Sunday, 12 February 2012

Νίκος Βαβάτσης | Το αστικό τοπίο σε αναθεώρηση

Ο ζωγράφος Νίκος Βαβάτσης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου ζει και εργάζεται. Μετά το πέρας των σπουδών του στις Γραφικές Τέχνες -στα τέλη της δεκαετίας του ‘80- ξεκίνησε μια καλλιτεχνική πορεία με ευρεία γκάμα θεμάτων και τεχνικών: τοιχογραφία για δημόσιο χώρο, σκηνογραφία, και μια μικτή τεχνική ζωγραφικής που κάνει τα έργα του να ξεχωρίζουν. Εχει κάνει 5 ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετέχει με έργα του σε πολλές ομαδικές.

Ξεκινώντας μέσα από μία ευρεία θεματική γκάμα (προσωπογραφίες-νεκρές φύσεις-τοπία),εκφράζομαι με βασικό στοιχείο τη μέθοδο της μικτής τεχνικής.
Δε με ενδιαφέρει η απεικόνιση της πραγματικότητας,αλλά η χρησιμοποίησή της ως μέσου για την απόδοση του συναισθήματος που απορρέει απ’αυτήν.
Η προσπάθειά μου είναι τα έργα μου να ξεγλιστρούν στο φανταστικό και στο απρόοπτο,με συμβολικές προεκτάσεις.

Από το 2007 ασχολούμαι με το αστικό τοπίο σαν κυρίαρχο θέμα στη δουλειά μου,σε μία ευρύτερη διάσταση. Χρησιμοποιώντας τη μικτή τεχνική(κόλλες,ακρυλικούς στόκους,χαρτιά,λινάτσες,άμμο)επιδιώκω να δημιουργήσω μια τραχύτητα-σκληράδα στο έργο-πίνακα,πιστεύοντας ότι ο τρόπος αυτός με βοηθάει να αποδώσω το ανώνυμο και την αίσθηση της μοναξιάς του αστικού περιβάλλοντος.

Την περίοδο αυτή έχω στραφεί σε συνθέσεις όπου κυρίαρχο θέμα είναι ο άνθρωπος-φιγούρα και οι ανθρώπινες δραστηριότητες μέσα στις πόλεις-αστικά τοπία(στα πλαίσια πάντα των προσωπικών υπαρξιακών αναζητήσεων).

Στις τελευταίες θεματικές ενότητες που παρουσιάζω,με κυρίαρχο υλικό πλέον να είναι το λάδι,παρέχοντάς μου τη δυνατότητα μιας πιο εκρηκτικής και ελεύθερης γραμμής, που είναι αναγκαία για μένα,για τις οπτικές γωνίες καθώς και τις πληροφορίες που επιθυμώ να αποδώσω”.


EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.