Monday, 11 March 2013

Antiques House | Συλλεκτικά αντικείμενα μουσειακής αξίας στην δημοπρασία της 3ης Απριλίου

ΓΙΑ τους γνώστες και τους συχνά παριστάμενους στις δημοπρασίες του Antiques House (www.antiqueshouse.gr/) η παρουσία μουσειακής αξίας και μνημειακού βεληνεκούς αντικειμένων δεν είναι κάτι νέο. Φλαμανδικοί πίνακες, βικτωριανά έπιπλα, σπάνια μηχανήματα αντίκες του 17ου αιώνα ή παλαιότερα έχουν βρει τον δρόμο μέχρι την δημοπρασία μας. Απλώς τους τελευταίους μήνες ολοένα και συχνότερα έχουμε την δυνατότητα να τα διαθέσουμε στο κοινό μας.


Στην προσεχή δημοπρασία της 3ης Απριλίου την παράσταση θα κλέψει ένα ολοκληρωμένο γαλλικό σαλόνι των τελών του 18ου αιώνα. Στυλ & εποχής Louis XVI, σχεδιασμένο σύμφωνα με σχετική βιβλιογραφία από τον Jean - Baptiste Lelarge (έπιπλα σχεδιασμένα από τον ίδιο βρίσκονται στις Βερσαλλίες, στο μουσείο του Λούβρου και σε παγκόσμιας εμβέλειας συλλογές, όπως η συλλογή Wallace), ίσως το πιο σημαντικό σετ καναπέ με δύο καρεκλοπολυθρόνες που έχει περάσει από δημοπρασία μας. Γαλλία, 18ος αιώνας, όλο στιλβωτό χρυσό, με την αρχική στίλβωση σχεδόν σε όλα του τα μέρη.Εύκολα μπορεί να συντηρηθεί και να αποκτήσει τη μουσειακή του υπόσταση. Στη Γαλλία η μία καρεκλοπολυθρόνα θα ξεπερνούσε σε αξία την τιμή εκκίνησης των €2000 που έχει στην δημοπρασία μας το σύνολο του σετ.



Άλλο σημαντικό αντικείμενο είναι ένα μηχάνημα, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως «ο μακρινός πρόγονος του i-pod». Όχι δεν πρόκειται για κάποια σκονισμένη και ξεχασμένη συσκευή της Apple που βγήκε από πατάρι, αλλά για ένα Coin-operated disk music box του 19ου αιώνα, ένα υπόδειγμα μηχανικής αρτιότητας, συλλεκτικό για δύο λόγους. Πρώτον, γιατί αποτελεί μια τεχνολογική επανάσταση για την εποχή του, και δεύτερον, διότι τα μηχανήματα της κατηγορίας του αποτέλεσαν σημαντικό βήμα στην εμπορευματοποιημένη χρήση της τεχνολογίας στον δημόσιο χώρο. Όπως μπορεί να δει καθένας προσεκτικός παρατηρητής, το μηχάνημα έχει αποδέκτη νομισμάτων και αναγράφει “Put 1 penny in the slot”. To μουσικό κουτί, αυθεντικό έπιπλο του 19ου αιώνα, με 8 μεταλλικούς δίσκους, λειτουργεί πλέον με μανιβέλα: Δεν γνωρίζουμε πως λειτουργεί με τον μηχανισμό νομισμάτων. Η τιμή εκκίνησης του είναι €6000.


Ένα ακόμα μουσειακό highlight της δημοπρασίας είναι οι δέκα πόρπες και έξι ζώνες από “φαρμακερό” ασήμι, με μεγάλη συλλεκτική αξία, καθώς προέρχονται αποκλειστικά από την περιοχή μας και είναι αυθεντικές αντίκες. Ουσιαστικά πρόκειται για μια ολοκληρωμένη συλλογή, η οποία όμως θα δημοπρατηθεί σε κομμάτια, καθώς η τιμή απόκτησης όλων των κομματιών μαζί, ακόμα και απομειωμένη σε μια λογική τιμή εκκίνησης, ίσως ήταν πολύ “βαριά” για οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο και παρευρισκόμενο μέσα στην αίθουσα  την ημέρα της δημοπρασίας να την “χτυπήσει”. Πάντως, καλό είναι να έχετε υπόψη σας ότι στην συγκεκριμένη κατηγορία αντικειμένων ισχύει αυτό που συχνά οι δημοπράτες λένε, ότι δηλαδή “1+1=3”, που σημαίνει ότι η συλλεκτική αξία ενός συνόλου αντικειμένων -έστω και σε μικρό αριθμό- ανέρχεται πιο πάνω από την αξία μεμονωμένων μονάδων της ίδιας συλλογής.

Στο slideshow που ακολουθεί μπορείτε να δείτε όλα τα αντικείμενα στα οποία γίνεται αναφορά στο κείμενο μας. Για περισσότερες πληροφορίες ανατρέξτε στο www.antiqueshouse.gr/




EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ