Thursday, 8 November 2012

Κρίση τέχνας κατεργάζεται :: Γιώργος Βαβάτσης

ΣΤΟ τεύχος Δεκεμβρίου 2011 - Ιανουαρίου 2012 του Arts & Antiques, τόσο στην έντυπη έκδοση όσο και στην ηλεκτρονική, φιλοξενήσαμε ένα αφιέρωμα με τίτλο "Κρίση τέχνας κατεργάζεται" και στόχευση την σχέση κρίσης - τέχνης και κατά πόσο αυτή θα μπορούσε να είναι δημιουργική και παραγωγική. Ουσιαστικά ζητήσαμε να μας καταθέσουν τις απόψεις τους μερικοί από τους καλύτερους, γνωστότερους, σημαντικότερους αλλά και νεότερους καλλιτέχνες της Θεσσαλονίκης, και επιλεγμένοι συνεργάτες της Myrό  Gallery και του Antiques House  -που είναι οι μητρικές επιχειρήσεις μας- από όλη την χώρα. 

Στο πλαίσιο αυτό είχα ζητήσει από τον Γιώργο Βαβάτση, έναν από τους καλύτερους σύγχρονους έλληνες κεραμίστες να ασχοληθεί με το θέμα. Εξαιρετικός καλλιτέχνης ο Γιώργος και καλός φίλος, τελικά ανήκε στους καλλιτέχνες εκείνους που δεν πρόλαβαν τις προθεσμίες του αφιερώματος. Το περασμένο Σαββατοκύριακο, "μεταξύ τύρου και αχλάδου" που θα έλεγε και ο παππούς μου, σε μια τσέπη ανακάλυψε τις απαντήσεις του, σε χειρόγραφο. Η απάντηση που στο αφιέρωμα μου που διάβασα ξεφεύγει από τα συνηθισμένα, εξ ου και ο δισταγμός στην αποστολή τους. Εφόσον ο ίδιος δεν έχει αντίρρηση για την δημοσίευση τους, και προσωπικά θεώρησα την αππάντηση του ενδιαφέρουσα και πρωτότυπη, την δημοσιεύω αν και ετεροχρονισμένα, σε φωτοτυπία από το -ελαφρώς ταλαιπωρημένο πλέον χειρόγραφο- ως έχει. Καλή ανάγνωση. 

-Πάρης Καπράλος


Διαβάστε το υπόλοιπο αφιέρωμα 

 

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.