Friday, 7 December 2012

Antiques House | Πολυχώρος τέχνης & πολιτισμού στις παρυφές της πόλης



ΤΟ Antiques House (www.antiqueshouse.gr) είναι ένας πολυχώρος με πορεία πέντε ετών που ανάγεται σε αιώνες πίσω, αλλά κοιτάει πάντα μπροστά. Το Antiques House ανήκει στον Σταύρο Μυρωνίδη -μαθηματικό, αντικέρ, φιλότεχνο συλλέκτη, γκαλερίστα και δημοπράτη. Σπούδασε μαθηματικά στις ΗΠΑ στο Macalester και στο πανεπιστήμιο της Florida, δίδαξε μαθηματικά στο πανεπιστήμιο Purdue της Indianapolis, έγινε γνωστός στην Αμερική για τις δημοσιεύσεις του και την έρευνα του στα μαθηματικά του χάους. Στη διάρκεια μιας επίσκεψης της μητέρας του στην Αμερική, αρχικά ως χόμπι και στη συνέχεια πιο συστηματικά, γεννήθηκε μια ιδέα, και από αυτή μια νέα επιχειρηματική δραστηριότητα: η εισαγωγή ποιοτικής αντίκας από την Αμερική στην Ελλάδα.

Όταν ο  Σταύρος Μυρωνίδης επαναπατρίστηκε το 2001 κουβαλούσε στις βαλίτσες του μια τεχνογνωσία ξεχωριστή που αργότερα τον οδήγησε στην δημιουργία του Antiques House, μιας αντικερί που δεν είναι ένα απλό πωλητήριο αντικών, συγχρόνως, ενός οίκου δημοπρασιών που δεν κάνει απλά και μόνο δημοπρασίες, μιας πινακοθήκης Τέχνης που δεν διαθέτει μονάχα έργα τέχνης, ενός χώρου πολιτισμού που δεν φιλοξενεί απλά πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Στην Ελλάδα μέχρι πρότινος η αντίκα ήταν κατά κύριο λόγο  γαλλική, αμερικάνικα κομμάτια εξαιρετικής αξίας και ποιότητας ήταν εντελώς άγνωστα, όπως και οι εποχές από τις οποίες προέρχονταν, Federal (περί το 1780), American Empire (αρχές 1800), American Victorian, Golden Oak Era, Arts & Crafts, κ.ο.κ. Η ιστορία του Σταύρου Μυρωνίδη με την αντίκα στην Αμερική ξεκίνησε ως χόμπι. Μαζί με τη μητέρα του Βαρβάρα Προδρομίδου, στη διάρκεια μιας επίσκεψης της, ξεκίνησε μια σειρά επισκέψεων σε οίκους αντικών και συμμετοχής σε δημοπρασίες, αρχικά σαν ψυχαγωγία. Σύντομα ελήφθη η απόφαση αποστολής μερικών από τα καλύτερα κομμάτια στην Ελλάδα, στην προσπάθεια να κτιστεί μια αγορά, να εκπαιδευτεί ένα κοινό, να δοκιμαστεί μια επιχειρηματική ευκαιρία.  Το 2001 ο Σταύρος Μυρωνίδης γνώρισε στην Αμερική τη σημερινή, σύντροφο του, Foni, και μαζί αποφάσισαν να επαναπατριστούν. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα ο Σταύρος Μυρωνίδης έκανε κάτι επίσης αρκετά πρωτότυπο. Ξεκίνησε δημοπρασίες estate sale -ιδρύοντας το Myrό Antiques Ηouse- οι οποίες είχαν τις  ίδιες ποιότητες με μια βαριά δημοπρασία, αλλά ήταν ανοικτές σε όλους και περιλάμβαναν τα πάντα: από αντικείμενα σπιτιών που έφερναν οι ιδιοκτήτες τους μέχρι αληθινούς θησαυρούς. Οι δημοπρασίες  γίνονται με απλούς όρους, αλλά  απόλυτη διαφάνεια. Η διαδικασία  είναι  ανοικτή στο κοινό, ακολουθεί διεθνείς προδιαγραφές, παρέχει γνωστικό περιεχόμενο και υπόβαθρο το οποίο εστιάζεται σε μία ποικιλία θεμάτων. Η δημοπρασία για λόγους διαφάνειας δεν δέχεται “χτυπήματα” μέσω internet ή τηλεφώνου (absentee bidding), αλλά, λαμβάνει χώρα στις κτιριακές εγκαταστάσεις του  Myrό Antiques Ηouse στο δεύτερο χιλιόμετρο του δρόμου Σουρωτής - Αγ. Αντωνίου, έξω από τη πόλη της Θεσσαλονίκης, σε 20’ απόσταση από την πόλη. Ποιός όμως μπορεί να συμμετέχει διαθέτωντας κάτι μέσω μιας δημοπρασίας; ΟΛΟΙ! Καθένας μπορεί να έχει κάτι που δεν χρειάζεται πλέον και το οποίο, ακόμη κι αν δεν έχει αξία για τον τωρινό του κάτοχο, μπορεί να έχει μεγάλη αξία για κάποιον άλλον. Το Antiques House ενθαρρύνει καθέναν να έρθει σε επαφή με τον Σταύρο Μυρωνίδη και να συζητήσει την πώληση κάθε πράγματος μέσω της διαδικασίας της δημοπρασίας!
 


Λίγο μετά την επανοδο του στην Ελλάδα, ο Σταύρος Μυρωνίδης αντιλήφθηκε ότι, ενώ αγαπά τη Θεσσαλονίκη, δεν ήθελε να κατοικεί στην πόλη. Παράλληλα, μια άλλη σκέψη τον ώθησε να εγκατασταθεί εκτός πόλης, στην σημερινή έδρα του Antiques House: στην Αμερική οι αντίκες συνήθως συνδυάζονται με την εξοχή. Είναι  συνηθισμένο  οικογένειες, παρέες, να περιλαμβάνουν στο πρόγραμμα των εκδρομών τους το Antiquing, δηλαδή την επίσκεψη σε κτήματα και εγκαταστάσεις αντικερί που βρίσκονται εκτός πόλεων, στην εξοχή. Επέλεξε μια πανέμορφη τοποθεσία με προσανατολισμό τον Όλυμπο, αγόρασε σπίτι και κτήμα εκεί, και έχτισε το  Myrό Antiques Ηouse στο δεύτερο χιλιόμετρο του δρόμου Σουρωτής - Αγ. Αντωνίου πάνω σε ένα ψηλό οροπέδιο.
Η σχέση του Σταύρου Μυρωνίδη με την Τέχνη υπήρξε οικογενειακή, αφού ξεκίνησε στο σπίτι που μεγάλωσε. Στη προσωπική του συλλογή συγκαταλέγονται έργα σημαντικών ζωγράφων, όπως ο Τσαρούχης, ο Θωμόπουλος, ο Πάντος, ή ο Πάλλας -σε πιο σύγχρονη Τέχνη- αλλά και νέοι ζωγράφοι. Η συλλογή ανανεώνεται, και μέρος της διατίθεται μέσω του Antiques House αλλά και στο πλαίσιο εξειδικευμένων δημοπρασιών που οργανώνονται, όπως για παράδειγμα η δημοπρασία σύγχρονης τέχνης με επικέντρωση στη χαρακτική και στο σχέδιο που έλαβε χώρα στο Θέατρο “Αυλαία” είκοσι περίπου μέρες προ της εκδόσεως του περιοδικού που κρατάτε στα χέρια σας.  Η ύπαρξη της Myrό Gallery στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, που ανήκει στις επιχειρηματικές δραστηριότητες του Σταύρου Μυρωνίδη, αποτελεί ένα καλό σημείο διεπαφής με τον χώρο της σύγχρονης τέχνης αλλά δεν είναι σε θέση να προσφέρει την ποικιλία δυνατοτήτων σε επίπεδο προβολής και απεύθυνσης σε ένα στιβαρό κοινό που προσφέρει το Antiques House. Η γκαλερί καλείται να επιτελέσει έναν διαφορετικό ρόλο. Το Antiques House ως χώρος έχει μεγάλες δυνατότητες, τις οποίες εκμεταλλεύεται εντατικά τον τελευταίο χρόνο πολλαπλώς. Σε επίπεδο εικαστικών δράσεων το Antiques House προσφέρει απεύθυνση σε ένα πιο στιβαρό και στοχευμένο κοινό, καθώς και μεγάλη ευελιξία χώρων. Ο τελευταίος όροφος του κτιρίου με την υπέροχη θέα και την διαμόρφωση σε πινακοθήκη με την χρήση κινητών πλεγμάτων που επιτρέπουν την μεταβολή των διαστάσεων, της διαρρύθμισης και της χρηστικότητας του χώρου, αλλά και οι εσωτερικές και εξωτερικές εσοχές του ισογείου μπορούν να αξιοποιηθούν με εξαιρετικό τρόπο για το στήσιμο μιας εικαστικής έκθεσης ή/και την φιλοξενία άλλων εκδηλώσεων. Σε επίπεδο υποστήριξης ο χώρος διαθέτει χώρο parking που μπορεί να φτάσει τις 300 θέσεις, ασύρματο internet, και πολλές μικρές διευκολύνσεις  διαθέσιμες σε πρώτη ζήτηση όπως catering κ.α.
 


Εξάλλου, το κτήμα που περιβάλλει το κτίριο δίνεται για συγκεντρώσεις που απαιτούν περισσότερο outdoor χαρακτήρα. Πρόσφατα οργανώθηκε μια επιτυχημένη συγκέντρωση του Rottweiller Greece, μια άλλη του BMW Club Macedonia και προγραμματίζονται πολλές ακόμα.  Παράλληλα, συχνά λαμβάνουν χώρα εκδηλώσεις στον χώρο που γίνεται και η δημοπρασία, το κελάρι, όπου έχουν φιλοξενηθεί στο παρελθόν βραδυές μουσικής, ακόμη και όπερας, καθώς ο χώρος έχει φυσική ακουστική.

 
Συνεργασίες
Πάντοτε ο Σταύρος Μυρωνίδης είναι ανοικτός  σε προτάσεις για νέες συνεργασίες είτε στις παρούσες δραστηριότητες τους είτε σε άλλα συναφή με αυτές πεδία. Σε αυτό το πλαίσιο, αν έχετε κάποια ιδέα που θα μπορούσε να μπει σε πράξη με την υποστήριξη του Antiques House, θέλετε να στεγάσετε κάποια εκδήλωση σε έναν χώρο με σημαντική απεύθυνση και πολλές διευκολύνσεις, ή να εξετάσετε το ενδεχόμενο συμμετοχής σε μια δημοπρασία -είτε από την πλευρά του αγοραστή, είτε από την πλευρά του πωλητή, δεν έχετε παρά να επισκεφτείτε το ανανεωμένο site του Antiques House (www.antiqueshouse.gr) για πληροφορίες, να στείλετε email (info@antiqueshouse.gr), ή να τηλεφωνήσετε στον κ. Σταύρο Μυρωνίδη (6971890212). Εαν θέλετε και η δικιά σας ιστορία να δημοσιευτεί στο περιοδικό μας επικοινωνήστε μαζί μας.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ