Thursday, 2 May 2013

Πρόσκληση ενδιαφέροντος για το Kodra Fresh 2013

Το Kodra Fresh, για 4η συνεχή χρονιά υποστηρίζει και ενισχύει την παρουσία νέων, πρωτοεμφανιζόμενων καλλιτεχνών, εστιάζoντας στην παραγωγή και την προβολή του σύγχρονου καλλιτεχνικού έργου. Στο πλαίσιο της διοργάνωσης, τελειόφοιτοι και πρόσφατοι απόφοιτοι  Σχολών  Καλών Τεχνών της Ελλάδας και του εξωτερικού, καλούνται μετά από πρόσκληση του Δήμου Καλαμαριάς να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στο κτίριο του πρώην Διοικητηρίου του στρατοπέδου, που φιλοξενεί το Kodra Fresh 2013.


Επιμελητής της  έκθεσης είναι ο Βασίλης Ζωγράφος.
Βοηθός επιμελητή είναι η Ειρήνη Μπαχλιτζανάκη.


Με αφορμή  το γενικό πλαίσιο που προσδιορίζεται από τα ‘Τείχη’ του Καβάφη – ένα ποίημα το οποίο αποτελεί σημείο αναφοράς για το Πεδίο Δράσης Κόδρα 2013 στο σύνολό του, – επιλέξαμε για το Kodra Fresh τον τίτλο  «Πλωτά Τείχη» (Floating Walls). Όλοι μας έχουμε εντός μας, μιας μορφής «ερημία», που συχνά συγκαλύπτουμε  με  ευφάνταστους τρόπους. Αυτό  αφενός το υπαγορεύει η πίεση της κοινωνίας πάνω στο άτομο, αφετέρου  το βάρος του περίγυρου που υπάρχει στον καθένα μας. Με αυτό το κομμάτι εσωτερικής μελαγχολίας που κρατάμε καλά κρυμμένο μέσα μας οι καλλιτέχνες συχνά ασχολούνται περισσότερο.
 

Στην περίπτωση του ποιήματος του Καβάφη, η ιδιότητα του καλλιτέχνη  απαιτεί το διαχωρισμό του από την μάζα, ώστε να μπορέσει να παρατηρήσει και να υπερβεί τα στερεότυπα, εγείροντας ωστόσο  «Τείχη», με την γνωστή καβαφική αμφισημία: «Τείχη» προστασίας αλλά και «Τείχη», αποκλεισμού. Τα «Τείχη» λειτουργούν ως φίλτρα της πραγματικότητας που μέσω μιας ιδιόρρυθμης ώσμωσης εγκαθιστούν τελικά μια μορφή ισορροπίας ανάμεσα στον εντός και στον έκτός των τειχών ζωτικό χώρο, έτσι ώστε ο καλλιτέχνης να μπορεί να παραμένει λειτουργικός.
 

Σκοπός της έκθεσης είναι η παρουσίαση έργων που διαχειρίζονται έννοιες που προκύπτουν και σχετίζονται με τα Καβαφικά τείχη, όπως αυτές  του περιορισμού, του εγκλωβισμού, του προσωπικού σύμπαντος που χτίζει ο καθένας θέτοντας τα δικά του σύνορα, των ορίων, της συνομιλίας τού μέσα και τού έξω, των τρόπων επικοινωνίας των διαφορετικών μερών που βρίσκονται στις δύο πλευρές των τειχών. Μας ενδιαφέρουν έργα στα οποία τα όρια αντιμετωπίζονται με πολλών τύπων  αμφισημίες ,ασάφειες ή μετακινήσεις.
 

Ο στόχος της φετινής έκθεσης είναι  διττός: Από τη μια η παρουσίαση έργων στο πλαίσιο της θεματικής που περιγράφεται παραπάνω και από την άλλη, με αφορμή τη θεματική αυτή, η πραγματοποίηση ενός προγράμματος master classes. Μέσω των master classes δίνεται η δυνατότητα στους νέους καλλιτέχνες που θα επιλεγούν,  να έρθουν σε επαφή με καλλιτέχνες   που έχουν ήδη κατακτήσει μια αναγνωρισιμότητα. Τα ζεύγη   καλλιτεχνών  θα προκύψουν με βάση  στοιχεία που μοιράζονται στις πρακτικές και στο τρόπο θεωρήσεις τους.  Δημιουργικοί   διάλογοι,  προσπάθεια ανίχνευσης  του ρόλου του καλλιτέχνη σήμερα, έως και  συνέκθεση έργων, όλα θα αποτελέσουν το πλαίσιο μέσα από το οποίο θα κινηθεί  η συγκεκριμένη επιμέλεια αναφορικά με το θέμα των «Τειχών». Η επιλογή των καλλιτεχνών θα γίνει από επιτροπή ειδικών της τέχνης (Θεωρητικών –επιμελητών- υπευθύνων γκαλερί- συλλεκτών) των οποίων τα ονόματα θα ανακοινωθούν έγκαιρα.

Περισσότερες πληροφορίες: http://www.actionfieldkodra.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=164%3Aaplication-form-kodra-fresh&lang=el

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ