Monday, 14 January 2013

Merz Barn: το μεγαλύτερο μυστήριο στην σύγχρονη Τέχνη




O Kurt Schwitters έφθασε στην Αγγλία το 1940, μετά από διώξεις και εξορία από τους Ναζί, τελικά εγκαταστάθηκε στην Ambleside στο Lake District. Ο Schwitters ήταν πρωτοπόρος σε πολλές μορφές τέχνης, αλλά είναι ίσως μέσω της αρχιτεκτονικής εγκαταστάσεις του είναι γνωστή ως «Merzbauten» ("Merz" Κτίρια), ότι η επιρροή του στη σύγχρονη τέχνη και αρχιτεκτονική ήταν πιο έντονα αισθητή. Ο καλλιτέχνης γεννήθηκε στο Ανόβερο, και έζησε από το 1887 μέχρι το 1948, ενώ εργάστηκε σε πολλούς διαφορετικούς κλάδους τέχνης και διατήρησε μια εξαιρετική απόδοση του έργου. Οι Richard Hamilton,  Eduardo Paolozzi, Sir Peter Blake, Robert Rauschenberg και άλλοι αναγνώρισαν την επιρροή του Schwitters στην ανάπτυξη της Pop Art στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Η συμβολ'η του Schwitters  στην ανάπτυξη της σύγχρονης τέχνης, τη γλυπτική και την αρχιτεκτονική συνεχίζει να αναγνωρίζεται ευρέως. 

Η λέξη Merz μπορεί να περιγραφεί σαν ένα «ψυχολογικό κολάζ», που περιέχει θραύσματα που από αντικείμενα, μερικά με αυτοβιογραφικά στοιχεία. Η κατοικία Merz Barn στο Elterwater, κτίστηκε κατά τα τελευταία χρόνια της ζωής Schwitters , και, αν και ημιτελής κατά τον χρόνο του θανάτου του, το 1948, θεωρείται πλέον ως μία από τις πρωτοποριακές καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις.


-Πάρης Καπράλος

Info:
Διαβάστε περισσότερα στην αφιερωματική σελίδα  

TATE: Schwitters in Britain

ΕΔΩ.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.