Thursday, 8 September 2011

Φθινόπωρο 2011: Η Θεσσαλονίκη της Τέχνης

ΤΟ Φθινόπωρο του 2011 είναι ξεχωριστό για τη Θεσσαλονίκη. Όχι μία, αλλά δύο μπιενάλε, η “Τρίτη Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης” και η 15η Μπιενάλε Νέων Δηημιουργών θα γεμίσουνν Τέχνη απο κάθε γωνιά του κόσμου τη πόλη.

Συγκεκριμένα, υπό τον γενικό τίτλο “Παλιές Διασταυρώσεις- Make it new”, 3η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης, θα διεξαχθεί από τις 18 Σεπτεμβρίου έως τις 18 Δεκεμβρίου 2011, με κύριο διοργανωτή το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, μέσα από την «Κίνηση των 5 Μουσείων Θεσσαλονίκης» - 5Μ (Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ). Η θεματική της μπιενάλε είναι επικεντρωμένη στη Μεσόγειο, τον πολιτισμό και τους ανθρώπους της, διυλισμένα από τη σύγχρονη εικαστική ματιά, η φετινή διοργάνωση αναπτύσσεται σε όλη την πόλη και αποτελείται από κεντρικό και παράλληλο πρόγραμμα, που περιλαμβάνουν εκθέσεις, διεθνές εργαστήριo νέων καλλιτεχνών, φεστιβάλ performance, φιλοξενούμενες δράσεις και ένα συμπόσιο. Η διοργάνωση απολαμβάνει της στήριξης μιας Διεθνούς Συμβουλευτικής Επιτροπής.

Εξάλλου, μόλις ...25 χρόνια μετά (!) την επιτυχημένη διεξαγωγή της, το 1986, η Μπιενάλε Νέων Δημιουργών, επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη στις 7 Οκτωβρίου και για έναν μήνα, φέρνοντας μαζί της 300 καλλιτέχνες από 30 χώρες, οι οποίοι θα παρουσιάσουν το έργο τους στους τομείς των εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών και των παρεμβάσεων στην πόλη. Η διοργάνωση θα χαρακτηρίζεται από μια νέα μορφή: την μορφή ενός μεγάλου ταξιδιού στη Μεσόγειο που θα συμπεριλαμβάνει διαφορετικές πόλεις, όπως η Θεσσαλονίκη, η Ρώμη και η Καζαμπλάνκα. Οι τρεις πόλεις θα οργανώσουν εκδηλώσεις και εργαστήρια που θα λειτουργήσουν σαν σύνδεσμοι μεταξύ τους.

Σε αυτό το πλαίσιο καλλιτεχνικού αναβρασμού, η γκαλερί Myrό ανοίγει τα φτερά της. Στο πλαίσιο της λειτουργίας της γκαλερί θα ενθαρρυνθεί η ζύμωση και θα ευνοηθεί η δημιουργία μαζί με όσους απαντήσουν θετικά στη πρόσκληση / πρόκληση να καταθέσουν τις ιδέες και τη δουλειά τους. Ο χώρος δίνει ιδιαίτερη σημασία στον αλληλοσεβασμό και το πνεύμα συνεργασίας, και στοχεύει μέσω της πρωτοποριακής προσέγγισης του να δράσει καταλυτικά στην ανάπτυξη και διαμόρφωση της ελληνική καλλιτεχνικής ταυτότητας στη σύγχρονη εποχή. Ένας καλόγουστος χώρος 240 τμ στη καρδιά της πόλης που φιλοδοξεί να αποτελέσει σημείο αναφοράς σε θέματα έκφρασης, θα κινηθεί όχι μόνο με εικαστικές εκθέσεις αλλά και με συζητήσεις, δρώμενα, καλλιτεχνικές βραδυές, όπου καθένας με καλλιτεχνικές ανζητήσεις θα είναι καλοδεχούμενος. Σε αυτό το πνεύμα η γκαλερί Myrό είναι ανοικτή σε δημιουργικές προτάσεις από καλλιτέχνες που “υπηρετούν” και δοκιμάζονται σε κάθε μορφή Τέχνης, και απευθύνει ανοικτή πρόσκληση επικοινωνίας προς κάθε ενδιαφερόμενο.._

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ