Thursday, 8 September 2011

Φθινόπωρο 2011: Η Θεσσαλονίκη της Τέχνης

ΤΟ Φθινόπωρο του 2011 είναι ξεχωριστό για τη Θεσσαλονίκη. Όχι μία, αλλά δύο μπιενάλε, η “Τρίτη Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης” και η 15η Μπιενάλε Νέων Δηημιουργών θα γεμίσουνν Τέχνη απο κάθε γωνιά του κόσμου τη πόλη.

Συγκεκριμένα, υπό τον γενικό τίτλο “Παλιές Διασταυρώσεις- Make it new”, 3η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης, θα διεξαχθεί από τις 18 Σεπτεμβρίου έως τις 18 Δεκεμβρίου 2011, με κύριο διοργανωτή το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, μέσα από την «Κίνηση των 5 Μουσείων Θεσσαλονίκης» - 5Μ (Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ). Η θεματική της μπιενάλε είναι επικεντρωμένη στη Μεσόγειο, τον πολιτισμό και τους ανθρώπους της, διυλισμένα από τη σύγχρονη εικαστική ματιά, η φετινή διοργάνωση αναπτύσσεται σε όλη την πόλη και αποτελείται από κεντρικό και παράλληλο πρόγραμμα, που περιλαμβάνουν εκθέσεις, διεθνές εργαστήριo νέων καλλιτεχνών, φεστιβάλ performance, φιλοξενούμενες δράσεις και ένα συμπόσιο. Η διοργάνωση απολαμβάνει της στήριξης μιας Διεθνούς Συμβουλευτικής Επιτροπής.

Εξάλλου, μόλις ...25 χρόνια μετά (!) την επιτυχημένη διεξαγωγή της, το 1986, η Μπιενάλε Νέων Δημιουργών, επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη στις 7 Οκτωβρίου και για έναν μήνα, φέρνοντας μαζί της 300 καλλιτέχνες από 30 χώρες, οι οποίοι θα παρουσιάσουν το έργο τους στους τομείς των εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών και των παρεμβάσεων στην πόλη. Η διοργάνωση θα χαρακτηρίζεται από μια νέα μορφή: την μορφή ενός μεγάλου ταξιδιού στη Μεσόγειο που θα συμπεριλαμβάνει διαφορετικές πόλεις, όπως η Θεσσαλονίκη, η Ρώμη και η Καζαμπλάνκα. Οι τρεις πόλεις θα οργανώσουν εκδηλώσεις και εργαστήρια που θα λειτουργήσουν σαν σύνδεσμοι μεταξύ τους.

Σε αυτό το πλαίσιο καλλιτεχνικού αναβρασμού, η γκαλερί Myrό ανοίγει τα φτερά της. Στο πλαίσιο της λειτουργίας της γκαλερί θα ενθαρρυνθεί η ζύμωση και θα ευνοηθεί η δημιουργία μαζί με όσους απαντήσουν θετικά στη πρόσκληση / πρόκληση να καταθέσουν τις ιδέες και τη δουλειά τους. Ο χώρος δίνει ιδιαίτερη σημασία στον αλληλοσεβασμό και το πνεύμα συνεργασίας, και στοχεύει μέσω της πρωτοποριακής προσέγγισης του να δράσει καταλυτικά στην ανάπτυξη και διαμόρφωση της ελληνική καλλιτεχνικής ταυτότητας στη σύγχρονη εποχή. Ένας καλόγουστος χώρος 240 τμ στη καρδιά της πόλης που φιλοδοξεί να αποτελέσει σημείο αναφοράς σε θέματα έκφρασης, θα κινηθεί όχι μόνο με εικαστικές εκθέσεις αλλά και με συζητήσεις, δρώμενα, καλλιτεχνικές βραδυές, όπου καθένας με καλλιτεχνικές ανζητήσεις θα είναι καλοδεχούμενος. Σε αυτό το πνεύμα η γκαλερί Myrό είναι ανοικτή σε δημιουργικές προτάσεις από καλλιτέχνες που “υπηρετούν” και δοκιμάζονται σε κάθε μορφή Τέχνης, και απευθύνει ανοικτή πρόσκληση επικοινωνίας προς κάθε ενδιαφερόμενο.._

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.