Sunday, 11 November 2012

Κεντρική έκθεση του φεστιβάλ των Αοράτων Πόλεων από το ΜΜΣΤ

ΤΟ φεστιβάλ των Αοράτων Πόλεων σχεδιάζει μια σειρά από καλλιτεχνικές και πολιτιστικές διαδρομές που συμπλέκονται ή αποκλίνουν μέσα στον ιστορικό, τον γεωγραφικό, το βιωματικό χώρο. Έτσι, Αόρατες Πόλεις γίνονται οι πόλεις που τρέφονται από τις ευαισθησίες και τον γλωσσικό πλούτο της τέχνης κι εγγράφουν στο χάρτη σταθμούς που η μοναδικότητά τους γίνεται κοινό κτήμα και τόπος. Στο πλαίσιο αυτό θα παρουσιαστούν ταινίες, μουσική, φωτογραφία, γλυπτά, σχέδια, ζωγραφική, που αναδεικνύουν την πολλαπλότητα των εκφράσεων και των τεχνών. Συγκεκριμένα θα παρουσιαστούν έργα των Lionel Estève, Αλέξανδρου Τζάννη, Γιαννούλη Χαλεπά, καθώς και φιλμ του Ανδρέα Βακαλιού, ενώ θα πραγματοποιηθεί και ένα αφιέρωμα στον πρόσφατα εκλιπόντα αυστριακό καλλιτέχνη Franz West, με έργα του ίδιου, του Herbert Brandl, της Μariella Simoni, του Otto Zitko, του Heimo Zobernig, καλλιτεχνών και φίλων του West. Ταυτόχρονα θα εκτεθεί ένα διευρυμένο σύνολο περίπου τριάντα αφισών δημιουργημένων από διεθνείς καλλιτέχνες υπό τον τίτλο “A gathering” (επιμέλεια: Μαρία-Θάλεια Καρρά, Όλγα Χατζηδάκη): τα έργα-αφίσες αφορούν την Ελλάδα, όπως οι καλλιτέχνες τη σκέφτονται και την ορίζουν, είτε εμπειρικά, είτε εξ αποστάσεως. 

Χώρος: Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Επιμέλεια: Ντένης Ζαχαρόπουλος, Θούλη Μισιρλόγλου
Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη 10:00-22:00, Πέμπτη & Σάββατο 10:00-18:00, Παρασκευή 10:00-19:00, Κυριακή 11:00-15:00
Εισιτήριο: 4€ ολόκληρο, 2€ μειωμένο και σχολικό, δωρεάν για ειδικές ομάδες 


 

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.