Thursday, 8 July 2010

Curriculum Vitae | Μαριλένα Χαρίση / Marilena Charisi



Η Μαριλένα Χαρίση σπούδασε  Ιστορία και Θεωρία της Τέχνης, στο Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων , συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών στην ειδίκευση Ιστορία της Νεότερης Τέχνης, με θέμα διπλωματικής εργασίας «Η στράτευση στη χαρακτική της Βάσως Κατράκη (1955 – 1980) : Αφαιρετικά θέματα και τεχνικές καινοτομίες». Από το 2011 εκπονεί, στο ίδιο Πανεπιστήμιο, διδακτορική διατριβή με θέμα «Το φαινόμενο της πρόσληψης της λεγόμενης «ασπούδαχτης τέχνης» στην Ελλάδα την περίοδο του Μεσοπολέμου».   Έχει εργαστεί στο Διεθνές Κέντρο Εικαστικών Τεχνών ΑΕΝΑΟΝ, στο Κέντρο Ερεύνης Ελληνικής Λαογραφίας, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και στην καταγραφή της Συλλογής Χαρακτικών της Εθνικής Τράπεζας. Από το 2008 εργάζεται στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ ως υπεύθυνη του Προγράμματος Πρακτικής Άσκησης των φοιτητών, ενώ παράλληλα (από το 2009) διδάσκει Ιστορία και Θεωρία της Τέχνης σε Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης. Έχει γράψει άρθρα και έχει λάβει  μέρος με ανακοινώσεις σε συνέδρια, για θέματα ιστορίας της νεοελληνικής τέχνης.  Κατά την διάρκεια των σπουδών της υπήρξε υπότροφος του κληροδοτήματος Βιολέττας Βίμπλη, (προπτυχιακές σπουδές) και του Ιδρύματος Κράτος Υποτροφιών (μεταπτυχιακές σπουδές). Από το 2009 είναι μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών της Τέχνης.  Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Info: mcharisi2002@yahoo.gr / (0030)6977770708

|

Marilena Charisi studied History and Theory of Art, Department of Fine Arts and Art Sciences, University of Ioannina, she continued graduate studies in the Department of History and Archaeology, University of Athens with specialization in the History of Modern Art, on the thesis "The commitment to engraving Vaso Katraki (1955 - 1980): Deductible issues and technical innovations". From 2011 she produces, at the same University , doctoral thesis on "The phenomenon of recruitment of ' un-studied art" Greece in the interwar period". She has worked at the International Center for Visual Arts AENAON in Greek Folklore Research Centre, the Museum of Cycladic Art and identifying its collection of the National Bank. Since 2008 works in the Department of History and Archaeology, University of Athens as a program manager apprenticeship while (since 2009) teaches History and Theory of Art in Public Vocational Training Institutes . He has written articles and has participated with papers at conferences on subjects history of Greek art . During her studies she was a fellow of the bequest Violetta Vimpli (undergraduate ) and the Foundation Scholarship ( graduate studies ). Since 2009 he is member of the Greek history of art. Lives and works in Athens.

Info: mcharisi2002@yahoo.gr / (0030)6977770708

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ