Tuesday, 10 September 2013

Στιλβωτό :: Μια αρχαία τέχνη και η αναβίωση της



Η   τέχνη   του   στιλβωτού  χρυσώματος  έχει  τις  ρίζες  της βαθιά   στους   αιώνες. Γεννημένη   στην    Αρχαία     Ελλάδα , συναντάμε  ήδη   απο    την   Ύστερη  Εποχή  του  Χαλκού   τα πρώτα   χαρακτηριστικά    δείγματα   στιλβωτού  χρυσώματος στους   Μακεδονικούς   τάφους,  όπως   στιλβωτά   με   φύλλα χρυσού   στολίδια, κοσμήματα, αγγεία κ.λ.π. Δημοσίευση  σε συνέδριο αρχαιολογικής και ιστορικής φύσεως φέρνει στο φως την ανακάλυψη χρυσού  στιλβωτού Βασιλικού  Θρόνου στον Μακεδονικό Τάφο   της  δεύτερης  γυναίκας του Φίλιππου Β΄. Υπάρχουν, παρ’ όλα αυτά, αρκετές ενδείξεις ότι  η  τέχνη   του στιλβώματος   εφαρμοζόταν     ήδη    από    την     Εποχή    του   Μυκηναϊκού   πολιτισμού    (Πρώιμη Εποχή του Χαλκού)   και πιθανώς   και   απο   την   Εποχή  του  Μινωικού   πολιτισμού  (3000 π.Χ.). Στη    συνέχεια  μεταφέρεται  στο Βυζάντιο,  όπου   η   Βυζαντινή   Τέχνη     και    ειδικότερα   η αγιογραφία   έχει να μας επιδείξει πλήθος σημαντικών στιλβωτών  φορητών Εικόνων καθώς και ξυλόγλυπτων Εικονοστασίων   και   άλλων   εκκλησιαστικών    έργων , και αναβιώνει   μέσα  από  τους  αιώνες  έως  και   τις   μέρες   μας.
 
Στιλβωτό χρύσωμα ονομάζεται η εφαρμογή φύλλων χρυσού πάνω σε  μία επίπεδη  ή  ανάγλυφη  επιφάνεια, αφ’ ότου  αυτή έχει   υποστεί    προηγουμένως   την    κατάλληλη   και   ειδική προετοιμασία  δημιουργίας ενός λείου υποστρώματος με «gesso». Στη συνέχεια,  με τη χρήση ενός ειδικά επεξεργασμένου αχάτη, πετυχαίνεται η σωστή λείανση (στίλβωμα) και ομοιομορφία της επιφάνειας  του  χρυσού  προσφέροντας  ένα  άψογο  αισθητικό αποτέλεσμα,    όπου    ο  χρυσός     μετατρέπεται     σε      τέλειο «καθρέπτη».

Η  προσεγμένη επιλογή, οι κατάλληλες αναλογίες και τα σωστά μίγματα  των  υλικών,  η  μελετημένη  εφαρμογή αλλά  και  επεξεργασία  τους  επάνω  στο  ξύλο  και  το   χρυσό καθώς   και   η   μακροχρόνια     πείρα    στη    διαδικασία    του στιλβώματος  του χρυσού  με  τον  αχάτη  αποτελούν  τις εγγυήσεις για  την  τέλεια  εφαρμογή  και  λάμψη του χρυσού καθώς και για τη διατήρησή του   στον   χρόνο.

Η   ειδική   παραδοσιακή   τεχνογνωσία και εμπειρία του  εργαστηρίου μας στην τέχνη του στιλβωτού χρυσώματος, που αποκτήθηκε  έπειτα  από αδιάκοπες   έρευνες   αλλά  και επίμονες   σπουδές    δίπλα    σε   κορυφαίους  Αγιορείτες μοναχούς   τεχνίτες,   οι   οποίοι  μας   εμπιστεύτηκαν τις γνώσεις τους, μας δίδαξαν και μας μύησαν στις «μυστικές συνταγές»   αυτής    της   τέχνης,  ο  σεβασμός   μας στην αυθεντική    εφαρμογή   της   αρχαίας   αυτής    τεχνικής ανάδειξης   του   χρυσού  και  στους «άγραφους» κανόνες της  αλλά  και  η αδιάλειπτη έρευνα και προσπάθειά μας για  την  βελτίωση αυτής της τεχνικής αποτελούν πιστά εχέγγυα   για   άριστα   τόσο αισθητικά όσο και ποιοτικά αποτελέσματα  της   εργασίας    μας    καθώς   και για το πέρασμα των επίχρυσων    στιλβωτών    Ιερών Κειμηλίων   και   Έργων   Τέχνης   μέσα   στον   χρόνο.

Αποτελεί  ιδιαίτερο καθήκον μας αλλά και αμέριστο ζήλο μας  η αναβίωση  της   τεχνικής   του   στιλβωτού   χρυσώματος  και   η επαναφορά   της  μέσα  από  την  ιστορία  και τις παραδόσεις της κάθε  γενιάς   στην   σύγχρονη   εποχή,  γνήσια,  αυθεντική   και μοναδική, όπως  ακριβώς  χιλιάδες  χρόνια πριν. Το  εργαστήριό μας, αναλαμβάνει, για το λόγο αυτό τόσο την εκ νέου κατασκευή όσο και  τη  συντήρηση  και αποκατάσταση παλαιών στιλβωτών επίχρυσων   επιφανειών Ιερών   Εικόνων   και   άλλων Εκκλησιαστικών   Κειμηλίων,  ξυλογλύπτων   κ.λ.π.



Συντηρητής Έργων Τέχνης
Υπεύθυνος Τμήματος Συντήρησης του Myrό Antiques House

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.