και γνωστοί με ρωτούν αναφορικά με την θεματολογία: αυτή δεν είναι απαραίτητο να αφορά μονάχα εικαστικά και αντίκα. Για παράδειγμα, το άρθρο του κ. Δημήτρη Παύλου σχετικά με το τέλος του μουσικού άλμπουμ και τη "νέα τάαξη πραγμάτων" στην μουσική βιομηχανία (δείτε το ΕΔΩ) έχει συγκενρώσει την προσοχή 964 αναγνωστών, ενόσω, το πιο πολυδιαβασμένο άρθρο της ηλεκτρονικής μας έκδοσης το οποίο ασχολείται με την προσωπικότητα και το έργο του Ν. Γύζη (ΕΔΩ) έχει συγκεντρώσει μόλις 1184 τον τελευταίο χρόνο. Συνεπώς, δεν τιθεται θέμα περιορισμού της θεματογραφίας, αλλά περεταίρω, ανοίγματός της, σε γνωστικούς και άλλους τομέις που ενδιαφέρουν ευρύτερα το φιλότεχνο και καλλιεργημένο κοινό. 

Αυτό που προσπαθούμε να εγκαθιδρύσουμε σε αυτή την ηλεκτρονικη διεύθυνση  είναι ένα αποθετήριο γνώσης, άσκησης καλόπιστης κριτικής, και να προσφέρουμε ένα  βήμα. Σας καλούμε να συμβάλλεται ενυπογράφως σε αυτό.

Όροι συνεργασίας
Οι όροι συνεργασίας αναπόφευκτα αφορούν το ΠΟΙΑ, ΠΟΥ, ΠΟΤΕ, ΠΩΣ, ΤΙ θα μπορούσε να δημοσιευτεί ένα άρθρο σας. Αρχικά να σημειώσω ότι αυτό που χρειαζόμαστε από εσάς δεν είναι ένα άρθρο, αλλά μία πρόταση άρθρου / άρθρων, ένα σύντομο βιογραφικό σας σε μορφή κειμένου (δείτε τον τομέα των δικών μας βιογραφικών για να πάρετε μία ιδέα ΕΔΩ) -το οποίο να περιλαμβάνει και τυχόν ενδιαφέροντα σας που σας οδήγησαν στην αναζήτηση του γνωστικού αντικειμένου το οποίο αντικατοπτρίζεται στο άρθρο που προτίθεστε να συγγράψετε, και την γλώσσα του άρθρου. Σημειώνεται ότι το άρθρο σας μπορεί να είναι στα ελληνικά ή στα αγγλικά. Σε κάθε περίπτωση το άρθρο θα πρέπει να είναι δικό σας δημιούργημα και τυχόν παραθέσεις κειμένου άλλων θα πρέπει να περιορίζονται σε λιγότερο από το 30% της έκτασης του και να αναφέρονται οι πηγές που χρησιμοποιήσατε με ακρίβεια. Προϊόντα λογοκλοπής δεν γίνονται δεκτά.

ΠΟΙΑ: Μπορούμε να δεχτούμε πρόταση για κάθε άρθρο που αντικατοπτρίζει την γνώμη του γράφοντος σε μια πλειάδα ζητημάτων, όχι όμως άρθρα που προσβάλλουν τα ανθρώπινα δικαιώματα, προβάλλουν πολιτικές πεποιθήσεις, είναι διαφημιστικά, θρησκευτικού περιεχομένου, ή ασκούν κριτική που δεν τεκμηριώνεται επαρκώς. 

ΠΟΥ: Οι προτάσεις άρθρων σας θα πρέπει να αποστέλλωνται στην διεύθυνση myro.thessaloniki@gmail.com. Αν επιλεγούν προς συγγραφή/δημοσείυση θα δημοσιευτούν στην ηλεκτρονική έκδοση του περιοδικού. Κατόπιν της δημοσίευσης τους, κάποια από αυτά ίσως τυπωθούν στο υπό έκδοση τεύχος του περιοδικού, κατόπιν της άδειας του γράφοντος. Για να δημοσιευτεί οποιοδήποτε άρθρο, τόσο στην έντυπη, όσο και στην ηλεκτρονική έκδοση μας θα πρέπει να συνοδεύεται από βιογραφικό του γράφοντος.

ΠΟΤΕ: Σε ημερομηνία που θα συμφωνηθεί και εφόσον -βεβαίως- τηρηθεί η ημερομηνία παράδοσης που θα συμφωνηθεί.

ΠΩΣ: Αναμένουμε συνοπτικές προτάσεις για άρθρα ή άρθρο σας που να συμπεριλαμβάνουν έναν προτεινόμενο τίτλο / θέμα, μία συνοπτική και κατατοπιστική παρουσίαση του. Τα άρθρα σας θα πρέπει να είναι δικά σας και να μην περιέχουν μέρη από κείμενα άλλων συγγραφέων ή αρθρογράφων εκτός εάν αναφέρουν πλήρως και με σαφήνεια την πηγή (Μέσο δημοσίευσης, ημερομηνία). Θα πρέπει να είναι γραμμένα είτε στα ελληνικά είτε στα αγγλικά, τηρώντας και στις δύο περιπτώσεις τους βασικούς γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες των γλωσσών ώστε να είναι αναγνώσιμα. Αρθρα σε Greeklish ή άρθρα με προβληματικό λόγο δεν είναι αποδεκτά, καθώς αυτά δεν περνούν από διόρθωση, αλλά δημοσιεύονται ως έχουν. Αν τα άρθρα σας χρειάζονται φωτογραφίες για να υποστηριχθεί αυτό που γράφουναναμένουμε ότι αυτές θα μας σταλούν μαζί με το άρθρο. Ανυπόγραφα άρθρα ή επικοινωνία χωρίς αποκάλυψη γνησίου ονόματος / πλήρησς στοιχείων επικοινωνίας (κινητό τηλέφωνο, email) δεν γίνεται αποδεκτή.


EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ