Wednesday, 13 March 2013

Μια ολοκληρωμένη δημοπρασία Σύγχρονης Τέχνης στο Antiques House



ΣΤΗΝ περασμένη δημοπρασία του Antiques House κάναμε κάτι πρωτότυπο: εγκαινιάσαμε μία δημοπρασία μέσα στην δημοπρασία. Μια ενότητα σύγχρονης τέχνης, στο μέσον  σχεδόν  της  δημοπρασίας, αναζήτησε το ενδιαφέρον των παρευρισκομένων και το κέρδισε, καθώς περισσότερα από τα μισά έργα τέχνης αγοράστηκαν από φιλότεχνους.



Στόχος μας με αυτή την πρωτοβουλία δεν είναι μονάχα να δημιουργήσουμε ένα εναλλακτικό κανάλι διάθεσης έργων και αύξησης των εσόδων των καλλιτεχνών, αλλά περεταίρω να διευρύνουμε την αγορά Τέχνης, και να δώσουμε την ευκαιρία στο φιλότεχνο κοινό να “διαστασιολογεί” εκείνο το εύρος της αξίας του κάθε έργου. Τα έργα ξεκινούν σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές εκκίνησης, και με αυτόν τον τρόπο δεν δεσμεύουν τους παρευρισκόμενους σε υψηλές τιμές. Για την ακρίβεια η αίθουσα διαμορφώνει απολύτως τις τιμές που επιθυμεί. Στις περισσότερες περιπτώσεις η τιμή εκκίνησης βρίσκεται στο 1/3 της αξίας, ή χαμηλότερα, σε σχέση με την τιμή που θα κόστιζε το ίδιο έργο σε μια γκαλερί. Τα περισσότερα από αυτά τα έργα στην πραγματικότητα προέρχονται από εκθέσεις σε μια γκαλερί: είναι έργα καλλιτεχνών που έχουν εκθέσει στην Myrό Gallery. Πολλά από αυτά τα έργα έχουν παραχωρηθεί στην συλλογή του Σταύρου Μυρωνίδη ως δώρα των καλλιτεχνών για τις εκθέσεις τους,  και για να μπορέσουν να γίνουν γνωστοί σε ένα εντελώς διαφορετικό κοινό, γι’ αυτό και ο Οίκος έχει την δυνατότητα να τα διαθέτει σε τόσο χαμηλές τιμές. Άλλα έχουν φτάσει στα χέρια μας όπως και τα υπόλοιπα αντικείμενα της δημοπρασίας: μας τα έχουν φέρει οι ιδιοκτήτες τους προς δημοπράτηση. Πολλά από αυτά έχουν αποκτηθεί από άλλες ελληνικές γκαλερί κι άλλα, από το εξωτερικό, ακόμη κι αν είναι έργα Ελλήνων καλλιτεχνών.
Η δημοπράτηση έργων τέχνης ζώντων καλλιτεχνών είναι εν πολλοίς παρεξηγημένη ως διαδικασία. Η δημοπρασία είναι ένα εναλλακτικό κανάλι διάθεσης, μη ανταγωνιστικό προς την έκθεση σε μια γκαλερί ή σε κάθε άλλη ευκαιρία που έχει ο καλλιτέχνης να έρθει σε επαφή με το κοινό του, που κάθε άλλο παρά υποβιβάζει την αξία των έργων του. Δεδομένου ότι οι όροι για πώληση σε δημοπρασία είναι τα έργα να μπαίνουν στο ένα τρίτο της κανονικής τιμής τους -ως τιμή εκκίνησης- με σαφή και ευθύ στόχο όχι την φτηνή διάθεση τους, αλλά, την  αξιολόγηση τους με βάση τις αρχές της ζήτησης και της προσφοράς, στον δεδομένο χρόνο και τον συγκεκριμένο τόπο, καθίσταται σαφές ότι οι τιμές που αναγράφονται ως τιμές εκκίνησης δεν είναι διατίμηση του έργου, αλλά τρόπος προαγωγής της πώλησης τους.
 



To Antiques House και η Myrό Gallery θα συνεχίσουν στο εξής σε κάθε δημοπρασία του Οίκου να προσφέρουν την δυνατότητα στους φιλότεχνους να προσδιορίσουν οι ίδιοι επιτόπου την αξία κάθε έργου, διεκδικώντας το στην διάρκεια της δημοπρασίας. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι με αυτό τον τρόπο υπηρετούμε με την τεχνογνωσία μας τόσο τους καλλιτέχνες -διευρύνοντας την αγορά σύγχρονης τέχνης και εκτείνοντας την εκτός “των τειχών” των γκαλερί, όσο και τους φιλότεχνους, οι οποίοι ανακτούν ορισμένως τον έλεγχο του κόστους της αγοράς την οποία ουσιαστικά συναποτελούν. Σε αυτή την ενότητα του  περιοδικού μας, σας παρουσιάζουμε μερικά μόνο από τα έργα σύγχρονης τέχνης που μπορείτε να διεκδικήσετε στην προσεχή δημοπρασία μας. 

Στο slideshow που ακολουθεί βλέπετε περίπου τα μισά από τα εργα σύγχρονης τέχνης που θα διατεθούν στην εν λόγω δημοπρασία. Για να τα δείτε όλα και με κάθε λεπτομέρεια, επισκεφτείτε τις σελίδες της δημοπρασίας στο www.antiqueshouse.gr.



EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ