Friday, 6 September 2013

biennále: 4



Σε ένα τεράστιο εργαστήριο με έργα σύγχρονης τέχνης, που φέρουν την υπογραφή  καλλιτεχνών απ’ όλο τον κόσμο, θα μετατραπεί η Θεσσαλονίκη για τέσσερις και πλέον μήνες, από τις 18 Σεπτεμβρίου 2013 ως τις 31 Ιανουαρίου 2014, όσο θα διαρκέσει η 4η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.  Η διοργάνωση φιλοδοξεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον των φιλότεχνων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, εδραιώνοντας τη θέση που η Θεσσαλονίκη διεκδικεί τα τελευταία χρόνια στο διεθνή χάρτη της σύγχρονης τέχνης. Κι αυτό, επιδιώκει να το πετύχει προτείνοντας ένα πολύπτυχο, διεθνών αξιώσεων πρόγραμμα, που περιλαμβάνει: Εκθέσεις, δράσεις σε μουσεία και μνημεία, εικαστικές εγκαταστάσεις, περφόρμανς, προβολές, εργαστήρια, συμπόσιο, παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο, εκπαιδευτικά προγράμματα, και ξεναγήσεις. Η είσοδος στους χώρους της 4ης Μπιενάλε Θεσσαλονίκης είναι δωρεάν. Η 4η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης αποτελεί τη δεύτερη διοργάνωση τριμερούς προγράμματος που ξεκίνησε το 2011 και υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Μακεδονία-Θράκη 2007-2013 του ΕΣΠΑ που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης) και την Ελλάδα. Διοργανώνεται από το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με τη συνεργασία της «Κίνησης των 5 Μουσείων Θεσσαλονίκης», τη στήριξη του Δήμου Θεσσαλονίκης και τη συμμετοχή πολλών φορέων της πόλης. Τη γενική διεύθυνση και τον σχεδιασμό έχει η Κατερίνα Κοσκινά, πρόεδρος του ΚΜΣΤ, ιστορικός τέχνης-επιμελήτρια εκθέσεων. Πρωταγωνίστρια και της 4ης Μπιενάλε είναι η Μεσόγειος, η θεματική γύρω από την οποία αναπτύσσεται το πρόγραμμα με γενικό τίτλο «Παλιές Διασταυρώσεις-Make it Νew» και διάρκεια από το 2011 έως το 2015.  Η αυλαία ανοίγει στις 18 Σεπτεμβρίου, με τα εγκαίνια των εκθέσεων του κεντρικού προγράμματος, με σημαντικότερο γεγονός την κεντρική έκθεση «Παντού αλλά Τώρα» («Everywhere but Now») που «συνδέει στενά το ζήτημα του χώρου και του πνεύματος του τόπου (genius loci) στην περιοχή της Μεσογείου με το ζήτημα του χρόνου της δημιουργίας στο σύγχρονό μας κόσμο», όπως σημειώνει η επικεφαλής επιμελήτρια Αdelina von Fürstenberg. 

Πάνω από 50 καλλιτέχνες από 25 χώρες, από τη Βραζιλία μέχρι την Ινδία –ανάμεσά τους η Μαρίνα Αμπράμοβιτς, ο κινηματογραφιστής Τζαφάρ Παναχί, ο John Armleder και η Ghada Amer-, θα παρουσιάσουν έργα ζωγραφικής, γλυπτά,  φωτογραφίες,  βίντεο εγκαταστάσεις, φιλμ και περφόρμανς. 
Για πρώτη φορά, μεγάλο μέρος της κεντρικής έκθεσης αλλά και παράλληλες δράσεις κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης φιλοξενείται στο Περίπτερο 6 της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Η κεντρική έκθεση επεκτείνεται ακόμη στο Αλατζά Ιμαρέτ, το Γενί Τζαμί, αλλά και το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης  και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Τα μουσεία αυτά, όπως και το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ, επιπλέον παρουσιάζουν τις δικές τους παραγωγές.


Το υπόλοιπο πρόγραμμα
Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης συμμετέχει στο κεντρικό πρόγραμμα της 4η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης με τις εκθέσεις: «Η συλλογή Κωστάκη και η ρωσική πρωτοπορία. 100 χρόνια από τη γέννηση του συλλέκτη» στη Μονή Λαζαριστών (διαρκεί ως τις 31 Ιανουαρίου 2014) και «Παράδοση-Ανατροπή» στην Αποθήκη Β1, στο λιμάνι (18 Σεπτεμβρίου 2013 - 15 Ιανουαρίου 2014). 
Τα υπόλοιπα μουσεία της «Κίνησης των 5 Μ»  θα παρουσιάσουν τις εκθέσεις:
 
_Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης «Μεσογειακά παλίμψηστα: τρία αινίγματα φθοράς και αφθαρσίας»  (18 Σεπτεμβρίου 2013 - 31 Ιανουαρίου 2014). 
 
_Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού: «Η τιμή του αγίου Μάμαντος στη Μεσόγειο. Ένας ακρίτας άγιος ταξιδεύει» (19 Οκτωβρίου 2013 - 19 Ιανουαρίου 2014). 
 
_Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: «Η μεσογειακή εμπειρία: Μεσόγειος ως χωροταξικό παράδειγμα διακίνησης ιδεών και λόγου» (18 Σεπτεμβρίου 2013 - 31 Δεκεμβρίου 2013).  
 
_Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ: «Βάσω Κατράκη: Σε Λευκό και Μαύρο» (18 Σεπτεμβρίου 2013 - 10 Ιανουαρίου 2014).    
Κι ακόμη, το πρόγραμμα που θα αναπτυχθεί τους ερχόμενους μήνες περιλαμβάνει: το 3o Φεστιβάλ Περφόρμανς Θεσσαλονίκης (15-19 Οκτωβρίου 2013), Εργαστήριο Νέων Καλλιτεχνών σε συνεργασία με το Πεδίο Δράσης Κόδρα του Δήμου Καλαμαριάς (14-25 Οκτωβρίου), αφιέρωμα στον πειραματικό και εικαστικό κινηματογράφο σε συνεργασία με το 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (1-10 Νοεμβρίου), διεθνές συμπόσιο, παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο, εκπαιδευτικά προγράμματα και ξεναγήσεις στις εκθέσεις. Επιπλέον, θα υπάρξει παράλληλο πρόγραμμα με δράσεις υπό την αιγίδα της διοργάνωσης. Το πλήρες πρόγραμμα θα ανακοινωθεί σε συνέντευξη Τύπου την Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου, πριν από τα επίσημα εγκαίνια της 4ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης που θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου (20:00 στο Περίπτερο 6, εντός ΔΕΘ).

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.