Sunday, 10 February 2013

Art Athina 2013



Η Art-Athina - Διεθνής Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης, επιστρέφει με τη 18η διοργάνωσή της από τις 16 έως και τις 19 Μαΐου στο Κλειστό Π. Φαλήρου (γήπεδο TaeKwonDo). H Art-Athina, που θεσμοθετήθηκε το 1993 από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Αιθουσών Τέχνης, έλειψε από την αγορά για μια χρονιά, αυτή της μεγάλης αβεβαβιότητας -πέρυσι- και επιστρέφει στο προσκήνιο φέτος. Αυτόν τον καιρό, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αιθουσών Τέχνης και η εταιρεία EuroΜare, που έχει αναλάβει τη διοργάνωση, προετοιμάζουν για τον προσεχή Μάιο ένα πρόγραμμα με στόχο την ενίσχυση της προβολής της τέχνης, κυρίως της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής δημιουργίας, καθώς και την ενδυνάμωση των συνεργασιών και συνεργειών στον εικαστικό χώρο. Στο ελληνικό Art Fair θα δώσουν το παρόν πολλές αίθουσες τέχνης από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό με έργα από όλο τον κόσμο αλλά και πολιτιστικοί φορείς, επιμελητές, μουσεία, θεωρητικοί τέχνης, τεχνοκριτικοί, δημοσιογράφοι. 

Επισημαίνεται πως η ένταξη της έκθεσης στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ για τα έτη 2013, 2014, δίνει μια ανάσα ζωής στην έκθεση σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία για την Ελλάδα, και ειδικότερα για τον καλλιτεχνικό κόσμο. 

Η Μαρίνα Φωκίδη επιμελείται τα Symposia και καλεί για ομιλίες διεθνείς προσωπικότητες από τον εικαστικό χώρο όπως o Juan Gaitan ( επιμελητής της Μπιενάλε Βερολίνου 2014), η Florence Derieux ( διευθύντρια της Frac –Champagne-Ardennes, επιμελήτρια της Parcours στο Art Basel 2013) και ο Ricardo Nicolau (υποδιευθυντής του Serralves Museum) ανάμεσα σε άλλους δέκα διεθνείς ομιλητές. Επίσης θα επιμεληθεί το Open Form στο οποίο θα συμμετέχουν μια σειρά γνωστών διεθνών γκαλερί με την παρουσίαση ενός καλλιτέχνη σε κοινή έκθεση. Η Άρτεμις Ποταμιάνου θα επιμεληθεί την έκθεση Art-Athina Contemporaries και το Platforms Project @ Art-Athina. Το Art-Athina Contemporaries αποτελεί μια δράση - έκθεση που ως στόχο έχει να αναδείξει την εικαστική δραστηριότητα όπως αυτή παράγεται και παρουσιάζεται σήμερα. Οι καλλιτέχνες που θα συμμετέχουν στην έκθεση θα επιλέγονται από τις γκαλερί του βασικού προγράμματος της Art-Athina. Ο στόχος του Platforms Project @ Art Athina είναι να χαρτογραφήσει τις διάφορες καλλιτεχνικές ομάδες, κολεκτίβες, πλατφόρμες και ανεξάρτητους χώρους τέχνης καλλιτεχνών με όχι εμπορικό χαρακτήρα, που δραστηριοποιούνται τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό με αντισυμβατικούς τρόπους, επιτυγχάνοντας αναπάντεχους διαλόγους πάνω στην τέχνη, συμβιώσεις και συνεργασίες. 

Τέλος, η διοργάνωση θα αποτίσει φόρο τιμής στην ιστορική γκαλερί Δεσμός. Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων, ετοιμάζεται ένα αφιέρωμα στο Δεσμό, σε επιμέλεια Μάνου Στεφανίδη. Η γκαλερί Δεσμός ήταν από τις πρώτες αίθουσες που παρουσίασαν στην Ελλάδα εννοιολογικά έργα, εγκαταστάσεις και performances. Στα 22 χρόνια λειτουργίας της, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας σύγχρονης ελληνικής τέχνης.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ