Wednesday, 23 January 2013

Myrό Gallery | Εγκαίνια 5 διακριτών εκθέσεων με αιχμή του δόρατος εξαιρετικούς νέους εικαστικούς

ΑΥΡΙΟ Πέμπτη 24 Ιανουαρίου στις 8 το βράδυ στην Myrό Gallery εγκαινιάζουμε 4 εκθέσεις και μία γλυπτική εγκατάσταση, προσφέροντας για πολλοστή φορά αυτούς τους τελευταίους 7 μήνες την δυνατότητα σε κάθε επισκέπτη να παρακολουθήσει συγχρόνως πολλές πτυχές της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Πράγματι, αυτό το χρονικό διάστημα λειτουργούμε πρακτικά ως πολυχώρος, μια έκφραση "καμμένη" εξαιτίας της κακής και ακατάλληλης χρήσης της, από χώρους που σχετίζονται με τον κλάδο της εστίασης και όχι με αυτόν τον τεχνών. Προσωπικά είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος όχι τόσο για τους εμπειρότερους και γνωστότερους καλλιτέχνες έργα των οποίων φιλοξενούμε -όπως τον βραβευμένο γλύπτη Γαβριήλ Ανδρονικίδη, τον καταξιωμένο συνάδελφο του Νικόλα Κούτουλα, ή την ζωγράφο Μάτα Ροβάτσου - Οπλοποιού, όσο για τους νεότερους καλλιτέχνες που παρουσιάζουμε. 


Συγκεκριμένα, οι δύο από τις τέσσερις εκθέσεις αφορούν την δουλειά νέων καλλιτεχνών, η οποία παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε ιδιωτικό χώρο σύγχρονης τέχνης. Η μία εκ των δύο εκθέσεων είναι αυτή των χαρακτικών της Κατερίνας Κατμάδα, που διακρίνονται για τον ρεαλιστικό εξπρεσσιονισμό τους, την επιλογή των θεμάτων και το ενδιαφέρον σχέδιο τους, στον χώρο "Πωλητήριο". Είναι μια μικρή έκθεση σε κομμάτια, αφού παρουσιάζουμε μόλις 11 έργα της χαράκτριας, αλλά, τόσο εγώ προσωπικά όσο και ο Σταύρος Μυρωνίδης, είμαστε βέβαιοι ότι αυτή την μικρή πρώτη παρουσίαση θα ακολουθήσουν πολλές και μεγάλες στην πορεία της στο καλλιτεχνικό γίγνεσθαι. 


Άφησα τελευταία την αναφορά μου στην κεντρική έκθεση που φιλοξενούμε. Αυτή είνα η έκθεση με τίτλο "Εικός" -το αρχαιοελληνικό επίθετο που σήμαινε “όμοιος”  και ήταν μετοχή του αρχαιότερου ρήματος εἴκω  που σημαίνει “μοιάζω”, “αναπαριστώ”,  κοινή ρίζα από την οποία προέρχεται η λέξη “εικόνα”- στην οποία, όχι μόνο παρουσιάζουμε τέσσερις νέους ζωγράφους, αλλά, ουσιαστικά, την επιμελητική πρόταση του ενός εξ αυτών, του Δήμου Κηπουρού. Αν το όνομα σας ακούγεται γνωστό είναι επειδή τον είχαμε παρουσιάσει στο φιλότεχνο κοινό της Θεσσαλονίκης για πρώτη φορά με ατομική έκθεση στην Myrό πέρυσι την Άνοιξη. Ο Δήμος Κηπουρός λοιπόν, κατόπιν σχετικής συζήτησης, μου έφερε μία θαυμάσια επιμελητική πρόταση λίγο καιρό πριν, βασισμένη στην ιδέα, ή. ακόμα καλύτερα, στην επιθυμία, να παρουσιάσουμε μία έκθεση καλής σύγχρονης παραστατικής ζωγραφικής από νέους δημιουργούς. Σε αυτό το σημείο δεν μπορώ παρά να επισημάνω και το εξής: χωρίς να υποτιμώ τις παλαιότερες σχολές Καλών Τεχνών της Ελλάδας, την ΑΣΚΤ (Αθήνα) και το ΤΕΕΤ του ΑΠΘ (Θεσσαλονίκη), η αναλογία των εξαιρετικών ζωγράφων του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, ήτοι -σε απλά ελληνικά- της σχολής Καλών Τεχνών της Φλώρινας, με έχει εντυπωσιάσει. Σε αυτή, την νεότερη σχολή Καλών Τεχνών έχουν ολοκληρώσει πρόπερρσι τις σπουδές τους και οι τέσσερις ζωγράφοι της έκθεσης, και συγκεκριμένα τα εργαστήρια των καθηγητών της Σχολής Γιάννη Καστρίτση και Γιάννη Ζιώγα. Εκτός από τον Δήμο Κηπουρό στην έκθεση συμμετέχουν οι Ιουλίττα Καραμαύρου, Φίλιππος Ντεγίδης, Γιώργος Κορμπάκης. Ο καθένας παρουσιάζει μια διαφορετική πλευρά της παραστατικής ζωγραφικής και του σχεδίου, ο καθένας μας άφησε με τις καλύτερες εντυπώσεις για διαφορετικούς λόγους. Σας συνιστώ ανεπιφύλακτα να διαβάσετε το κείμενο τεκμηρίωσης της έκθεσης που συνέταξε ο Δήμος Κηπουρός, ΕΔΩ



Επιπλέον, σας συνιστώ ανεπιφύλακτα να έρθετε στα εγκαίνια της έκθεσης αύριο το βράδυ στις 8, να γνωρίσετε τους καλλιτέχνες, νέους και παλιούς, έμπειρους και πρωτόπειρους και να συζητήσετε μαζί τους, δίθπλα στα έργα τους, ή -αν πραγματικά σας αγγίζουν- εξ αφορμής αυτών: έχει ιδιαίτερη σημασία σε χαλεπούς καιρούς να γινόμαστε κοινωνοί καλής τέχνης, αλλά, περισσότερο από όλα, να επικοινωννούμε. Κι αν η Τέχνη μας μαθαίνει κάτι, είναι πως η επικοινωνία έχεις πολλές πτυχές, πολλούς τρόπους, πολλά πρόσωπα, καθένα με τις δικές του χωριστές αξίες.

Σας περιμένουμε. 



INFO:
Η Myrό Gallery εγκαινιάζει αύριο 
3 ατομικές εκθέσεις (γλυπτικής του Γαβριήλ Ανδρονικίδη, 
για την οποία μπορείτε να ανατρέξετε ΕΔΩ,  
ζωγραφικής, της Μάτας Ροβάτσου - Οπλοποιού, 
για την οποία θα διαβάσετε περισσότερα ΕΔΩ
χαρακτικής, της Κατερίνας Κατμάδα, 
για την οποία θα ανατρέξετε ΕΔΩ), 
μία γλυπτική εγκατάσταση στον χώρο της βιτρίνας της γκαλερί, 
με την επιμέλεια και με έργα -ως δομικά στοιχεία- 
του βετεράνου γλύπτη Νικόλα Κούτουλα, 
και, την ομαδική έκθεση "Εικός", 
στην Κεντρική Αίθουσα της γκαλερί, 
για την οποία διαβάζετε ΕΔΩ
Και οι 5 εκθέσεις διαρκούν από αύριο 
μέχρι και τις 15 Φεβρουαρίου 2013. 
Τα αυριανά εγκαίνια ξεκινούν στις 20.00.


EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ