Wednesday, 28 November 2012

ΕΣΤΙΑ, το νέο στέκι της πόλης


ΤΟ κέντρο της Θεσσαλονίκης, όπως και αυτό κάθε ελληνικής μητρόπολης, αλλάζει συνεχώς τα τελευταία δύο χρόνια. Και δεν είναι τα μαγαζιά που κλείνουν το θέμα αλλά αυτά που ανοίγουν, υλοποιώντας με τον γενναιότερο τρόπο καινοτόμες επιχειρηματικές ιδέες και επιφέροντας τομές στην αισθητική της πόλης. Ένα από τα παραδείγματα που συνηγορούν υπέρ αυτής της άποψης με τον καλύτερο τρόπο είναι η “Εστία”, χώρος ανοικτός που προκαλεί θετικά συναισθήματα και σε απομακρύνει από τον αχό και το άγχος της πόλης προκαλώντας ηρεμία και θετικά συναισθήματα στο “ζεστό” και άνετο περιβάλλον του.




Ευρισκόμενο ένα βήμα μακρύτερα από την Myrό Gallery, στην συμβολή δύο μεγάλων δρόμων -Παύλου Μελά & Γούναρη- δεν θα μπορούσε παρά να κεντρίσει το ενδιαφέρον μας. Ο χώρος ξεχωρίζει για την πρωτοτυπία της αρχιτεκτονικής των εσωτερικών χώρων του, τα δομικά υλικά, την καλόγουστη και άνετη διάταξη τραπεζοκαθισμάτων και διαδρόμων, τους γνησίως χαμογελαστούς και εξυπηρετικότατους υπαλλήλους του, αλλά και για την πληθώρα των επιλογών που προσθέτει στον επισκέπτη του. Χώρος ιδανικός για χαλάρωση από τον αχό της πόλης, είναι παράλληλα αρτοποιείο, patisserie, café, bar, με περιορισμένες αλλά άξιες αναφοράς “εστιατοριακές” πινελιές, οι οποίες προκύπτουν από μια ποικιλία εξαιρετικών  κρύων και ζεστών πιάτων που προσφέρει. Η καλαισθησία του χώρου που είναι διακριτή με την πρώτη ματιά εξωτερικά του κτιρίου εμπεδώνεται στο εσωτερικό του, έργο της αρχιτέκτονος – μηχανικού & εξειδικευμένης στους χώρους εστίασης interior designer Έλενα Λουκά. 



Η κα. Λουκά έχει “παίξει” δημιουργικά με τα τρία στοιχεία που αποτελούν την αρχετυπική έννοια της “εστίας”: το μέταλλο, το ξύλο και την φωτιά, με μια προσέγγιση πρωτότυπη και παρόλα αυτά αρμονική. Ακολουθώντας την επιταγή της εποχής που ζητά πιο καθαρές γραμμές στον σχεδιασμό εσωτερικών χρόνων η κα. Λουκά πρότεινε στον πρόεδρο & διευθύνοντα σύμβουλο κ. Γιώργο Παπαχρίστο -με τον οποίο συνεργάστηκε στενά προκειμένου να υλοποιήσει με τον καλύτερο τρόπο τις ιδέες  της ώστε αυτές να συνάδουν απόλυτα με τα προσδοκώμενα και τις ανάγκες του χώρου- την πρωτότυπη χρήση υλικών. Στο κέντρο του καταστήματος δεσπόζει ξύλινη κατασκευή με χαρακτηριστικά εικαστικότητας. “Προτιμήσαμε να δημιουργήσουμε έναν ζεστό χώρο ποιότητας και άνεσης. Έτσι προτιμήσαμε minimal επιφάνειες και εντάσεις που δεν θα ενοχλούσαν. Το μέταλλο και το ξύλο συμπληρώθηκε άριστα με χρήση OSB σε μεγάλες επιφάνειες, ενός υλικού που αν και αναπτύχθηκε ως μονωτικό / στηρικτικό υλικό σε κατασκευές, συνεισφέρει στην ξεχωριστή αισθητική ταυτότητα που δημιουργήσαμε με ταιριαστό τρόπο.  Με αυτόν τον τρόπο έχουμε όλα τα στοιχεία της “εστίας”: ξύλο, στοιβαγμένο στην κεντρική κατασκευή, ακανόνιστο και τρισδιάστατο, που παραπέμπει στην τυχαία στοίβαξη ξύλου μέσα σε μια εστία. Ο χώρος, τόσο ως προς τις λειτουργίες του όσο και ως προς το αποτέλεσμα τους, προσθέτει εξ αντικειμένου την “φωτιά”, την ζεστασιά των ανθρώπων του και το αποτέλεσμα της εστίας, το έδεσμα”, υπογράμμισε η κα. Λουκά. 

“Δημιουργήσαμε έναν χώρο που αντικατοπτρίζει τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε την κοινωνική ζωή, σε κάθε έκφανση της και με κάθε περιεχόμενο. Σε αυτά τα πλαίσια βλέπουμε με ενδιαφέρον και μελλοντική συνεργασία μας με την Myrό Gallery και το Antiques House για την φιλοξενία έργων καλλιτεχνών. Θα μπορούσαμε να φιλοξενήσουμε μια σειρά από εκδηλώσεις, όχι μόνο διότι εξαιτίας των δυνατοτήτων της “Εστίας” μπορούμε να ικανοποιήσουμε κάθε απαίτηση αλλά και λόγω του “ανοικτού” και ευπροσήγορου χώρου μας. Για παράδειγμα, ένα παιδικό fashion show, ένα ιδιωτικό party γενεθλίων, μια έκθεση, μια μουσική βραδυά... Ο χώρος είναι ανοικτός σε κάθε πρόταση που θα διεύρυνε την εμπειρία μας”, κατέληξε η ίδια. Στον ίδιο χώρο λειτουργεί και η “Εστία – Καφέα”, το σαλόνι της “Εστίας”.
Με νέα εταιρική ταυτότητα, και με ένα νέο κατάστημα – αρμάδα, διαφορετικό από κάθε άλλη μέχρι σήμερα προσέγγιση των 16 καταστημάτων στην Θεσσαλονίκη, η “Εστία” παραδειγματίζει θετικά ως επιχειρηματική κίνηση και προσθέτει μια ζεστή γωνιά ξεγνοιασιάς στην πόλη μας.



*Info: 
Εστία, Παύλου Μελά & Δ. Γούναρη, 
τηλ. 2310230033, www.estiabakery.gr 
Επικοινωνία: κα. Έλενα Λουκά, 
τηλ. 6940636636, 


EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ