Monday, 18 March 2013

Κινηματογράφος και η μέθοδος Montessori


ΣΕ αυτό το άρθρο, θα προσπαθήσω να συνδυάσω δύο από τα αγαπημένα μου θέματα, την ιστορία του κινηματογράφου και το εξαιρετικό εκπαιδευτικό σύστημα της Maria Montessori.

της Vicky Raskin

Επέλεξα τον κινηματογράφο για δύο λόγους. Πρώτον, διότι οι ταινίες περιλαμβάνουν ένα πλήθος από μορφές τέχνης, συμπεριλαμβανομένης της φωτογραφίας, της μουσικής, του χορού, της υποκριτικής, αλλά και την μόδα, και τη λογοτεχνία. Είναι σημαντικό να εισαγάγει τα παιδιά σε όλες αυτές τις μορφές τέχνης. Δεύτερον, διότι για συγκεκριμένο χρόνο, τα παιδιά εκτίθενται σε κινούμενες εικόνες παντού στη ζωή τους, από την τηλεόραση, ταινίες, I-phones, i-pod, το διαδίκτυο. Θα πρέπει να καταλάβουμε πώς είναι προορισμένα να μάθουν και να δουν τις εμπειρίες της ζωής με κριτικό πνεύμα και όχι μόνο αποδέχονται ό, τι βλέπουν ως αληθινό ή ως μια ακριβή αναπαράσταση της πραγματικότητας. Στην παράδοση του εκπαιδευτικού συστήματος της Μοντεσσοριανής αγωγής, τα παιδιά διδάσκονται να αλληλεπιδρούν κριτικά με το περιβάλλον τους. Υπάρχουν πέντε μεγάλα προγράμματα μαθημάτων: 1) Πρακτική Ζωή (εκμάθηση καθημερινών δραστηριοτήτων), 2) Αισθητηριακές (αγγίζοντας και την αλληλεπίδραση με το περιβάλλον τους, 3) Γλώσσα, 4) Μαθηματικά, και 5) Πολιτισμός (το οποίο περιλαμβάνει όλα τα παραπάνω). Ο κινηματογράφος παίζει φυσικά ένα πολύ σημαντικό ρόλο στα μαθήματα πολιτισμού.

Ο ρόλος της τέχνης στην Μοντεσσοριανή τάξη
Στην τάξη Montessori, το έργο τέχνης και η ανάπτυξη καλλιτεχνικής ευαισθησίας ενθαρρύνουν το παιδί να δει πολλές πτυχές του στόχου ή του πραγματικού κόσμου γύρω του με τη φροντίδα και την ένταση του / τις αισθητηριακές εμπειρίες έχουν διδάξει σε αυτό. Η αισθητηριακή αντίληψη βοηθά το παιδί να αντιδράσει και να φέρει ένα πιο συνειδητό επίπεδο με μη λεκτικές σκέψεις και συναισθήματά του έχει για αυτά που το περιβάλλουν. Η συνολική εμπειρία της τέχνης δίνει στο παιδί την ευκαιρία να εκφράσει τις αλληλεπιδράσεις του με το περιβάλλον, μέσω της συνεργασίας με τις εγγενείς ιδιότητες των διαφόρων μέσων τέχνης που αυτό έχει γνωρίσει και έχει πειραματιστεί. Η τάξη Montessori παρέχει ένα έτοιμο περιβάλλον, το οποίο, από μόνο του, περιβάλλει το παιδί με παραδείγματα από το χρώμα, τη μορφή και την ομορφιά.

Η ελευθερία της επιλογής
Όταν το παιδί αισθάνεται την ανάγκη για μια δραστηριότητα τέχνης στην τάξη Montessori, αυτή / αυτός είναι ελεύθερος να επιλέξει τα υλικά και να επιλέξουν εάν θα εργάζονται μόνοι τους ή σε μια ομάδα. Η τέχνη δεν διδάσκεται με τον παραδοσιακό τρόπο, όπου κάθε μέλος κατηγορία πρέπει να συμμετέχουν αν θέλουν ή όχι σε μια στιγμή που ορίζεται για ένα "μάθημα τέχνης." Μάλλον τα υλικά που διατίθενται για το παιδί και το παιδί επιλέγει πότε να ερευνήσει τους συγκεκριμένους ιδιότητες. Ο δάσκαλος ενθαρρύνει την ελεύθερη έκφραση των κατευθυντήριων γραμμών που ορίζονται για τη χρήση των υλικών. Το παιδί χρησιμοποιεί / του φυσική περιέργεια της για τη διερεύνηση νέων υλικών. Το παιδί επαναλαμβάνει τα καθήκοντα και τις κινήσεις για τη δημιουργία αισθητηριακές πληροφορίες. Αυτό είναι φυσικό και ευχάριστο για το παιδί.

Διδασκαλία κινηματογράφου μέσω της Παιδαγωγικής Montessori
Έχουμε δημιουργήσει τα πραγματικά υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί ιστορικά στο χώρο του κινηματογράφου. Αυτά περιλαμβάνουν το 35 χιλιοστά. και 16mm. ταινίες, ρόλους, επεξεργασία μηχανές, clapboards και άλλες φωτογραφικές συσκευές, όπως οι φωτογραφικές μηχανές ταινιών. Μπορούν να δουν και να αλληλεπιδρούν με τα πραγματικά υλικά σε όλη την ιστορία του κινηματογράφου. Για παράδειγμα, θα δείτε και να αγγίξετε tintypes, daguerreotypes, φωτογραφίες γυαλί, χαρτί σύγχρονες εκτυπώσεις και τις σύγχρονες συσκευές αποθήκευσης ψηφιοποιημένο sd. Θα δείτε, επίσης, παραδείγματα πρωτόγονης και κλασικές ταινίες που αφορούν παιδιά, όπως Μελιές, Τσάπλιν, Keaton, Κωμωδίες συμμορία μας, ο Felix η γάτα και η Betty Boop, "Το κόκκινο μπαλόνι" και "Hugo". Προσπαθούμε να επιλέξετε τις ταινίες που προσέφυγαν στα παιδιά κατά τη διάρκεια των τελευταίων 110 χρόνων. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά εισάγονται στην ιστορία και το χρόνο. Τα παιδιά είναι σε θέση αυτός ο τρόπος για να πάρετε μια αίσθηση για την εξέλιξη του κινηματογράφου και του κόσμου. Βλέπουν το μακρινό παρελθόν κινείται προς το παρόν. Βλέπουν τα παλιά ρούχα, τα αυτοκίνητα, τα κτίρια και τους ανθρώπους του παρελθόντος. Μαθαίνουν για την ιστορία, τη γεωγραφία, την αρχαιολογία και την ανθρωπολογία με αυτόν τον τρόπο. Θα πάρετε μια καλή αίσθηση της διαφοράς μεταξύ του δεύτερου και του τρίτου τρισδιάστατα αντικείμενα. Τους βοηθά να κατανοήσουν ότι οι κινούμενες εικόνες δεν είναι ένα προϊόν της φύσης, αλλά ένα ανθρώπινο προϊόν εξελίσσεται με τους ανθρώπους και τις τεχνικές τους ικανότητες.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ