Wednesday, 23 January 2013

Myrό Gallery | Εγκαίνια 5 διακριτών εκθέσεων με αιχμή του δόρατος εξαιρετικούς νέους εικαστικούς

ΑΥΡΙΟ Πέμπτη 24 Ιανουαρίου στις 8 το βράδυ στην Myrό Gallery εγκαινιάζουμε 4 εκθέσεις και μία γλυπτική εγκατάσταση, προσφέροντας για πολλοστή φορά αυτούς τους τελευταίους 7 μήνες την δυνατότητα σε κάθε επισκέπτη να παρακολουθήσει συγχρόνως πολλές πτυχές της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Πράγματι, αυτό το χρονικό διάστημα λειτουργούμε πρακτικά ως πολυχώρος, μια έκφραση "καμμένη" εξαιτίας της κακής και ακατάλληλης χρήσης της, από χώρους που σχετίζονται με τον κλάδο της εστίασης και όχι με αυτόν τον τεχνών. Προσωπικά είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος όχι τόσο για τους εμπειρότερους και γνωστότερους καλλιτέχνες έργα των οποίων φιλοξενούμε -όπως τον βραβευμένο γλύπτη Γαβριήλ Ανδρονικίδη, τον καταξιωμένο συνάδελφο του Νικόλα Κούτουλα, ή την ζωγράφο Μάτα Ροβάτσου - Οπλοποιού, όσο για τους νεότερους καλλιτέχνες που παρουσιάζουμε. 


Συγκεκριμένα, οι δύο από τις τέσσερις εκθέσεις αφορούν την δουλειά νέων καλλιτεχνών, η οποία παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε ιδιωτικό χώρο σύγχρονης τέχνης. Η μία εκ των δύο εκθέσεων είναι αυτή των χαρακτικών της Κατερίνας Κατμάδα, που διακρίνονται για τον ρεαλιστικό εξπρεσσιονισμό τους, την επιλογή των θεμάτων και το ενδιαφέρον σχέδιο τους, στον χώρο "Πωλητήριο". Είναι μια μικρή έκθεση σε κομμάτια, αφού παρουσιάζουμε μόλις 11 έργα της χαράκτριας, αλλά, τόσο εγώ προσωπικά όσο και ο Σταύρος Μυρωνίδης, είμαστε βέβαιοι ότι αυτή την μικρή πρώτη παρουσίαση θα ακολουθήσουν πολλές και μεγάλες στην πορεία της στο καλλιτεχνικό γίγνεσθαι. 


Άφησα τελευταία την αναφορά μου στην κεντρική έκθεση που φιλοξενούμε. Αυτή είνα η έκθεση με τίτλο "Εικός" -το αρχαιοελληνικό επίθετο που σήμαινε “όμοιος”  και ήταν μετοχή του αρχαιότερου ρήματος εἴκω  που σημαίνει “μοιάζω”, “αναπαριστώ”,  κοινή ρίζα από την οποία προέρχεται η λέξη “εικόνα”- στην οποία, όχι μόνο παρουσιάζουμε τέσσερις νέους ζωγράφους, αλλά, ουσιαστικά, την επιμελητική πρόταση του ενός εξ αυτών, του Δήμου Κηπουρού. Αν το όνομα σας ακούγεται γνωστό είναι επειδή τον είχαμε παρουσιάσει στο φιλότεχνο κοινό της Θεσσαλονίκης για πρώτη φορά με ατομική έκθεση στην Myrό πέρυσι την Άνοιξη. Ο Δήμος Κηπουρός λοιπόν, κατόπιν σχετικής συζήτησης, μου έφερε μία θαυμάσια επιμελητική πρόταση λίγο καιρό πριν, βασισμένη στην ιδέα, ή. ακόμα καλύτερα, στην επιθυμία, να παρουσιάσουμε μία έκθεση καλής σύγχρονης παραστατικής ζωγραφικής από νέους δημιουργούς. Σε αυτό το σημείο δεν μπορώ παρά να επισημάνω και το εξής: χωρίς να υποτιμώ τις παλαιότερες σχολές Καλών Τεχνών της Ελλάδας, την ΑΣΚΤ (Αθήνα) και το ΤΕΕΤ του ΑΠΘ (Θεσσαλονίκη), η αναλογία των εξαιρετικών ζωγράφων του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, ήτοι -σε απλά ελληνικά- της σχολής Καλών Τεχνών της Φλώρινας, με έχει εντυπωσιάσει. Σε αυτή, την νεότερη σχολή Καλών Τεχνών έχουν ολοκληρώσει πρόπερρσι τις σπουδές τους και οι τέσσερις ζωγράφοι της έκθεσης, και συγκεκριμένα τα εργαστήρια των καθηγητών της Σχολής Γιάννη Καστρίτση και Γιάννη Ζιώγα. Εκτός από τον Δήμο Κηπουρό στην έκθεση συμμετέχουν οι Ιουλίττα Καραμαύρου, Φίλιππος Ντεγίδης, Γιώργος Κορμπάκης. Ο καθένας παρουσιάζει μια διαφορετική πλευρά της παραστατικής ζωγραφικής και του σχεδίου, ο καθένας μας άφησε με τις καλύτερες εντυπώσεις για διαφορετικούς λόγους. Σας συνιστώ ανεπιφύλακτα να διαβάσετε το κείμενο τεκμηρίωσης της έκθεσης που συνέταξε ο Δήμος Κηπουρός, ΕΔΩ



Επιπλέον, σας συνιστώ ανεπιφύλακτα να έρθετε στα εγκαίνια της έκθεσης αύριο το βράδυ στις 8, να γνωρίσετε τους καλλιτέχνες, νέους και παλιούς, έμπειρους και πρωτόπειρους και να συζητήσετε μαζί τους, δίθπλα στα έργα τους, ή -αν πραγματικά σας αγγίζουν- εξ αφορμής αυτών: έχει ιδιαίτερη σημασία σε χαλεπούς καιρούς να γινόμαστε κοινωνοί καλής τέχνης, αλλά, περισσότερο από όλα, να επικοινωννούμε. Κι αν η Τέχνη μας μαθαίνει κάτι, είναι πως η επικοινωνία έχεις πολλές πτυχές, πολλούς τρόπους, πολλά πρόσωπα, καθένα με τις δικές του χωριστές αξίες.

Σας περιμένουμε. 



INFO:
Η Myrό Gallery εγκαινιάζει αύριο 
3 ατομικές εκθέσεις (γλυπτικής του Γαβριήλ Ανδρονικίδη, 
για την οποία μπορείτε να ανατρέξετε ΕΔΩ,  
ζωγραφικής, της Μάτας Ροβάτσου - Οπλοποιού, 
για την οποία θα διαβάσετε περισσότερα ΕΔΩ
χαρακτικής, της Κατερίνας Κατμάδα, 
για την οποία θα ανατρέξετε ΕΔΩ), 
μία γλυπτική εγκατάσταση στον χώρο της βιτρίνας της γκαλερί, 
με την επιμέλεια και με έργα -ως δομικά στοιχεία- 
του βετεράνου γλύπτη Νικόλα Κούτουλα, 
και, την ομαδική έκθεση "Εικός", 
στην Κεντρική Αίθουσα της γκαλερί, 
για την οποία διαβάζετε ΕΔΩ
Και οι 5 εκθέσεις διαρκούν από αύριο 
μέχρι και τις 15 Φεβρουαρίου 2013. 
Τα αυριανά εγκαίνια ξεκινούν στις 20.00.


EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.