Thursday, 5 September 2013

Το Πεδίο Δράσης Κόδρα 2013 ανοίγει τις πύλες του


~Text in English follows~



Την Παρασκευή 6 Σεπτεμμβρίου στις 20.00 εγκαινιάζεται το φετινό φεστιβάλ "Πεδίο Δράσης Κόδρα". Το Πεδίο Δράσης Κόδρα 2013 με αφορμή τα 150 χρόνια από την γέννηση του Κ. Π. Καβάφη εμπνέεται από το ποίημα «Τείχη» και με βάση τους στίχους του καλείται να αρθρώσει έναν ακέραιο καλλιτεχνικό λόγο. Έναν λόγο που αναπόφευκτα θα επηρεαστεί από τις αναγομώσεις που δημιουργούνται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και στα Βαλκάνια. Οι επιμελητές και οι καλλιτέχνες που θα φιλοξενηθούν φέτος, θα κληθούν να εμπνευστούν και να στοχαστούν χρησιμοποιώντας ως εφαλτήριο το κοινωνικο-πολιτικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο δρουν και αναπόφευκτα συνδιαμορφώνουν, ανακατατάσσουν, αποδομούν και επανασυγκροτούν με νέους όρους. Το Πεδίο Δράσης Κόδρα 2013 διερευνά την έννοια των τειχών του σήμερα, που «ανεπαισθήτως μ’ έκλεισαν από τον κόσμον έξω» και τις όποιες προεκτάσεις αυτών. Εστιάζει στις κοινωνικές ανακατατάξεις, τις αναδυόμενες τάσεις και κατευθύνσεις που προκύπτουν από τις καταιγιστικές εξελίξεις των τελευταίων χρόνων, δίνοντας το έναυσμα για μια διαλεκτική αποτύπωση όλων αυτών των κινήσεων, φέρνοντας στο προσκήνιο τον ουσιαστικό διάλογο μεταξύ των πιο ευαίσθητων κυττάρων της κοινωνίας, τους ανθρώπους των τεχνών και του πνεύματος. Θα δώσει έμφαση τόσο στην ατομική όσο και στη συλλογική ή κοινωνική ευθύνη, όπως αυτή διαμορφώνεται στη σύγχρονη ιστορία. Το φεστιβάλ φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως πλατφόρμα φιλοξενίας ιδεών που θα προκύψουν κυρίως μέσω της αλληλεγγύης, της συνεργατικότητας και της αλληλοϋποστήριξης. Θα επιχειρήσει να παρουσιάσει ιδέες και προτάσεις που δεν μεμψιμοιρούν, αλλά αντιμετωπίζουν τις εξελίξεις με προβληματισμό και διορατικότητα.

Ελεύθερη είσοδος για όλους. Για περισσότερες λεπτομέρεις επισκεφθείτε www.actionfieldkodra.gr

..........................................................................

“Walls”: When they were building the walls, how could I not have noticed!

Seizing the opportunity of the celebration for the 150 years since C.P. Cavafy's birth, Action Field Kodra 2013 is inspired by the poem "Walls" and based on its verses it is called upon to articulate an integral artistic speech. This speech will be undoubtedly influenced by the restructuring Greece, Europe and the Balkans are currently undergoing. The curators and artists who will be hosted this year will be called upon to draw inspiration and ponder the socio-political landscape, in which they act and which they inevitably co-shape, change, deconstruct and reconstruct in new terms. Action Field Kodra 2013 investigates the meaning of today’s Walls, which “Imperceptibly they have closed me off from the outside world“ and their consequences. AFK 2013 focuses on social upheavals and emerging trends and directions stemming from the tumult of the past few years while triggering the dialectical presentation of all these changes by thrusting into the limelight a substantive dialogue between the most sensitive cells of our society, artists and intellectuals. It will lay emphasis both on personal and collective or social responsibility, as is being shaped in contemporary history. The festival aspires to become a platform hosting ideas that will mainly result from solidarity, collaborative spirit, and mutual support. It will endeavour to present ideas and proposals that do not lament on or object to the present but critically and intuitively face the turn of events.

Free entrance. Visit www.actionfieldkodra.gr for more details.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ