Saturday, 9 February 2013

ΚΜΣΤ και ΜΜΣΤ "έσονται εις σάρκαν μία" -η καμπάνα "χτυπάει" και για Μονή Λαζαριστών & ΥΦΑΝΕΤ

 
ΤΗΝ απόφαση συγχώνευσης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης τέχνης στη Θεσσαλονίκη αλλά και τους στόχους του Υπουργείου για τη φετινή διοργάνωση της 10ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου από τις 16 έως τις 19 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη ανακοίνωσε ο Αναπληρωτής Υπουργός ΠΑΙΘΠΑ αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού κ. Κώστας Τζαβάρας σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, παρουσία του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας κ. Απόστολου Τζιτζικώστα και του Δημάρχου Θεσσαλονίκης κ. Γιάννη Μπουτάρη. Αναφερόμενος στη συνένωση των δύο Μουσείων Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης ο Υπουργός τόνισε ότι «πρόκειται για ένα αίτημα που έχει ωριμάσει», χαρακτηρίζοντας αδιανόητο το γεγονός ότι υπάρχουν δύο Μουσεία με το ίδιο αντικείμενο, στην ίδια πόλη και πρόσθεσε «δημιουργείται ένας εξωστρεφής θεσμός που θα καταλήξει στη δημιουργία του μεγαλύτερου Μουσείου της Ελλάδας και ενός από τα μεγαλύτερα Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης στην Ευρώπη με στόχο την προβολή της σύγχρονης τέχνης». Ο κ. Τζαβάρας διευκρίνισε ότι στη συγχώνευση δεν εντάσσεται το Μουσείο Φωτογραφίας το οποίο, όπως ανέφερε, θα αυτονομηθεί και θα λειτουργήσει ως αυτοτελές νομικό πρόσωπο. 

Σχετικά με το νέο Μουσείο που θα δημιουργηθεί επεσήμανε ότι θα είναι ένα Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου το οποίο θα διοικείται, όπως προβλέπει ο νόμος.

Παράλληλα, σχετικά με τη Μονή Λαζαριστών ελέχθει -στην διάρκεια της σχετικής συνέντευξης Τύπου- ότι θα "επαναδραστηριοποιηθεί η χρήση της στο αμέσως επόμενο διάστημα σε συνεργασία και με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας", συνεπώς βρισκόμαστε  εν αναμονή περισσότερων εξελίξεων. Ερωτηθείς ο κ. Τζαβάρας σχετικά με τη στέγαση του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης -ή του νέου συνενωμένου μεγάλου Μουσείου- στο κτίριο της ΥΦΑΝΕΤ απάντησε ότι "Η ΥΦΑΝΕΤ είναι πρόβλημα-πρόκληση γα το Υπουργείο Πολιτισμού. Δυστυχώς δεν έχω σαφή άποψη για την ΥΦΑΝΕΤ. Θα προσπαθήσουμε μέσα από το διάλογο και με τη συνεργασία της ίδιας της πόλης να βρούμε την καλύτερη λύση...".

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ