Sunday, 2 December 2012

INES: Δείτε το κέντημα με άλλο μάτι



ΣTΙΣ περισσότερες ελληνικές μεγαλουπόλεις υπάρχει ένας εμπορικός δρόμος που ονομάζεται “Ερμού”. Συνήθως, είναι ο παλαιότερος, ή ανάγεται στις εποχές ακμής της συγκεκριμένης πόλης η χρήση του και η βάπτιση του. Ομοίως και στην Θεσσαλονίκη. Το πρώτο κατάστημα επί της Ερμού -”Ερμού 1”- είναι το “Ines -by Vaso Antoniadou”, κι έχει μια πολύ ιδιαίτερη ιστορία να πει


Το κατάστημα ιδρύθηκε πριν από 30 χρόνια, όταν η κα. Βάσω Αντωνιάδου, καταγόμενη από οικογένεια που είχε παράδοση στα νήματα και το κέντημα, αποφάσισε να δοκιμάσει την οικογενειακή κλίση προς την κατασκευή καλαίσθητων και πρωτότυπων για την εποχή και το “είδος” κεντημάτων για κάθε χρήση, με γνώση, μεράκι και έρευνα. Από το ξεκίνημα της προσπάθειας, αυτό που ξεχώρισε ήταν η ποιότητα, η ποικιλία και η εμβριθής γνώση του αντικειμένου. Η κα. Βάσω Αντωνιάδου άντλησε πολλά μοτίβα από αραβικά χαλιά, ποικιλίες χρωμάτων από τούρκικα χαλιά και τα ανέμιξε με σχέδια της ελληνικής παράδοσης, σαν αυτά που εμφανίζονται στις σημαντικότερες συλλογές της χώρας, όπως για παράδειγμα σε αυτή που μπορεί να δει κανείς στο Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα. Οι πολύπλοκοι σχεδιασμοί και τα τελειώματα των κεντημάτων υπήρξαν το κύριο σημείο διαφοροποίησης εξ αρχής.
 


Πρόσφατα στην οικογενειακή παράδοση ήρθε να βάλει το δικό της στίγμα η κα. Μαρία  Αντωνιάδου, κόρη της ιδρύτριας που καλείται όχι μόνο να συνεχίσει την οικογενειακή επιχείρηση αλλά έχει όραμα της να την ανανεώσει και να καταστήσει τις προτάσεις της ελκυστικές και για το σύγχρονο περιβάλλον, σε ένα μοντέρνο σπίτι ή χώρα. “Μεταφέρω το μήνυμα ότι το κέντημα, αν είναι εντυπωσιακό, καλαίσθητο και ποιοτικό μπορεί να ταιριάζει σε κάθε χώρο, ακόμα και minimal. Είναι ένα ιδιαίτερο στοιχείο διακόσμησης και  δεν απευθύνεται αποκλειστικά σε παραδοσιακό περιβάλλον, μια λανθασμένη θεώρηση που είναι κρίμα να περνάει στις νεότερες γενιές, στις οποίες έχει δοθεί η ευκαιρία να διευρύνουν την αισθητική τους. Τα παραδοσιακά στοιχεία στο κέντημα βρίσκονται εκεί σε μίξη με νεότερα διακοσμητικά στοιχεία, ώστε να εμβαθύνουν  και οι παραδοσιακές τεχνικές για να τελειοποιήσουν το τελικό αποτέλεσμα, όχι για να προκαθορίσουν το αισθητικό αποτέλεσμα και να το περιχαρακώσουν ως προς την φόρμα και το ύφος”, υπογράμμισε η κα. Μαρία Αντωνιάδου. “Στο σύγχρονο σπίτι το κέντημα είναι ένα στοιχείο της διακόσμησης που αναδεικνύει άλλα στοιχεία, όπως π.χ. τα έπιπλα. Δεν χρησιμεύει όπως συνέβαινε παλιότερα στο να κρύβει τις φθορές τους ή να κατακυριαρχεί. Επιπλέον ένα εξαιρετικής ποιότητας και έμπνευσης κέντημα είναι σε μεγάλο βαθμό έργο τέχνης, και μπορεί να αποκτήσει τέτοια θέση, ακόμα και μέσα σε κορνίζα ή βιτρίνα”.
 


Εξ αφορμής της παραπάνω αναφοράς της κας. Αντωνιάδου και στο πλαίσιο της συνάντησης που επιδιώξαμε μαζί της προκειμένου να παρουσιάσουμε την δουλειά της οικογένειάς της στον χώρο του δημιουργικού κεντήματος, συζητήσαμε και την σχέση της τέχνης του κεντήματος με την ευρύτερη έννοια, με κάθε μορφή εικαστικής τέχνης. Η κα. Αντωνιάδου σκέπτεται να ανανεώσει δημιουργικά και να αξιοποιήσει τις γνώσεις της στον χώρο συνεργαζόμενη με καλλιτέχνες σε δύο επίπεδα. Αφενός μπορεί να βοηθήσει κάθε καλλιτέχνη που θα προσφύγει στις γνώσεις της και στην τεχνική συμβουλή της για κάθε μικτή τεχνική με νήματα, τόσο σε επίπεδο υλικών όσο και στην τεχνική συναρμογής τους, επί έργων που θα μπορούσε να κατασκευάσει με πολύ πιο αποδοτικό ως προς την ποιότητα και το οπτικό αποτέλεσμα τρόπο, αφετέρου δε, σκέπτεται μια ανοικτή πρόσκληση σε καλλιτέχνες για συνδημιουργία. “Απευθύνω ανοικτή πρόσκληση σε κάθε καλλιτέχνη που θα ήθελε να εμπιστευθεί κάποιο πρωτότυπο σχέδιο να το δημιουργήσουμε μαζί με νήματα, ή που πιθανώς θα ήθελε να δει κάποιο πρωτότυπο σχέδιο του με υλικά κεντήματος, ως εναλλακτικό μέσο αποτύπωσης, να επικοινωνήσει μαζί μου. Νομίζω ότι ως μέθοδος αποτύπωσης το νήμα, το κέντημα και μικτές τεχνικές που στηρίζονταν σε αυτό θα μπορούσαν να δώσουν άλλη πνοή σε ένα έργο, μια ξεχωριστή υπόσταση. Παράλληλα θα μπορούσα να μετατρέψω ένα πρωτότυπο και αναγνωρίσιμο έργο ενός καλλιτέχνη σε κέντημα, ή σε έργο τέχνης με νήματα, δίνοντας την δυνατότητα στον καλλιτέχνη να απευθυνθεί σε μια νέα αγορά, σε ένα εναλλακτικό κοινό, αλλά, και να διερευνήσει τις δυνατότητες αποτύπωσης πιο θερμών απτών υλικών με υφές”, μας επισήμανε η κα. Μαρία Αντωνιάδου.





*Info
 INES, by Vaso Antoniadou, 
τηλ. 2310533590, email: info@ines.gr
Διεύθυνση Ερμού 1, Θεσσαλονίκη

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ