Friday, 16 March 2012

Επέκταση & εγκαίνια 3 σημαντικών εκθέσεων στην γκαλερί Myrό


Η γκαλερί Myrό από τις 22 Μαρτίου μέχρι τις 7 Απριλίου παρουσιάζει μία αναδρομική έκθεση που θα περιλάβει έργα από το σύνολο της πορείας του καθιερωμένου Θεσσαλονικιού ζωγράφου Λάζαρου Πάντου.  Παράλληλα με την εκκίνηση της έκθεσης του Λάζαρου Πάντου ξεκινά μία ατομική έκθεση της Εμιλίας Ξανθοπούλου -κόρης του γνωστού ζωγράφου Κώστα Ξανθόπουλου, έχοντας δει μεγάλο μέρος της δουλειάς της οποίας ο γράφων πιστεύει ότι σε μερικά χρόνια θα δικαιούμαστε να μιλάμε για ισάξιο ή/και ανώτερης ποιότητας έργο, και, ένα project της ζωγράφου & ποιήτριας Γεωργίας Τρούλη. Πως είναι όμως εφικτό ένας χώρος Τέχνης να φιλοξενεί εκ παραλλήλου τρεις εκθέσεις;


Η γκαλερί Myrό τον προηγούμενο μήνα επεκτάθηκε, παραμένοντας στην ίδια διεύθυνση. Η γκαλερί απέκτησε έναν ακόμα διακριτό χώρο -κατόπιν ανακαίνισης- που ονομάζει "Κόγχη" όπου θα φιλοξενούνται μικρά projects, ενώ, στο εξής θα αξιοποιεί μία άλλη, μικρότερη της κεντρικής, αίθουσα ως χώρο φιλοξενίας ατομικών εκθέσεων νέων δημιουργών που θέλει να συστήσει στο φιλότεχνο κοινό της Θεσσαλονίκης. Η αίθουσα αυτή ονομάζεται στο εξής Myrό Project Room και εγκαινίασε την λειτουργία της τον περασμένο μήνα φιλοξενώντας ένα project της Χριστίνας Ζυγούρη με τίτλο "Και... έζησαν αυτοί καλά;" (διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ).  

Ετσι από τις 22 Μαρτίου μέχρι τις 7 Απριλίου η γκαλερί παρουσιάζει στην Κύρια Αίθουσα της την αναδρομική έκθεση του Λάζαρου Πάντου με τίτλο "Ορώ 3", μια αναδρομή στο εξαιρετικά πολυσχιδές και ποικίλο έργο του καλλιτέχνη, στην οποία θα συμπεριληφθούν άνω των 40 έργων σε διακριτές κατηγορίες με βάση το ύφος, που καλύπτουν όλη την εργογραφία του καλλιτέχνη. Αξίζει να σημειωθεί ότι θα εκτεθούν και έργα του καλλιτέχνη που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ άλλοτε, αν και αποτελούν παλιότερες δημιουργίες του. (Την αναλυτική ανακοίνωση θα διαβάσετε ΕΔΩ). Στις ίδιες ημερομηνίες, στο Myrό Project Room θα οργανωθεί η ατομική έκθεση της Εμιλίας Ξανθοπούλου για την οποία γράφω παραπάνω, και, στον χώρο "Κόγχη" θα φιλοξενηθεί το project της Γεωργίας Τρούλη "Απορρόφηση" & "Διάκριση". Αναλυτικά, για τις τρεις παράλληλες εκθέσεις μμπορείτε να διαβάσετε στην ανακοίνωση της Myrό Gallery, ΕΔΩ.



EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ