Sunday, 4 September 2011

Τέχνη & Κρίση: Θέλουμε τη γνώμη σας!

ΤΟ Arts & Antiques στην έντυπη έκδοση του τρέχοντος τεύχους (Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2012), δημοσιεύει εκτενές αφιέρωμα με τίτλο “Κρίση τέχνας κατεργάζεται”, στο οποίο φιλοξενούνται οι απόψεις εικαστικών καλλιτεχνών. 

Στην έντυπη έκδοση, θεωρήσαμε καλό να θέσουμε κάποιες παραμέτρους και προβληματισμούς αναφορικά με την επιρροή που ασκεί το περιβάλλον της παρούσας κρίσης στην Τέχνη, αλλά, να αφήσουμε αμιγή και ασχολίαστη ως εκδότες την άποψη του κάθε καλλιτέχνη, καθώς, στόχος του δημοσιεύματος ήταν να αποτελέσει τροφή για σκέψη και όχι μία συνδιάλεξη μεταξύ του περιοδικού και των καλλιτεχνών που καταθέτουν τις απόψεις τους, πράγμα που σχεδιάζεται να γίνει σε δεύτερο χρόνο με τη μορφή δημόσιας εκδήλωσης. Τις επόμενες μέρες λοιπόν, θα “αναρτώνται” στην ιστοσελίδα μας οι απόψεις των καλλιτεχνών που δημοσιεύονται στο αφιέρωμα, μία κάθε φορά. Σήμερα, πρώτη μέρα δημοσίευσης των άρθρων της σειράς, παρατίθεται και ο πρόλογος της έντυπης έκδοσης, ο οποίος στο εξής, θα παρατίθεται με τη μορφή υπερσυνδέσμου (link).

Παράλληλα, προσκαλείται κάθε ενδιαφερόμενος εικαστικός καλλιτέχνης να στείλει τις αποψεις του για το θέμα εφόσον το επιθυμεί, εντός των παραμέτρων / όρων που τίθενται στον πρόλογο του αφιερώματος, σε κείμενο μικρότερο των 200 λέξεων, μαζί με μια χαρακτηριστική φωτογραφία του ή/και την φωτογραφία ενός έργου του, υπό τη προϋπόθεση της αποδοχής των επιμέρους όρων της ηλεκτρονικής έκδοσης του περιοδικού, τους οποίους θα βρείτε ΕΔΩ.

Τα άρθρα σας μπορείτε να στέλνεται στο email myro.thessaloniki@gmail.com, μαζί με τα στοιχεία που θα διαβάσετε στους "όρους" ότι απαιτούνται για την δημοσίευση τους. 

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.