Tuesday, 29 November 2011

Πότε πέρασαν κιόλας 2 μήνες; -Φθινόπωρο, παρέα, στη γκαλερί Myrό [έντυπη έκδοση]



ΑΠΟ τις αρχές Σεπτεμβρίου που πήρατε στα χέρια σας το πρώτο “Arts & Antiques”, η γκαλερί Myrό οργάνωσε - σε πείσμα της κρίσης και της γενικευμένης δυσπραγίας-  επιτυχημένες εκθέσεις και εκδηλώσεις.  Τη σεζόν άνοιξε η έκθεση “+τέχνη”, όπου η παρουσιάσαμε τη δουλειά 16 εικαστικών. Αν και στα εγκαίνια της έκθεσης έγινε πραγματικά το αδιαχώρητο, το ενδιαφέρον του κόσμου και η παρουσία όλων των φίλων μας σε αυτά πραγματικά αποτέλεσαν το καλύτερο ξεκίνημα!  Στην έκθεση συμμετείχαν τόσο καλλιτέχνες, με τους οποίους μας έχει δοθεί η ευκαιρία να συνεργαστούμε στο παρελθόν, όσο και καλλιτέχνες που απάντησαν στην ανοικτή πρόσκληση ενδιαφέροντος που απευθύναμε δημόσια, και των οποίων η δουλειά μας εντυπωσίασε. Στην έκθεση συμμετείχαν οι: Νίκος Βαβάτσης, Παντούλα Γεωργαντζά, Βάσια Κατσαρέλα, Κική Κολυμπάρη, Καίτη Λιαλιαμπίδου, Μαρία Λαδόμματου, Philippe Laferriere, Χριστίνα Μήχου, Παναγιώτης Μπερεδήμας, Ειρήνη Μωυσίδου, Θανάσης Πάλλας, Λάζαρος Πάντος, Κώστας Παπαργύρης, Ορφέας Παυλίδης, Μαρίνα Προβατίδου, SER, Μιχάλης Τσακουντής.





Α
κολούθησε η έκθεση “Ασμα Ασμάτων”, με την επιμέλεια και την συμμετοχή του εικαστικού Λάζαρου Πάντου, με τη συμμετοχή των Νίκου Βαβάτση, Σύνθιας Γεροθανασίου, Κώστα Καραθανάση, Ειρήνης Μωυσίδου, Πένης Ντάνη, Θανάση Πάλλα, Λάζαρου Πάντου, Ευσταθίας Παπαργυρίου, Κωνσταντίνου Παπαργύρη, Ορφέα Παυλίδη, Έλενας Τονικίδη, Κατερίνας Τσίτσελα, Εύας Χαραλαμπίδου. Στο πλαίσιο της έκθεσης, παρουσιάστηκε και σε ειδική βραδυά η πολύ ενδιαφέρουσα performance SoMA, μια εικαστική/κινητική δράση, με την επιμέλεια και τη παρουσίαση της ψυχολόγου – εικαστικου, art-therapist Έλενας Τονικίδη και της ψυχολόγου /dance – movement psychotherapist Στέλλας Κολυβοπούλου. Το κοινό είχε την ευκαιρία στη διάρκεια της βραδυάς να συμμετέχει στην αναβίωση της σωματικής εμπειρίας, σε μια συμβολική συγχώνευση στο μέσο, στη διάρκεια της οποίας οι θεατές παρακολούθησαν την ανατομία της κίνησης και της σκέψης της εικαστικής δημιουργίας και -ουσιαστικά- τη γέννηση ενός έργου τέχνης.





Εξαιρετικά επιτυχημένη υπήρξε και η τακτική δημοπρασία του Antiques House, όπου συμμετείχαν άνω των 150 ατόμων εκμεταλευόμενα τις εξαιρετικά χαμηλές τιμές εκκίνησης. Πολλά αντικείμενα & έργα τέχνης έγιναν ανάρπαστα, ενώ δεν έλειψαν τα “ντέρμπι” με πολλά χτυπήματα από τους πιο ...επίμονους.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ