Sunday, 10 February 2013

Art Athina 2013



Η Art-Athina - Διεθνής Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης, επιστρέφει με τη 18η διοργάνωσή της από τις 16 έως και τις 19 Μαΐου στο Κλειστό Π. Φαλήρου (γήπεδο TaeKwonDo). H Art-Athina, που θεσμοθετήθηκε το 1993 από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Αιθουσών Τέχνης, έλειψε από την αγορά για μια χρονιά, αυτή της μεγάλης αβεβαβιότητας -πέρυσι- και επιστρέφει στο προσκήνιο φέτος. Αυτόν τον καιρό, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αιθουσών Τέχνης και η εταιρεία EuroΜare, που έχει αναλάβει τη διοργάνωση, προετοιμάζουν για τον προσεχή Μάιο ένα πρόγραμμα με στόχο την ενίσχυση της προβολής της τέχνης, κυρίως της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής δημιουργίας, καθώς και την ενδυνάμωση των συνεργασιών και συνεργειών στον εικαστικό χώρο. Στο ελληνικό Art Fair θα δώσουν το παρόν πολλές αίθουσες τέχνης από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό με έργα από όλο τον κόσμο αλλά και πολιτιστικοί φορείς, επιμελητές, μουσεία, θεωρητικοί τέχνης, τεχνοκριτικοί, δημοσιογράφοι. 

Επισημαίνεται πως η ένταξη της έκθεσης στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ για τα έτη 2013, 2014, δίνει μια ανάσα ζωής στην έκθεση σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία για την Ελλάδα, και ειδικότερα για τον καλλιτεχνικό κόσμο. 

Η Μαρίνα Φωκίδη επιμελείται τα Symposia και καλεί για ομιλίες διεθνείς προσωπικότητες από τον εικαστικό χώρο όπως o Juan Gaitan ( επιμελητής της Μπιενάλε Βερολίνου 2014), η Florence Derieux ( διευθύντρια της Frac –Champagne-Ardennes, επιμελήτρια της Parcours στο Art Basel 2013) και ο Ricardo Nicolau (υποδιευθυντής του Serralves Museum) ανάμεσα σε άλλους δέκα διεθνείς ομιλητές. Επίσης θα επιμεληθεί το Open Form στο οποίο θα συμμετέχουν μια σειρά γνωστών διεθνών γκαλερί με την παρουσίαση ενός καλλιτέχνη σε κοινή έκθεση. Η Άρτεμις Ποταμιάνου θα επιμεληθεί την έκθεση Art-Athina Contemporaries και το Platforms Project @ Art-Athina. Το Art-Athina Contemporaries αποτελεί μια δράση - έκθεση που ως στόχο έχει να αναδείξει την εικαστική δραστηριότητα όπως αυτή παράγεται και παρουσιάζεται σήμερα. Οι καλλιτέχνες που θα συμμετέχουν στην έκθεση θα επιλέγονται από τις γκαλερί του βασικού προγράμματος της Art-Athina. Ο στόχος του Platforms Project @ Art Athina είναι να χαρτογραφήσει τις διάφορες καλλιτεχνικές ομάδες, κολεκτίβες, πλατφόρμες και ανεξάρτητους χώρους τέχνης καλλιτεχνών με όχι εμπορικό χαρακτήρα, που δραστηριοποιούνται τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό με αντισυμβατικούς τρόπους, επιτυγχάνοντας αναπάντεχους διαλόγους πάνω στην τέχνη, συμβιώσεις και συνεργασίες. 

Τέλος, η διοργάνωση θα αποτίσει φόρο τιμής στην ιστορική γκαλερί Δεσμός. Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων, ετοιμάζεται ένα αφιέρωμα στο Δεσμό, σε επιμέλεια Μάνου Στεφανίδη. Η γκαλερί Δεσμός ήταν από τις πρώτες αίθουσες που παρουσίασαν στην Ελλάδα εννοιολογικά έργα, εγκαταστάσεις και performances. Στα 22 χρόνια λειτουργίας της, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας σύγχρονης ελληνικής τέχνης.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.