Thursday, 27 September 2012

Meet the artist / Μια εικαστική πρωτοβουλία της Myrό Gallery


Η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Παύλου Μελά «ΙΡΙΣ» για τέταρτη χρονιά, χωρίς κρατικά κονδύλια και επιδοτήσεις, αλλά μόνο με την συνεργασία και την πίστη της αναγκαιότητας και της δυναμικής της τέχνης, επιχειρεί την οργάνωση της δράσης ΑΝΑΚΑΤΑ 4 «ΑΝΑκριση-ΚΑΤΑθεση», στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, στις 28, 29 και 30 Σεπτεμβρίου 2012. Το ΑΝΑΚΑΤΑ είναι μια δράση πολιτισμού, που το περιεχόμενο της καθορίζουν οι ίδιοι οι εμπλεκόμενοι, σε μια ανοιχτή συνεργασία, υποστηρίζοντας την ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση, την ΑΝΑτροπή των ορίων και των κατεστημένων, ΚΑΤΑλαμβάνοντας το χώρο που τους αναλογεί στο κοινωνικό πλαίσιο, σ’ έναν δυναμικό διάλογο, τόσο μεταξύ τους, όσο και με το κοινό, με σκοπό τη δημιουργία ενός αισιόδοξου παρόντος και ενός ελπιδοφόρου αύριο. Σε περίοδο κρίσης και σε ένα χώρο-στρατόπεδο-φορτισμένο νοημάτων και συναισθημάτων, εγκλεισμού, στέρησης, ισοπέδωσης, καταναγκασμού… οι καλλιτέχνες συναντώνται και συνεργάζονται, καταθέτοντας σκέψεις, απόψεις, προτάσεις, δημιουργώντας ένα ανοιχτό, ριζοσπαστικό, ανατρεπτικό, σαρκαστικό, καταγγελτικό διάλογο με το κοινό, επιχειρώντας την ανακάλυψη της αλήθειας, την πραγματική και ουσιαστική συνεργασία καλλιτεχνών, ομάδων δημιουργικής έκφρασης, επιμελητών, εθελοντών, τεχνικών και κοινού σε μια διαδικασία ανάκρισης-κατάθεσης, σκέψης-πράξης. Η Myrό Gallery συμμετέχει προτείνοντας τον Μιχαήλ Τσακουντή και την Εμιλία Ξανθοπούλου, και μια εγκατάσταση του καθ. της Σχολής Καλών & Εφαρμοσμένων Τεχνών ΑΠΘ και γλύπτη Θανάση Πάλλα. Επιπλέον, παρουσιάζει την πρωτότυπη δράση “Meet the Artist”, μια εγκατάσταση που αποτελείται από έναν “σαλίγκαρο” πλεγμάτων πάνω στα οποία καλλιτέχνες της πόλης προ(σ)καλούνται να κρεμάσουν τα έργα τους για έκθεση για όση ώρα θέλουν, σε όσον χώρο θέλουν, υπό τον όρο να παρευρίσκονται σε όλη την διάρκεια της άτυπης έκθεσης τους και να ξεναγούν το κοινό στο έργο τους. Η δράση ακολουθεί μια λογική first come / first served, καθώς εφόσον τα πλέγματα συμπληρωθούν και ώσπου να αδειάσει κάποιος χώρος από καλλιτέχνες που θα αποχωρήσουν οι νεοεισερχόμενοι δεν θα μπορούν να κρεμάσουν τα δικά τους, εκτός αν προχωρήσουν σε συνεργασία με όσους πρόλαβαν πρώτοι, ή σε κάποιου είδους άτυπη συμφωνία. Η δράση είναι ένα δυναμικό σύστημα που επηρεάζεται από καλλιτέχνες και κοινό, ενώ εντάσσεται στο αντισυμβατικό ύφος του Φεστιβάλ, προσομοιώνοντας τους σκληρούς κανόνες ανταγωνισμού της αγοράς, που δεν λείπουν ούτε από τον χώρο της Τέχνης στους καιρούς της παγκοσμιοποίησης, το ενάντιο μάλιστα εντείνονται από την οικονομική κρίση. Μοναδικός τρόπος επιβίωσης η συνεργασία που είναι και το επιμύθιο της δράσης μας. Παράλληλα, μέσω της δράσης το φιλότεχνο κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει κατά πρόσωπο τον καλλιτέχνη δημιουργό, και να ξεναγηθεί στις δημιουργίες του.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ