Thursday, 1 November 2012

Πρωτομηνιά με ποιοτική τέχνη από όλο τον κόσμο στην Θεσσαλονίκη

ΔΥΟ εκθέσεις και μια εγκατάσταση εγκαινιάζονται απόψε στις 20.00 στην Myrό Gallery. Προκειται για την έκθεση σύγχρονης υαδατογραφίας Watercolour International, η οποία φιλοξενεί έργα από 25  διεθνούς εμβέλειας καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο και την Ελλάδα και, μια εγκατάσταση της Σταυρούλα Βελώνη στον χώρο της βιτρίνας της γκαλερί, με τίτλο "Thorax No98, 2012: CobweB".



Αφορμή για την κύρια έκθεση της γκαλερί στάθηκε η Παγκόσμια Ημέρα Υδατογραφίας στις 23 Νοεμβρίου (όπως καθιερώθηκε από το 1994 μετά από πρωτοβουλία του Guati Rojo και της Mexican Society of Watercolor Painters).  Ο επισκέπτης της έκθεσης θα μπορέσει να γνωρίσει σημαντικούς καλλιτέχνες από όλον τον κόσμο, με πολλές διεθνείς εκθέσεις και διακρίσεις. Θα μπορέσει να έρθει σε επαφή με διαφορετικές προσεγγίσεις και εκφράσεις της υδατογραφίας και σύγχρονους πειραματισμούς. Ακουαρέλα, μελάνια, ακρυλικά, γκουάς, κολλάζ, μικτές τεχνικές τόσο σε χαρτί, όσο και σε καμβά συνθέτουν το μωσαϊκό των εκθεμάτων της έκθεσης αυτής, αναδεικνύοντας τη δυναμική της σύγχρονης υδατογραφίας. Η έκθεση διαρκεί ένα μήνα ακριβώς και καταλήγει στις 30 Νοεμβρίου, και τελεί υπό την επιμέλεια του εικαστικού Γιώργου Πολίτη.



Η εγκατάσταση της Σταυρούλας Βελώνη πραγματεύεται την ιδέα του ανθρώπου μέσα στο χώρικο σύμπαν. Μέσα από αυτή  συνδέεται η γραφή με την εικαστική ιδιόλεκτο, σε ένα πλέγμα με χωροχρονική άγκυρα: τον τόπο και τον χρόνο της έκθεσης. Η ψευδαισθητική εικόνα που είναι αναγκαία για την επικοινωνία του μηνύματος αποτελείται από τα υλικά που είναι αναγκαία για την προβολή και την απόδοση του μηνύματος. Η καλλιτέχνις εντάσσει την δημιουργία της στην αρχή της αποδόμησης του χώρου και το δωμάτιο καθίσταται ένας δίαυλος που συνδέει την άχρονη έννοια με τη χρονικά & χωρικά περιορισμένη ύπαρξη. 

Για περισσότερες πληροφορίες ανατρέξτε στην διεύθυνση www.myro.gr/

-Πάρης Καπράλος

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ