Thursday, 2 May 2013

Πρόσκληση ενδιαφέροντος για το Kodra Fresh 2013

Το Kodra Fresh, για 4η συνεχή χρονιά υποστηρίζει και ενισχύει την παρουσία νέων, πρωτοεμφανιζόμενων καλλιτεχνών, εστιάζoντας στην παραγωγή και την προβολή του σύγχρονου καλλιτεχνικού έργου. Στο πλαίσιο της διοργάνωσης, τελειόφοιτοι και πρόσφατοι απόφοιτοι  Σχολών  Καλών Τεχνών της Ελλάδας και του εξωτερικού, καλούνται μετά από πρόσκληση του Δήμου Καλαμαριάς να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στο κτίριο του πρώην Διοικητηρίου του στρατοπέδου, που φιλοξενεί το Kodra Fresh 2013.


Επιμελητής της  έκθεσης είναι ο Βασίλης Ζωγράφος.
Βοηθός επιμελητή είναι η Ειρήνη Μπαχλιτζανάκη.


Με αφορμή  το γενικό πλαίσιο που προσδιορίζεται από τα ‘Τείχη’ του Καβάφη – ένα ποίημα το οποίο αποτελεί σημείο αναφοράς για το Πεδίο Δράσης Κόδρα 2013 στο σύνολό του, – επιλέξαμε για το Kodra Fresh τον τίτλο  «Πλωτά Τείχη» (Floating Walls). Όλοι μας έχουμε εντός μας, μιας μορφής «ερημία», που συχνά συγκαλύπτουμε  με  ευφάνταστους τρόπους. Αυτό  αφενός το υπαγορεύει η πίεση της κοινωνίας πάνω στο άτομο, αφετέρου  το βάρος του περίγυρου που υπάρχει στον καθένα μας. Με αυτό το κομμάτι εσωτερικής μελαγχολίας που κρατάμε καλά κρυμμένο μέσα μας οι καλλιτέχνες συχνά ασχολούνται περισσότερο.
 

Στην περίπτωση του ποιήματος του Καβάφη, η ιδιότητα του καλλιτέχνη  απαιτεί το διαχωρισμό του από την μάζα, ώστε να μπορέσει να παρατηρήσει και να υπερβεί τα στερεότυπα, εγείροντας ωστόσο  «Τείχη», με την γνωστή καβαφική αμφισημία: «Τείχη» προστασίας αλλά και «Τείχη», αποκλεισμού. Τα «Τείχη» λειτουργούν ως φίλτρα της πραγματικότητας που μέσω μιας ιδιόρρυθμης ώσμωσης εγκαθιστούν τελικά μια μορφή ισορροπίας ανάμεσα στον εντός και στον έκτός των τειχών ζωτικό χώρο, έτσι ώστε ο καλλιτέχνης να μπορεί να παραμένει λειτουργικός.
 

Σκοπός της έκθεσης είναι η παρουσίαση έργων που διαχειρίζονται έννοιες που προκύπτουν και σχετίζονται με τα Καβαφικά τείχη, όπως αυτές  του περιορισμού, του εγκλωβισμού, του προσωπικού σύμπαντος που χτίζει ο καθένας θέτοντας τα δικά του σύνορα, των ορίων, της συνομιλίας τού μέσα και τού έξω, των τρόπων επικοινωνίας των διαφορετικών μερών που βρίσκονται στις δύο πλευρές των τειχών. Μας ενδιαφέρουν έργα στα οποία τα όρια αντιμετωπίζονται με πολλών τύπων  αμφισημίες ,ασάφειες ή μετακινήσεις.
 

Ο στόχος της φετινής έκθεσης είναι  διττός: Από τη μια η παρουσίαση έργων στο πλαίσιο της θεματικής που περιγράφεται παραπάνω και από την άλλη, με αφορμή τη θεματική αυτή, η πραγματοποίηση ενός προγράμματος master classes. Μέσω των master classes δίνεται η δυνατότητα στους νέους καλλιτέχνες που θα επιλεγούν,  να έρθουν σε επαφή με καλλιτέχνες   που έχουν ήδη κατακτήσει μια αναγνωρισιμότητα. Τα ζεύγη   καλλιτεχνών  θα προκύψουν με βάση  στοιχεία που μοιράζονται στις πρακτικές και στο τρόπο θεωρήσεις τους.  Δημιουργικοί   διάλογοι,  προσπάθεια ανίχνευσης  του ρόλου του καλλιτέχνη σήμερα, έως και  συνέκθεση έργων, όλα θα αποτελέσουν το πλαίσιο μέσα από το οποίο θα κινηθεί  η συγκεκριμένη επιμέλεια αναφορικά με το θέμα των «Τειχών». Η επιλογή των καλλιτεχνών θα γίνει από επιτροπή ειδικών της τέχνης (Θεωρητικών –επιμελητών- υπευθύνων γκαλερί- συλλεκτών) των οποίων τα ονόματα θα ανακοινωθούν έγκαιρα.

Περισσότερες πληροφορίες: http://www.actionfieldkodra.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=164%3Aaplication-form-kodra-fresh&lang=el

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.