Wednesday, 13 March 2013

Μια ολοκληρωμένη δημοπρασία Σύγχρονης Τέχνης στο Antiques House



ΣΤΗΝ περασμένη δημοπρασία του Antiques House κάναμε κάτι πρωτότυπο: εγκαινιάσαμε μία δημοπρασία μέσα στην δημοπρασία. Μια ενότητα σύγχρονης τέχνης, στο μέσον  σχεδόν  της  δημοπρασίας, αναζήτησε το ενδιαφέρον των παρευρισκομένων και το κέρδισε, καθώς περισσότερα από τα μισά έργα τέχνης αγοράστηκαν από φιλότεχνους.



Στόχος μας με αυτή την πρωτοβουλία δεν είναι μονάχα να δημιουργήσουμε ένα εναλλακτικό κανάλι διάθεσης έργων και αύξησης των εσόδων των καλλιτεχνών, αλλά περεταίρω να διευρύνουμε την αγορά Τέχνης, και να δώσουμε την ευκαιρία στο φιλότεχνο κοινό να “διαστασιολογεί” εκείνο το εύρος της αξίας του κάθε έργου. Τα έργα ξεκινούν σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές εκκίνησης, και με αυτόν τον τρόπο δεν δεσμεύουν τους παρευρισκόμενους σε υψηλές τιμές. Για την ακρίβεια η αίθουσα διαμορφώνει απολύτως τις τιμές που επιθυμεί. Στις περισσότερες περιπτώσεις η τιμή εκκίνησης βρίσκεται στο 1/3 της αξίας, ή χαμηλότερα, σε σχέση με την τιμή που θα κόστιζε το ίδιο έργο σε μια γκαλερί. Τα περισσότερα από αυτά τα έργα στην πραγματικότητα προέρχονται από εκθέσεις σε μια γκαλερί: είναι έργα καλλιτεχνών που έχουν εκθέσει στην Myrό Gallery. Πολλά από αυτά τα έργα έχουν παραχωρηθεί στην συλλογή του Σταύρου Μυρωνίδη ως δώρα των καλλιτεχνών για τις εκθέσεις τους,  και για να μπορέσουν να γίνουν γνωστοί σε ένα εντελώς διαφορετικό κοινό, γι’ αυτό και ο Οίκος έχει την δυνατότητα να τα διαθέτει σε τόσο χαμηλές τιμές. Άλλα έχουν φτάσει στα χέρια μας όπως και τα υπόλοιπα αντικείμενα της δημοπρασίας: μας τα έχουν φέρει οι ιδιοκτήτες τους προς δημοπράτηση. Πολλά από αυτά έχουν αποκτηθεί από άλλες ελληνικές γκαλερί κι άλλα, από το εξωτερικό, ακόμη κι αν είναι έργα Ελλήνων καλλιτεχνών.
Η δημοπράτηση έργων τέχνης ζώντων καλλιτεχνών είναι εν πολλοίς παρεξηγημένη ως διαδικασία. Η δημοπρασία είναι ένα εναλλακτικό κανάλι διάθεσης, μη ανταγωνιστικό προς την έκθεση σε μια γκαλερί ή σε κάθε άλλη ευκαιρία που έχει ο καλλιτέχνης να έρθει σε επαφή με το κοινό του, που κάθε άλλο παρά υποβιβάζει την αξία των έργων του. Δεδομένου ότι οι όροι για πώληση σε δημοπρασία είναι τα έργα να μπαίνουν στο ένα τρίτο της κανονικής τιμής τους -ως τιμή εκκίνησης- με σαφή και ευθύ στόχο όχι την φτηνή διάθεση τους, αλλά, την  αξιολόγηση τους με βάση τις αρχές της ζήτησης και της προσφοράς, στον δεδομένο χρόνο και τον συγκεκριμένο τόπο, καθίσταται σαφές ότι οι τιμές που αναγράφονται ως τιμές εκκίνησης δεν είναι διατίμηση του έργου, αλλά τρόπος προαγωγής της πώλησης τους.
 



To Antiques House και η Myrό Gallery θα συνεχίσουν στο εξής σε κάθε δημοπρασία του Οίκου να προσφέρουν την δυνατότητα στους φιλότεχνους να προσδιορίσουν οι ίδιοι επιτόπου την αξία κάθε έργου, διεκδικώντας το στην διάρκεια της δημοπρασίας. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι με αυτό τον τρόπο υπηρετούμε με την τεχνογνωσία μας τόσο τους καλλιτέχνες -διευρύνοντας την αγορά σύγχρονης τέχνης και εκτείνοντας την εκτός “των τειχών” των γκαλερί, όσο και τους φιλότεχνους, οι οποίοι ανακτούν ορισμένως τον έλεγχο του κόστους της αγοράς την οποία ουσιαστικά συναποτελούν. Σε αυτή την ενότητα του  περιοδικού μας, σας παρουσιάζουμε μερικά μόνο από τα έργα σύγχρονης τέχνης που μπορείτε να διεκδικήσετε στην προσεχή δημοπρασία μας. 

Στο slideshow που ακολουθεί βλέπετε περίπου τα μισά από τα εργα σύγχρονης τέχνης που θα διατεθούν στην εν λόγω δημοπρασία. Για να τα δείτε όλα και με κάθε λεπτομέρεια, επισκεφτείτε τις σελίδες της δημοπρασίας στο www.antiqueshouse.gr.



EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.