Monday, 1 April 2013

Βραδυά γνωριμίας με την εγκαυστική, την αρχαία ελληνική ζωγραφική στην Myrό Gallery



Η εγκαυστική(εν-καύσις), είναι μια χαμένη τεχνική ζωγραφικής των Αρχαίων Ελλήνων. Με αυτήν ζωγραφίστηκαν όλα τα χαμένα αριστουργήματα της λεγόμενης Μεγάλης Σχολής, μνημεία όπως ο Παρθενώνας και τα πορτραίτα του Φαγιούμ. Οι χρωστικές, διαλύονται μέσα σε βάση από ρευστό κερί μέλισσας και ρητίνες που λιώνουν με φωτιά. Δουλεύονται γρήγορα με πινέλα και σπάτουλες.
Την παρουσίαση μιας άγνωστης και ξεχασμένης τεχνικής ζωγραφικής των Αρχαίων Ελλήνων, θα δούμε να ξαναζωντανεύει στην Γκαλερί Myro από τον ζωγράφο Κωνσταντίνο Παλιάν. Το εργαστήριο θα γίνει μέσα στα πλαίσια της μεγάλης αναδρομικής έκθεσής του, που λειτουργεί ήδη και όπου μεταξύ άλλων, εκτίθενται και έργα εγκαυστικής.
 

Η παρουσίαση περιλαμβάνει ένα σύντομο ενημερωτικό-θεωρητικό μέρος με προβολή ευρημάτων που σώζονται και αναφορές από την αρχαιότητα. Στη συνέχεια ο καλλιτέχνης θα  ζωγραφίσει με εγκαυστική εκ του φυσικού, δίνοντας στους συμμετέχοντες την ευκαιρία να κατανοήσουν τις δυνατότητες της τεχνικής και την εικαστική αντίληψη των αρχαίων, έχοντας μια βιωματική εμπειρία. Επίσης θα έχουν την δυνατότητα να πειραματιστούν με τα υλικά και τις επιφάνειες, ενώ παράλληλα θα μπορούν να λύσουν τις απορίες τους και να συζητήσουν με τον καλλιτέχνη.

Διάρκεια: Μιάμιση ώρα περίπου
Τόπος: Myrό Gallery, Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου, 54621, Κέντρο Θεσσαλονίκης, www.myro.gr
Πότε; Πέμπτη 11 Απριλίου 2013 στις 20.00
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.