Saturday, 1 December 2012

Σχέδιο & Χαρακτικό auction style | Ένας νέος θεσμός γενήθηκε στην Θεσσαλονίκη



Με αυτό τον τρόπο δίνεται η ευκαιρία 
στο κοινό να καθορίσει τις τιμές των έργων, 
ανεξάρτητα από την αξία τους 
στο στερέωμα της διεθνούς τέχνης ή 
τις ελληνικής αγοράς




TO πρώτο ελληνικό evening sale σύγρονης Τέχνης, αποκλειστικά με χαρακτικά & σχέδια κορυφαίων αλλά και νεότερων Ελλήνων ζωγράφων και χαρακτών πραγματοποιήθηκε στην Θεσσαλονίκη, την Τετάρτη 7 Νοεμβρίου στις 20.00, στο Θέατρο Αυλαία, με την σφραγίδα ποιότητας του Antiques House, την συνεργασία της κας. Λόλας Νικολάου ως προς την επιλογή των έργων, και την ευγενική παραχώρηση του χώρου του ιστορικού θεάτρου.  Ήταν μια δύσκολη  μέρα η Τετάρτη 7 Νοεμβρίου, και κατά κάποιο τρόπο ιστορική: ήταν η μέρα ψήφισης του “Μνημονίου ΙΙΙ”, ημέρα κινητοποιήσεων και βροχής, αναπάντεχου κρύου... Παρόλα αυτά είχαμε την χαρά να υποδεχτούμε δεκάδες φίλους μας που τα αψήφισαν όλα αυτά και τελικά η εκδήλωση μας έγινε κανονικά.




Το “Σχέδιο & Χαρακτικό auction style” ήταν μία έκθεση της μίας ημέρας που κατέληξε σε δημοπρασία των εκτιθέμενων έργων, διαμορφώνοντας έναν νέο θεσμό, ο οποίος απέχει πολύ από το να είναι μια συνηθισμένη δημοπρασία. Με την βοήθεια και την τεχνογνωσία της Λόλας Νικολάου, σε συνεργασία με την Myrό Gallery, και με την ευγενική παραχώρηση της κεντρικής θεατρικής αίθουσας του ιστορικού θεάτρου ΑΥΛΑΙΑ, με έργα πλειάδας γνωστών σύγχρονων χαρακτών & ζωγράφων, με πολλούς από τους καλλιτέχνες παρόντες το Antiques House εγκαθίδρυσε ένα νέο θεσμό και αποπειράθηκε να δώσει την ευκαιρία στο φιλότεχνο κοινό να αποκτήσει αριστουργήματα σε πολύ χαμηλότερες από το συνηθισμένο τιμές. 



Στην all-star βραδυά συμμετείχαν με έργα τους οι:  Γιάννης Τσαρούχης,  Αλέκος Φασιανός, Γιώργος Τσακίρης, Δημήτρης Εφέογλου, Χάρης Κοντοσφύρης, Κώστας Τσόκλης, Έλλη Χρυσίδου, Χριστίνα Μήτρεντσε, Μάγδα Ταμμάμ, Χρήστος Κάλφας, Δήμητρα Σιατερλή, Παναγιώτης Φερεντίνος, Μαρία Κομπατσιάρη, Γιάννης Μονογυιός, Γιώργος Τουλκερίδης, Γεωργία Γρηγοριάδου, Γιάννης Πρώιος, Καρράς, Θανάσης Πάλλας, Ορφέας Παυλίδης, Κώστας Ξανθόπουλος, Κωνσταντίνος Παλιάν, Γιάννης Γαΐτης



Τα έργα αναγγέλονταν από τον δημοπράτη, σε πολύ χαμηλές τιμές έναντι της πραγματικής τους αξίας,   προβάλλονταν  με προτζέκτορα σε οθόνη 5 Χ 3 μέτρα και κατακυρώνονταν στον πλειοδότη. Με αυτό τον τρόπο δίνεται η ευκαιρία στο κοινό να καθορίσει τις τιμές των έργων, ανεξάρτητα από την αξία τους στο στερέωμα της διεθνούς τέχνης ή της ελληνικής αγοράς. Με αρετές έκθεσης αλλά δυνατότητες δημοπρασίας, το “Σχέδιο & Χαρακτικό auction style” έγραψε την δική του ιστορία στα εικαστικά δρώμενα της πόλης. 

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ