Sunday, 30 September 2012

Τιμή €10, αξία ανεκτίμητη...


Δείτε στο slideshow μερικά από τα δεκάδες επιλεγμένα αντικείμενα που θα πωληθούν μέσω της δημοπρασίας της 3ης Οκτωβρίου 2012 στο Antiques House.
ΣΕ κάθε δημοπρασία που σέβεται τον εαυτό της διεθνώς, οι παρευρισκόμενοι βρίσκουν και αποκτούν αντικείμενα στην πραγματική τιμή που τους δίνει η αγορά. Άλλωστε, είναι και το νόημα της χαμηλής τιμής εκκίνησης: ο δημοπράτης παίρνει το ρίσκο να ξεκινήσει από την χαμηλότερη δυνατή τιμή το κάθε αντικείμενο, προκειμένου να αφήσει τον ανταγωνισμό των ενδιαφερόμενων να το αποτιμήσει τελικά στην υψηλότερη τιμή που θα δεχόταν κάποιος εξ αυτών να το αποκτήσει. Η τιμή ανεβαίνει όσο αυξάνεται ή παραμένει ζωντανό το ανταγωνιστικό ενδιαφέρον των αγοραστών, συνεπεία ακριβώς του ανταγωνισμού τους. Λαμβάνοντας υπόψιν μας αυτόν τον μηχανισμό της δημοπρασίας αντιλαμβανόμαστε εύκολα ποιος είναι ο κερδισμένος της δημοπρασίας. Είναι ο ενημερωμένος, “ψαγμένος”  ή με διάθεση να ερευνήσει πελάτης.
 
Αντίθετα με τις αγορές σε καταστήματα, όπου ο καταστηματάρχης ή ο πωλητής έχει κάνει όλη την έρευνα και την παρουσιάζει με τρόπο εύληπτο και, ακόμα και, παραπλανητικό, η σωστή δημοπρασία είναι μια εν πολλοίς τιμιότερη, πιο ευθεία διαδικασία. Ιδίως στις περιπτώσεις estate sale δημοπρασίας, με αποκλεισμό της δυνατότητας εξ αποστάσεως χτυπημάτων, όπου όλοι οι αγοραστές βρίσκονται επί τόπου και κατά πρόσωπο, και όπου σε όλους τους αγοραστές δίνεται η δυνατότητα να εξετάσουν, φωτογραφίσουν και δουν τα αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν πριν την  διενέργεια της, καθένας μπορεί να βρει θησαυρούς -είτε με την έννοια αντικειμένων που προσωπικά θεωρεί ως τέτοιους, είτε με την έννοια πως ξέρει ότι είναι αξιόλογα, ακόμα κι αν άλλοι τα απαξιώνουν ή αγνοούν την αξία τους. Ιδιαίτερα στις περιπτώσεις  estate sale δημοπρασιών όπου τα αντικείμενα προέρχονται από σπίτια και που τα φέρνουν οι ιδιοκτήτες τους στον οίκο δημοπρασιών και η αποτίμηση και ο καθορισμός της τιμής εκκίνησής τους γίνεται σε συμφωνία με τον κάτοχο του αντικειμένου και όχι αυθαίρετα από τον δημοπράτη, συχνά μπορείτε να αποκτήσετε πραγματικούς θησαυρούς. Δείτε γιατί. Η διαδικασία προβλέπει ότι ο ιδιοκτήτης ενός προς πώληση μέσω της δημοπρασίας αντικειμένου θα γνωρίζει και θα κοινοποιήσει στον δημοπράτη την ιστορία του, ή μέρος της, θα εξηγήσει πως αυτό βρέθηκε στα χέρια του, και θα πρέπει αρχικά να αξιολογεί αν είναι σημαντικό, σπουδαίο, ακριβό. Οι αριθμοί των αντικειμένων που έρχονται σε διμηνιαία βάση π.χ. σε εμάς στο Antiques House είναι τέτοιοι ώστε καθίσταται εντελώς αδύνατον να αναζητούμε την ακριβή αξία και ιστορία αντικειμένων που οι ιδιοκτήτες τους που μας τα παραδίδουν προς δημοπράτηση αγνοούν εντελώς. Έτσι επικεντρωνόμαστε σε αντικείμενα που μας υποδεικνύονται ως αξίας, ή τυχαίνει, με βάση τις γνώσεις και την τεχνογνωσία μας να γνωρίζουμε επακριβώς την αξία τους. Έτσι, πότε - πότε, ανάμεσα στα αντικείμενα που ο κάτοχος θεωρεί χαμηλής αξίας, ή που δεν μας υποδείχτηκαν ως κάτι ιδιαίτερο και δεν ανήκαν στην σφαίρα της τεχνογνωσίας μας, ο προσεκτικός αγοραστής θα συναντήσει πράγματα πολύ μεγαλύτερης αξίας από το μικρό ποσό που θα καταβάλλει, ιδίως στην περίπτωση, που, άλλοι, λιγότερο ενημερωμένοι παρευρισκόμενοι την μέρα της δημοπρασίας δεν θα το αξιολογήσουν σωστά εξίσου.
 
Συνεπώς, όσο περισσότερο ψάχνετε, τόσο πιο κερδισμένος θα βγείτε από μια δημοπρασία. Ελάτε στην δημοπρασία πριν την ημέρα της δημοπράτησης και δείτε όλα τα αντικείμενα. Μπορεί να είστε εσείς που θα πάρετε μαζί σας την βραδυά της δημοπρασίας έναν θησαυρό, χωρίς να έχετε πληρώσει μια περιουσία...
*Την  ανάρτηση εικονογραφούν αντικείμενα από την προσεχή τακτική δημοπρασία του Antiques House της 3ης Οκτωβρίου 2012.  Πολλά εξ αυτών σαφέστατα δεν στοιχίζουν μονάχα €10 και το γνωρίζουμε. Απλώς δίνουμε την δυνατότητα στους πελάτες μας να τα αποκτήσουν σε εξαιρετική τιμή ενώ είναι πολύ ακριβότερα, ή να “ανέβουν” σε αξία ανάλογα με το πόσοι πελάτες μας τα επιθυμούν, ξεκινώντας από μια ακραία χαμηλή τιμή!

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.