Tuesday, 24 January 2012

Point of View | Οι καλύτερες στιγμές σας ανεξίτηλες αναμνήσεις



Η αναγνώριση της φωτογραφίας ως τέχνης άργησε πολύ. Κατά άλλους, δεν έχει επιτευχθεί ακόμη. Ίσως όμως είναι άδικο που μία εκ των Καλών Τεχνών που θα μπορούσε να είναι παρούσα κάθε στιγμή στην ζωή μας λείπει από αυτήν. Ανατρέχοντας στα οικογενειακά άλμπουμ μερικών γενεών πίσω θα ανακαλύψετε στιγμές που έχουν ξεχαστεί. Αν ρωτήσετε τους γηραιότερους της οικογένειας σας ίσως ανακαλύψετε πως και η δική σας οικογένεια είχε έναν οικογενειακό φωτογράφο ή επισκεπτόταν συχνά κάποιο κατάστημα προκειμένου να κρατήσει ανεξίτηλες τις εικόνες που η μνήμη καμιά φορά προδίδει. Είναι στιγμές που σηματοδοτούνται από γάμους, βαπτίσεις, αποφοιτήσεις και άλλες στιγμές, όπως ακόμα και μακρινά ταξίδια, εκδρομές ή σημαντικές επισκέψεις.

Μπορεί όμως στη σημερινή εποχή του αυτοματισμού και τη ευκολίας να υπάρξει ανάγκη για τον οικογενειακό φωτογράφο; Τι μπορεί να κάνει πέρα και πάνω από όσα φαντάζεστε ένας φωτογράφος με σημαντικές στιγμές σας όπως ένας γάμος; Πόση τέχνη μπορεί να χρειάζεται; Πολλή είναι η απάντηση και θα δείτε στην συνέχεια γιατί.

Η Χριστίνα και ο Έκτωρας εργάστηκαν μαζί σε γραφεία φωτογράφων που αναλαμβάνουν γάμους επί 6 χρόνια, στη Λάρισα και τη Θεσσαλονίκη, παρακολούθησαν πολλές ώρες σεμιναρίων από τους καλύτερους εξειδικευμένους φωτογράφους παγκοσμίως  (Rocco Ancora , Bambi Cantrell, Yervant), και τελικά αποφάσισαν ότι μπορούν να κάνουν την διαφορά: να μετατρέψουν κάθε στιγμή από απλή καταγραφή σε καλλιτεχνικό γεγονός, “κάθε Album είναι μια ιστορία, κάθε σελίδα είναι η αφήγηση αυτής της ιστορίας” μας είπε ο Έκτωρας, που κρατά την φωτογραφική μηχανή, εκ του ζεύγους. Οι σπουδές του τελείως διαφορετικές -σπούδασε Πληροφορική & Τηλεπικοινωνίες- τον απομάκρυναν για λίγα χρόνια από το  χόμπι του της φωτογραφίας, που τελικά τον διεκδίκησε και πάλι. Η Χριστίνα είναι υπεύθυνη για την βιντεοσκόπηση, κομμάτι εξίσου δύσκολο, αλλά με διαφορετικές προκλήσεις και σημαντικό. Μαζί έφτιαξαν το γραφείο “Point of View” (www.povstudio.info).

“Αποθανατίζουμε τη μαγεία της στιγμής και συχνά καλούμαστε να δημιουργήσουμε αυτή την  μαγεία. Η σκηνοθεσία ενός γάμου δεν είναι ούτε εύκολη ούτε δύσκολη υπόθεση. Θέλει αφοσίωση και προσοχή. Δίνουμε στον κάθε γάμο την προσοχή που χρειάζεται”, μας είπε ο Έκτωρας. “Ειδικά στη περίπτωση των γάμων, είναι εξαιρετικά σημαντική η συζήτηση με κάθε ζευγάρι, οπότε και καταλήγουμε στο πως έχει φανταστεί των γάμο του Glamor ή Romance. Αυτό σημαίνει ότι το ζευγάρι θα πρέπει να διαθέσει τουλάχιστον δύο ώρες σε αυτή τη συζήτηση, ώστε να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Σε κάθε περίπτωση, προσπαθούμε να μη χάσουμε την αποτύπωση του συναισθήματος στη φωτογραφία, και, πάντα, το ζευγάρι να νιώθει άνετα. Συνδυάζοντας την καλλιτεχνική φωτογραφία με το προσωπικό ύφος του καθενός, δημιουργούμε τον γάμο των ονείρων σας”.

Το ζεύγος των φωτογράφων του “Point of View” αναλαμβάνει δουλειές μέσω του internet, κάνει μόνο μικρό αριθμό γάμων που αναλαμβάνουν μόνο οι ίδιοι, χωρίς να χρησιμοποιούν εξωτερικούς συνεργάτες. Θεωρούν κάθε περίπτωση μοναδική, γι’ αυτό και δεν θα δείτε στην ιστοσελίδα τους παραδείγματα ολοκληρωμένων γάμων, παρά μονάχα φωτογραφικές στιγμές και πληροφορίες για τις υπηρεσίες τους. Σε κάθε περίπτωση είναι καλύτερα να μιλήσετε μαζί τους. Στη δουλειά τους δίνουν έμφαση στην ιδιαιτερότητα και στο “destination photography”. Διαλέγουν και προτείνουν τοποθεσίες με βάση τις προτιμήσεις του κάθε ζεύγους και τον “αέρα” που αυτό θέλει να δώσει στις ιδιαίτερες στιγμές που θα φωτογραφηθούν, πέρα από τον γάμο αυτό καθαυτό, τόσο στην εκκλησία, πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά τον γάμο, αλλά κυρίως στην φωτογράφιση της επόμενης ημέρας.

Στόχος μας είναι να εγκαινιάσουμε μια σχέση με τους πελάτες μας και όχι απλά να κάνουμε έναν γάμο. Γι’ αυτό και οι τιμές μας παραμένουν εξαιρετικά “φιλικές”, δεν αντιπροσωπεύουν την δουλειά που γίνεται αλλά είναι -κατά ουσιαστικό τρόπο- τιμές γνωριμίας. Στόχος μας να αναβιώσουμε τον οικογενειακό φωτογράφο, ως θεσμό και ως σχέση με τους πελάτες μας, αφού μετά το γάμο ακολουθεί βάπτιση και πάρτι γενεθλίων και καταλήγουμε σε φωτογράφηση της οικογένειας. Δυνητικοί πελάτες μας είναι αυτοί που δεν θέλουν μια απλή κάλυψη της εκδήλωσης τους αλλά το κάτι διαφορετικό, ξεχωριστό και καλλιτεχνικό”, καταλήγει ο Έκτωρας.

Όλα τα παραπάνω ισχύουν και στην φωτογράφιση και τη βιντεοσκόπηση, για την οποία απαιτείται και κάποια σκηνοθετική δεινότητα. Τόσο στη φωτογράφιση όσο και τη βιντεοσκόπηση αξιοποιείται εξο0πλισμός τελευταίας τεχνολογίας που έχει αγοραστεί εξολοκλήρου στο εξωτερικό. Μάλιστα στη περίπτωση της βιντεοσκόπησης χρησιμοποιείται και Steadicam, όπως συμβαίνει πλέον στο γύρισμα των κινηματογραφικών ταινιών. Το αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό . Και δυστυχώς δεν μεταφέρεται στο χαρτί. Θα πρέπει να ανατρέξετε στην ιστοσελίδα του “Point of View” για να πάρετε μια γεύση!

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ