Friday, 7 December 2012

Antiques House | Πολυχώρος τέχνης & πολιτισμού στις παρυφές της πόλης



ΤΟ Antiques House (www.antiqueshouse.gr) είναι ένας πολυχώρος με πορεία πέντε ετών που ανάγεται σε αιώνες πίσω, αλλά κοιτάει πάντα μπροστά. Το Antiques House ανήκει στον Σταύρο Μυρωνίδη -μαθηματικό, αντικέρ, φιλότεχνο συλλέκτη, γκαλερίστα και δημοπράτη. Σπούδασε μαθηματικά στις ΗΠΑ στο Macalester και στο πανεπιστήμιο της Florida, δίδαξε μαθηματικά στο πανεπιστήμιο Purdue της Indianapolis, έγινε γνωστός στην Αμερική για τις δημοσιεύσεις του και την έρευνα του στα μαθηματικά του χάους. Στη διάρκεια μιας επίσκεψης της μητέρας του στην Αμερική, αρχικά ως χόμπι και στη συνέχεια πιο συστηματικά, γεννήθηκε μια ιδέα, και από αυτή μια νέα επιχειρηματική δραστηριότητα: η εισαγωγή ποιοτικής αντίκας από την Αμερική στην Ελλάδα.

Όταν ο  Σταύρος Μυρωνίδης επαναπατρίστηκε το 2001 κουβαλούσε στις βαλίτσες του μια τεχνογνωσία ξεχωριστή που αργότερα τον οδήγησε στην δημιουργία του Antiques House, μιας αντικερί που δεν είναι ένα απλό πωλητήριο αντικών, συγχρόνως, ενός οίκου δημοπρασιών που δεν κάνει απλά και μόνο δημοπρασίες, μιας πινακοθήκης Τέχνης που δεν διαθέτει μονάχα έργα τέχνης, ενός χώρου πολιτισμού που δεν φιλοξενεί απλά πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Στην Ελλάδα μέχρι πρότινος η αντίκα ήταν κατά κύριο λόγο  γαλλική, αμερικάνικα κομμάτια εξαιρετικής αξίας και ποιότητας ήταν εντελώς άγνωστα, όπως και οι εποχές από τις οποίες προέρχονταν, Federal (περί το 1780), American Empire (αρχές 1800), American Victorian, Golden Oak Era, Arts & Crafts, κ.ο.κ. Η ιστορία του Σταύρου Μυρωνίδη με την αντίκα στην Αμερική ξεκίνησε ως χόμπι. Μαζί με τη μητέρα του Βαρβάρα Προδρομίδου, στη διάρκεια μιας επίσκεψης της, ξεκίνησε μια σειρά επισκέψεων σε οίκους αντικών και συμμετοχής σε δημοπρασίες, αρχικά σαν ψυχαγωγία. Σύντομα ελήφθη η απόφαση αποστολής μερικών από τα καλύτερα κομμάτια στην Ελλάδα, στην προσπάθεια να κτιστεί μια αγορά, να εκπαιδευτεί ένα κοινό, να δοκιμαστεί μια επιχειρηματική ευκαιρία.  Το 2001 ο Σταύρος Μυρωνίδης γνώρισε στην Αμερική τη σημερινή, σύντροφο του, Foni, και μαζί αποφάσισαν να επαναπατριστούν. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα ο Σταύρος Μυρωνίδης έκανε κάτι επίσης αρκετά πρωτότυπο. Ξεκίνησε δημοπρασίες estate sale -ιδρύοντας το Myrό Antiques Ηouse- οι οποίες είχαν τις  ίδιες ποιότητες με μια βαριά δημοπρασία, αλλά ήταν ανοικτές σε όλους και περιλάμβαναν τα πάντα: από αντικείμενα σπιτιών που έφερναν οι ιδιοκτήτες τους μέχρι αληθινούς θησαυρούς. Οι δημοπρασίες  γίνονται με απλούς όρους, αλλά  απόλυτη διαφάνεια. Η διαδικασία  είναι  ανοικτή στο κοινό, ακολουθεί διεθνείς προδιαγραφές, παρέχει γνωστικό περιεχόμενο και υπόβαθρο το οποίο εστιάζεται σε μία ποικιλία θεμάτων. Η δημοπρασία για λόγους διαφάνειας δεν δέχεται “χτυπήματα” μέσω internet ή τηλεφώνου (absentee bidding), αλλά, λαμβάνει χώρα στις κτιριακές εγκαταστάσεις του  Myrό Antiques Ηouse στο δεύτερο χιλιόμετρο του δρόμου Σουρωτής - Αγ. Αντωνίου, έξω από τη πόλη της Θεσσαλονίκης, σε 20’ απόσταση από την πόλη. Ποιός όμως μπορεί να συμμετέχει διαθέτωντας κάτι μέσω μιας δημοπρασίας; ΟΛΟΙ! Καθένας μπορεί να έχει κάτι που δεν χρειάζεται πλέον και το οποίο, ακόμη κι αν δεν έχει αξία για τον τωρινό του κάτοχο, μπορεί να έχει μεγάλη αξία για κάποιον άλλον. Το Antiques House ενθαρρύνει καθέναν να έρθει σε επαφή με τον Σταύρο Μυρωνίδη και να συζητήσει την πώληση κάθε πράγματος μέσω της διαδικασίας της δημοπρασίας!
 


Λίγο μετά την επανοδο του στην Ελλάδα, ο Σταύρος Μυρωνίδης αντιλήφθηκε ότι, ενώ αγαπά τη Θεσσαλονίκη, δεν ήθελε να κατοικεί στην πόλη. Παράλληλα, μια άλλη σκέψη τον ώθησε να εγκατασταθεί εκτός πόλης, στην σημερινή έδρα του Antiques House: στην Αμερική οι αντίκες συνήθως συνδυάζονται με την εξοχή. Είναι  συνηθισμένο  οικογένειες, παρέες, να περιλαμβάνουν στο πρόγραμμα των εκδρομών τους το Antiquing, δηλαδή την επίσκεψη σε κτήματα και εγκαταστάσεις αντικερί που βρίσκονται εκτός πόλεων, στην εξοχή. Επέλεξε μια πανέμορφη τοποθεσία με προσανατολισμό τον Όλυμπο, αγόρασε σπίτι και κτήμα εκεί, και έχτισε το  Myrό Antiques Ηouse στο δεύτερο χιλιόμετρο του δρόμου Σουρωτής - Αγ. Αντωνίου πάνω σε ένα ψηλό οροπέδιο.
Η σχέση του Σταύρου Μυρωνίδη με την Τέχνη υπήρξε οικογενειακή, αφού ξεκίνησε στο σπίτι που μεγάλωσε. Στη προσωπική του συλλογή συγκαταλέγονται έργα σημαντικών ζωγράφων, όπως ο Τσαρούχης, ο Θωμόπουλος, ο Πάντος, ή ο Πάλλας -σε πιο σύγχρονη Τέχνη- αλλά και νέοι ζωγράφοι. Η συλλογή ανανεώνεται, και μέρος της διατίθεται μέσω του Antiques House αλλά και στο πλαίσιο εξειδικευμένων δημοπρασιών που οργανώνονται, όπως για παράδειγμα η δημοπρασία σύγχρονης τέχνης με επικέντρωση στη χαρακτική και στο σχέδιο που έλαβε χώρα στο Θέατρο “Αυλαία” είκοσι περίπου μέρες προ της εκδόσεως του περιοδικού που κρατάτε στα χέρια σας.  Η ύπαρξη της Myrό Gallery στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, που ανήκει στις επιχειρηματικές δραστηριότητες του Σταύρου Μυρωνίδη, αποτελεί ένα καλό σημείο διεπαφής με τον χώρο της σύγχρονης τέχνης αλλά δεν είναι σε θέση να προσφέρει την ποικιλία δυνατοτήτων σε επίπεδο προβολής και απεύθυνσης σε ένα στιβαρό κοινό που προσφέρει το Antiques House. Η γκαλερί καλείται να επιτελέσει έναν διαφορετικό ρόλο. Το Antiques House ως χώρος έχει μεγάλες δυνατότητες, τις οποίες εκμεταλλεύεται εντατικά τον τελευταίο χρόνο πολλαπλώς. Σε επίπεδο εικαστικών δράσεων το Antiques House προσφέρει απεύθυνση σε ένα πιο στιβαρό και στοχευμένο κοινό, καθώς και μεγάλη ευελιξία χώρων. Ο τελευταίος όροφος του κτιρίου με την υπέροχη θέα και την διαμόρφωση σε πινακοθήκη με την χρήση κινητών πλεγμάτων που επιτρέπουν την μεταβολή των διαστάσεων, της διαρρύθμισης και της χρηστικότητας του χώρου, αλλά και οι εσωτερικές και εξωτερικές εσοχές του ισογείου μπορούν να αξιοποιηθούν με εξαιρετικό τρόπο για το στήσιμο μιας εικαστικής έκθεσης ή/και την φιλοξενία άλλων εκδηλώσεων. Σε επίπεδο υποστήριξης ο χώρος διαθέτει χώρο parking που μπορεί να φτάσει τις 300 θέσεις, ασύρματο internet, και πολλές μικρές διευκολύνσεις  διαθέσιμες σε πρώτη ζήτηση όπως catering κ.α.
 


Εξάλλου, το κτήμα που περιβάλλει το κτίριο δίνεται για συγκεντρώσεις που απαιτούν περισσότερο outdoor χαρακτήρα. Πρόσφατα οργανώθηκε μια επιτυχημένη συγκέντρωση του Rottweiller Greece, μια άλλη του BMW Club Macedonia και προγραμματίζονται πολλές ακόμα.  Παράλληλα, συχνά λαμβάνουν χώρα εκδηλώσεις στον χώρο που γίνεται και η δημοπρασία, το κελάρι, όπου έχουν φιλοξενηθεί στο παρελθόν βραδυές μουσικής, ακόμη και όπερας, καθώς ο χώρος έχει φυσική ακουστική.

 
Συνεργασίες
Πάντοτε ο Σταύρος Μυρωνίδης είναι ανοικτός  σε προτάσεις για νέες συνεργασίες είτε στις παρούσες δραστηριότητες τους είτε σε άλλα συναφή με αυτές πεδία. Σε αυτό το πλαίσιο, αν έχετε κάποια ιδέα που θα μπορούσε να μπει σε πράξη με την υποστήριξη του Antiques House, θέλετε να στεγάσετε κάποια εκδήλωση σε έναν χώρο με σημαντική απεύθυνση και πολλές διευκολύνσεις, ή να εξετάσετε το ενδεχόμενο συμμετοχής σε μια δημοπρασία -είτε από την πλευρά του αγοραστή, είτε από την πλευρά του πωλητή, δεν έχετε παρά να επισκεφτείτε το ανανεωμένο site του Antiques House (www.antiqueshouse.gr) για πληροφορίες, να στείλετε email (info@antiqueshouse.gr), ή να τηλεφωνήσετε στον κ. Σταύρο Μυρωνίδη (6971890212). Εαν θέλετε και η δικιά σας ιστορία να δημοσιευτεί στο περιοδικό μας επικοινωνήστε μαζί μας.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.