Monday, 12 November 2012

Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης | Samkura: Περιπλάνηση



"Samkura: Περιπλάνηση" είναι ο τίτλος της έκθεσης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, μέρος του κεντρικού προγράμματος του «Φεστιβάλ Αοράτων Πόλεων. Μια κοσμογραφία» που συνδιοργανώνουν το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στο χώρο του ΚΜΣΤ στην Αποθήκη Β1 στο λιμάνι Θεσσαλονίκης από τις 23 Οκτωβρίου έως τις 9 Δεκεμβρίου 2012. Ώρες λειτουργίας Τρίτη-Σάββατο 10:00 - 18:00, Κυριακή 11:00-15:00). Επιμελήτρια της έκθεσης είναι η Διευθύντρια του ΚΜΣΤ, Μαρία Τσαντσάνογλου.

Η έκθεση "Samkura: Περιπλάνηση" παρουσιάζει έργα καλλιτεχνών από την Αρμενία, τη Γεωργία, την Ελλάδα, την Ιρλανδία και την Πορτογαλία που συμμετείχαν σε πρόγραμμα ανταλλαγών που διοργανώθηκε από τα καλλιτεχνικά εργαστήρια `Cló Ceardlann na gCnoc` στην Ιρλανδία και υποστηρίζεται από το EACEA, τους εταίρους, το Culture Ireland και το Ealáin na Gaeltachta. H έκθεση είναι αποτέλεσμα συνεργασίας του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Cló.  "Samkura" στα γεωργιανά σημαίνει «τριφύλλι» και αυτό το όνομα δόθηκε στην διευρωπαϊκή καλλιτεχνική διοργάνωση, προσφέροντας στο γνωστό ιρλανδικό σύμβολο νοήματα εικαστικής δημιουργίας, ανταλλαγών και καλλιτεχνικής κινητικότητας. Καλλιτέχνες από τις πέντε χώρες έκαναν πράξη την ιδέα μιας ζωντανής ανταλλαγής, ταξίδεψαν για διάστημα δύο χρόνων ο ένας στον τόπο του άλλου και γνωρίστηκαν μεταξύ τους, εργάστηκαν ατομικά και ομαδικά και δημιούργησαν έργα τα οποία παρουσιάζονται στην έκθεση. Η γλώσσα έπαιξε σημαντικό ρόλο σ’ αυτή την καλλιτεχνική συνεργασία. Η συνύπαρξη πέντε ιστορικών γλωσσών και τεσσάρων αλφαβήτων δίνει μια δημιουργική ώθηση στην κοινή γλώσσα της τέχνης. Αυτή η ποικιλία γλωσσών και αλφαβήτων λειτούργησε εμφατικά στη δημιουργία των έργων και ένα από τα ζητούμενα των καλλιτεχνών ήταν να ανακαλύψουν και να αφομοιώσουν την διαφορετικότητα του άλλου τόπου. Τα έργα των καλλιτεχνών αναφέρονται ακόμα στη σχέση με τη φύση, δεδομένου ότι οι χώροι φιλοξενίας βρίσκονται ως επί το πλείστον σε αγροτικές περιοχές απομακρυσμένες από το αστικό περιβάλλον. Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνεςMariaBoavida, BernadetteCotter, Ingo Dünnebier, André Gonçalves, OonaHyland, IanJoyce, Φωτεινή Καριωτάκη, SarahLewtas, KevinMcGee, AlexandraRamires, Γιάννης Σαββίδης, AzatSargsyan, NinoSekhniashivili, Λίνα Θεοδώρου, MkrtichTonoyan, GuramTsibakhashvili, IlikoZautashvili.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ