Saturday, 22 December 2012

Τα εικαστικά των γιορτών στην Θεσσαλονίκη, σε τρεις στάσεις

ΑΥΤΕΣ τις ημέρες που θα είστε στην "γύρα" της αγοράς, τρεις στάσεις είναι MUST για τους φιλότεχνους στην Θεσσαλονίκη: η Myrό Gallery, η BOX και η γκαλερί της Λόλας Νικολάου. Και μη βιαστείτε να μας κατηγορήσετε για εγωκεντρισμό, εξαιτίας της σειράς αναφοράς: αυτή τέθηλκε με την σειρά ηλικίας, από την νεότερη στην παλιότερη γκαλερί. Οι τρεις χώροι τέχνης είναι έτσι κι αλλοιώς από τους σημαντικότερους και τους πιο δραστήριους στην Θεσσαλονίκη, αυτή την εποχή όμως φιλοξενούν τις 6(!) πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις της περιόδου. 



MYRό Gallery. Ούτε μία, ούτε δύο, ούτε 3 αλλά ΤΕΣΣΕΡΙΣ διακριτές εκθέσεις φιλοξενούμε αυτό το δίμηνο στην γκαλερί, με την κεντρική "Στιγμές από το μέλλον" να ξεχωρίζει. Στην έκθεση αυτή ο γράφων και η Λόλα Νικολάου έχουμε επιλέξει 14 νέους καλλιτέχνες για τους οποίους πραγματικά τρέφουμε μεγάλες προσοδκίες ότι θα βγάλουν ασπροπρόσωπη την ελληνική σύγχρονη τέχνη. Κατά τα λοιπά φιλοξενούμε ατομική έκθεση του ζωγράφου Νίκου Κουλακιώτη, παρουσίαση μιας νέας σειρά έργων της Ευγενίας Γραμμένου, και την σειρά χαρακτικών "Θεσσαλονίκη" του Στάθη Κονιδάρη. 
-Διεύθυνση: Νικηφόρου Φωκά 8, πίσω από τον Λευκό Πύργο. Ωρες / Μέρες: Πέμπτη, Παρασκευή 11.00 - 14.00 & 17 .00 - 21.00 & Σάββατο 11.00 - 15.00, ΑΛΛΑ και τις Κυριακές 23/12 και 30/12 11.00 - 18.00 τώρα στις γιορτές! Δείτε περισσότερα: www.myro.gr



The Box Gallery. Το κατάστημα του -κατά κόσμον- Αργύρη Σαρασλανίδη, γνωστότερου ως SER, ενός από τους καλύτερους street artists της Θεσσαλονίκης φιλοξενεί από το ξεκίνημα του και πολύ ιδιαίτερες εκθέσεις, οργανώνει outdoor στην παρακείμενη πλατεία Ναυαρίνου, στην καρδιά της Θεσσαλονίκης και στηρίζει πολλές δράσεις. Προχτές άνοιξε μια καταπληκτική έκθεση που αποτελείται από ποερισσότερα από 50 έργα, οι περισσότεροι street artists, designers, γραφίστες και ζωγράφοι, που έχουν φτιαχτεί πάνω σε άδεια cans από χρώμα! Θα πάρετε μια γεύση από τις φωτογραφίες, αλλά χάνετε αν δεν τα δείτε από κοντά! ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΑΠΙΘΑΝΑ!
-Διεύθυνση: Απελλού 6, πλατεία Ναυαρίνου. Ωρες/Μέρες:  Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 11.00 - 15.00, Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 11.00 - 21.00. Δείτε περισσότερα: www.theboxgallery.com



Λόλα Νικολάου. Η παλιότερη εν ενεργεία γκαλερί σύγχρονης τέχνης της Θεσσαλονίκης με την φρεσκότερη ματιά, φιλοξενεί έκθεση χρηστικών έργων. Ο λόγος για την συνέκθεση του Έκτορα Μαυρίδη με τον Γιώργο Βαβάτση σε μια έκθεση κεραμικής με τίτλο ΠΕΡΙ ΤΡΟΦΗΣ που περιλαμβάνει σκεύη - έργα τέχνης που προορίζονται για καθημερινή χρήση.
-Διεύθυνση:Τσιμισκή 52, Ωρες/Μέρες: Τρίτη, Πεμπτη, Παρασκευή.: 12.00 – 20.00 / Τετάρτη, Σαββατο.: 12.00 -15.00.

-Πάρης Καπράλος

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ