Thursday, 17 November 2011

“Γυναικείος Αγροτικός Συνεταιρισμός Αγίου Αντωνίου” | Eλληνικό gourmet στις παρυφές της Θεσσαλονίκης



ΣΕ απόσταση αναπνοής από τη Θεσσαλονίκη, ανατολικά, προς τα ορεινά της Χαλκιδικής, βρίσκεται το χωριό του Αγίου Αντωνίου. Εκεί, από το 1999 και εξής, ένας γυναικείος συνεταιρισμός δίνει “μαθήματα” για την ουσιαστική ποιότητα ζωής που μπορούμε να έχουμε, συνδυάζοντας το παραδοσιακό με το καινούργιο και το εμπορικό με το ποιοτικό. Στο 4ο χλμ. του δρόμου Σουρωτής - Αγίου Αντωνίου, 35 χλμ. από το κέντρο της Θεσσαλονίκης, επί του παλιού δρόμου προς Χαλκιδική, πάνω σε οροπέδιο. “Ζεστό” στο μάτι κτίσμα με ξύλο και με προσανατολισμό που -κατά τις μέρες που η καθαρότητα της ατμόσφαιρας το επιτρέπει- προς τη κατοικία των Θεών τον Όλυμπο, χτισμένο σε ένα φυσικό “μπαλκόνι” βρίσκεται το “καφεγλυκοπωλείο” του αγροτικού συνεταιρισμού γυναικών. Μαζί με τον καφέ στη χόβολή, γλυκό του κουταλιού γεμάτο αρώματα, πίτα με αυθεντική συνταγή ή -γαλακτομπούρεκο, περέκ, πίτες, ραβανί και πολλά άλλα παραδοσιακά γλυκά και αλμυρά. Εκτός από τα προαναφερθέντα, τα οποία βεβαίως μπορείτε να πάρετε και για το σπίτι αν επιθυμείτε, μη φύγετε αν δεν ρίξετε μια ματιά στα υπόλοιπα προϊόντα που παράγει ο συνεταιρισμός.

Θα βρείτε μια μεγάλη ποικιλία από Ποντιακά παραδοσιακά ζυμαρικά, που -αν και  παρασκευάζονται & ψήνονται  με τον παραδοσιακό τρόπο με αγνά υλικά- τυποποιούνται με τις πιο σύγχρονες μεθόδους και πιστοποιούνται με τις πιο αυστηρές προδιαγραφές ποιότητας. Ομοίως σας περιμένουν στα βαζάκια τους γλυκά του κουταλιού που δεν έχουν μήτε χρώματα μήτε συντηρητικά, ενώ, αν η ποιοτική κουζίνα εμπίπτει στα ενδιαφέροντα σας, θα φύγετε πλουσιότερος από το στέκι του συνεταιρισμού: όλες τις ώρες της ημέρας, οι γυναίκες του συνεταιρισμού που φροντίζουν για τη καλή λειτουργία του καφεγλυκοπωλείου και τη ποιοτική εξυπηρέτηση των επισκεπτών, είναι περισσότερο από πρόθυμες να συζητήσουν μαζί σας για καθένα και όλα τα προϊόντα που παρασκευάζει ο συνεταιρισμός και διαθέτουν, να σας εμπιστευτούν παραδοσιακές συνταγές, και να σας ξεναγήσουν στη καλύτερη αξιοποίηση κάθε προϊόντος στη παραδοσιακή ή σύγχρονη κουζίνα.

Εξίσου ενδιαφέρουσα με την επίσκεψη στο καφεγλυκοπωλείο θα ήταν και μιά επίσκεψη σας στο παρασκευαστήριο του συνεταιρισμού, όπου, αφού κλείσετε ραντεβού, μπορείτε να δείτε ιδίοις όμμασι, τον παραδοσιακό τρόπο παρασκευής των προϊόντων του συνεταιρισμού, το οποίο συχνά επισκέπτονται σύλλογοι και σχολεία.

Ο “Γυναικείος Αγροτικός Συνεταιρισμός Αγίου Αντωνίου” είναι η ζωντανή απόδειξη ότι όταν θέλουμε να κάνουμε κάτι καλό στην Ελλάδα μπορούμε και με το παραπάνω να το κάνουμε. Ιδρύθηκε το 1999 μετά από έρευνα αγοράς που έκανα οι γυναίκες του χωριού Άγιος Αντώνιος, όταν η εργασιακή απασχόληση στα -ξερικά ως επί το πλείστον- χωράφια και την κτηνοτροφία, που ήταν τα παραδοσιακά επαγγέλματα του χωριού άρχισε να εκλείπει, εξαιτίας της απομείωσης της μικρής ιδιοκτησίας και του μικροεμπορίου.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ